Vraag over Dietz 1280 en MFD2

Rolandd

Actief lid
Hallo,

Vandaag heb ik de Dietz 1280 en 1414 ingebouwd in mijn O2 met Nexus navi.
In eerste instantie dacht ik dat het allemaal goed werkte totdat ik zonet nog even de auto startte en merkte dat de radio niet meer vanzelf aan gaat. Hij gaat ook niet meer vanzelf uit.
Tevens werkt de navigatie niet meer!

Ik ben er van overtuigd dat ik de boel goed heb aangesloten op de 1280.
De oranje/groene draad uit het dashboard (CAN High) op klem 4 van de 1280
De oranje/groene draad naar de radio (CAN High) op klem 8 van de 1280
De oranje/bruine draad uit het dashboard (CAN Low) op klem 3 van de 1280
De oranje/bruine draad naar de radio (CAN Low) op klem 7 van de 1280

Verder:
klem 1 op 12 Volt continue
Klem 5 op massa
Klem 6 (paars) heb ik op geschakelde 12 Volt gezet.

Hier kwam ik eerst wel aan het twijfelen aagezien de gebruiksaanwijzing het heeft om het achteruit rij signaal hier aan te hangen vanwege een achteruitrij camera.

Klopt het dat de paarse draad aan 12 Volt onderbroken moet? Of kan ik hem ook aan 12V continue hangen?

De software versie is 2.1.2 van de 1280

Iemand enige idee wat hier aan de hand is?
De navigatie werkt nu niet meer en de radio gaat niet meer vanzelf aan/uit bij starten/stoppen.
confused.gif
 

Rolandd

Actief lid
Oke, het probleem is opgelost.
Maar het kwam wel door een foutieve handleiding van Skoda.
Volgens het boekje wat bij een CAN bus -> DIN kabelboom zit (om een standaard autoradio aan te sluiten) kan je op modellen later dan 2006 op zekering plaats 9 de constante voeding vinden.

Ik ben helemaal hier vanuit gegaan zonder te meten of dit echt wel zo is.
Vandaag kom ik er dus achter dan zekering 9 helemaal geen constante maar een geschakelde voeding is.

Anyway, de 1280 staat nu op constante voeding en het werkt als een zonnetje.
De paarse draad heb ik wel aan de geschakelde voeding hangen. Na het starten van de motor wordt dus meteen de vrijschakeling geactiveerd.

Alle problemen met het navigatie systeem zijn er ook niet meer. Ik denk dat er storing op de CAN bus zat want alles is nu weer perfect.
 

KingFish

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

En je hebt ook geen brom als de verlichting aan is ?

[/ QUOTE ]

Ik heb ook een brom en een streepje in beeld wanneer ik mijn licht aan schakel.
Bijzonder irritant. Bij uitgeschakeld licht is alles strak en zuiver.
 

nomad

Senior Member
Je zou dan toch zeggen dat het aan die adapters moet liggen.
Wie gebruikt de 1280 (vrijschakel) en de 1414 samen ? Of treedt het probleem ook op als je alleen de 1414 gebruikt ?
 

Dey

Actief lid
Ik heb een andere adapter dan dat jullie hebben, maar zit met exact hetzelfde probleem en dat MOET opgelost worden want ik wordt er helemaal niet goed van. Ik heb als audiofiel een goede ///Alpine DVD speler gekocht en nu blijkt de adapter of de Nexus dus een brom te produceren
mad.gif
. Heeeel jammer ...
Heb nog niets hierover op andere forums kunnen vinden, iemand anders misschien wel???
 

Rolandd

Actief lid
Ik heb een mail hierover gestuurd naar Dietz en dit kreeg ik als antwoord:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hello,

what you can do to solve the problem is to connect all parts, DVD Player, 1414 and MFD 2 to the same ground. The other thing you can try is a noise filter part no. 440 which filter the noise of the power.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Jörg Reinhart

Audiotechnik Dietz®
Vertriebs-GmbH
Benzstrasse 12
67269 Grünstadt

jreinhart@dietz.biz
www.dietz.biz

Tel.: +49 (0) 6359 / 9331-38
Fax: +49 (0) 6359 / 9331-90


[/ QUOTE ]
 

Dey

Actief lid
Centraal massapunt hebben we allemaal neem ik aan wel, maar wat ik nog niet heb geprobeerd is om de 12V direct van de accu af te halen, dan heb je de minste kans op een vervuild signaal.
Ik zal proberen om zaterdag een test uit te voeren.
 

Dey

Actief lid
Test uitgevoerd en de uitslag is negatief.
Met spanning direct van de accu is de verlichtingsbrom nogsteeds aanwezig. Dit betekent dat de oorzaak intern in de Nexus wordt gegenereerd en dat is niet mooi, want ik zou niet weten hoe dit op te lossen zou kunnen zijn.
Is er iemand die goed Duits kan en op de grotere duitse forums/fora op zoek zou willen gaan naar een antwoord?!
 

Rolandd

Actief lid
Heb je de ground die aan de 1414 hangt direct aan het chassis gehangen?

De enige optie die ik dan nog zie is om een ontstorings filter te plaatsen tussen de cinch aansluitingen.
Zie plaatje.
379234_LB_00_FB.EPS.jpg
 

Rolandd

Actief lid
Ok een dergelijke ground loop isolator heb ik ook geprobeerd, geen succes
frown.gif

Waar ik vandaag wel achter kwam was dat als je op het rempedaal drukt de brom minder wordt. Zet je vervolgens ook nog eens tijdens het remmen het mistlicht aan dan is de brom bijna weg !
Het zit hem dus duidelijk in de verlichting en misschien wel in de verlichting die naar achteren loopt
ooo.gif

Ik heb nu een filter gekocht wat aan de 12V gehangen wordt wat eigenlijk bedoelt is om de storingen van de dynamo eruit te filteren.
Wie weet gaat dit helpen.
 

nomad

Senior Member
Ben heel benieuwd. Het lijkt erop dat hoe meer verbruikers er aan staan (schakel alles maar eens in, lampen, grootlicht, mistlichten, remlichten) dan wordt het steeds minder. Ben geen electronica-geleerde, dus heb er geen verklaring voor.
 

Dey

Actief lid
De storing zit volgens mij puur op de ingang van de Nexus, want als je hem op AUX zet en vervolgens de adapter achteruit de Nexus trekt, dan hoor je de storing nog steeds. Rara!!
@Rolandd: Zou het mogelijk zijn om te testen met dat filter vòòr de Nexus?
 

Rolandd

Actief lid
@Dey: bij mij is dat niet zo!
Het geluid is bij mij zuiver als water als:
- De nexus aan staat
- De 1414 is aangesloten
- AUX geselecteerd
- Verlichting aan is

De brom komt pas zodra ik een apparaat aansluit op de tulp ingangen EN de lampen AAN staan. Zet ik de lampen uit dan is de brom weg!

Dus Dey jij hebt een ander probleem, wordt het gebrom bij jou ook minder als je de auto in de achteruit zet en je mistachterlicht aanschakelt?
 

Dey

Actief lid
Ja, ook als de remlichten gaan branden. Snap er geen snars meer van, moet echt meer gaan testen, maar je het weer is niet super uitnodigend...
 

Dey

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rolandd</font><hr />

Ik heb nu een filter gekocht wat aan de 12V gehangen wordt wat eigenlijk bedoelt is om de storingen van de dynamo eruit te filteren.
Wie weet gaat dit helpen.

[/ QUOTE ]

En? Wat is hiervan de uitkomst??
 

Rolandd

Actief lid
Maakt niets uit, de brom is er nog steeds.
Misschien moet er een filter voor de voedingsspanning van de mfd2 zelf, ik weet het ook niet meer....
 

Olaf

Lid
Is dit ooit nog opgelost?

Aangezien ik hetzelfde probleem heb en de dealer dit wel wil verhelpen na betaling van EUR 66,70 excl. BTW per uur hoop ik hier de oplossing te vinden. :407:

Bij mij overigens zelfde verhaal. Radio (aftermarket, TFT VGA-uit & VGA-in) geeft een zeer hinderlijke brom met verlichting aan.
Remmen en mistlampen aanzetten heffen dit weer op.
 
Bovenaan Onderaan