Vraag over xenon

Kuikuhnek

Senior Member
Ik weet het, genoeg te vinden over xenon hier maar ik heb gezocht en kon zo snel deze niet vinden.
Wie heeft er ervaring met xenon in de normale standaard koplamp.
Ik wil graag een setje pilot gaan bestellen en plaatsen.
Maar ben een beetje huiverig voor eventueel strooilicht.
Ik weet dat een lens koplamp beter is maar zoveel centen heb ik momenteel niet.
Ik zag dat het glas wel helder is dus mogelijk zal het strooilicht wel meevallen.
Wie kan mij dat vertellen.

Zwapp

Forumguru
Ik heb een setje van AB in een halogeenlamp zitten. Echt een hele verbetering tov halogeen!
Er is wel wat strooilicht maar vind dat erg meevallen en niet storend.
Ik hoef echt niet anders meer!

Ik zeg doen! :D

Bakkertje

Forumguru

Vinden de overige mede weggebruikers dat ook?
Ik vind namelijk dat het vreselijk storend is en als er dan een keer met wat belading gereden wordt en de auto hangt ietsjes achterover dan is het al helemaal een drama voor de rest van het verkeer.

Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk.

Noord26

Forumguru
Ik heb een setje van AB in een halogeenlamp zitten. Echt een hele verbetering tov halogeen!
Ik hoef echt niet anders meer!

Ik zeg doen! :D

Heb je lenzen? Want het brandpunt van een halogeen lamp en de vlamboog van xenon zijn verschillend. Als je lenzen hebt maakt dat niets uit, omdat het licht gebundeld wordt naar de juiste plaats. Als je reflectoren hebt komt er aanzienlijk licht op plaatsen waar het niet hoort te zijn. Echt een no-go. Wat mij betreft mogen van die auto's en motoren meteen het kentekenbewijs invorderen zoals sommigen erbij rijden met totale verblinding.

Kuikuhnek

Senior Member
Hmmm, is een set met lenzen zonder aanpassen over te plaatsen?
Want dan ga ik eens op de sloop kijken.

Zwapp

Forumguru
Ik weet dat sommige onder ons er vel op tegen zijn maar wanneer je de boel goed laat afstellen hoeft het niet storend te zijn, ben langs de dealer geweest nadat ik het heb ingebouwd en die heeft het zo afgesteld dat het dus niet verblindend is, en ja je moet de lampen naar beneden stellen met belading, ben daar zelf erg scherp op :angel:
Het enige strooilicht dat er is schijnt op de weg en berm en niet omhoog!
Heb overigens nog nooit iemand zien seinen dus het zal niet irritant zijn...

Heb geen lenzen erin maar reflectoren.

Kuikuhnek

Senior Member
Ik wil niemand voor de gek houden, maar het kan evengoed zo zijn dat niemand er last van heeft tijdens het rijden, maar een keurmeester het afkeurt omdat het lichtbeeld afwijkt. Ik ben eerlijk, als het hinderlijk strooilicht geeft dan doe ik het niet. Vandaar ook de vraag anders had ik ze er al in gedaan.

Noord26

Forumguru
Als je het wil doen, dan moet je het goed doen. Minimaal lenzen gebruiken. Heb je het geld daarvoor niet of wil je dat extra er niet aan uit geven; moet je het niet doen. Dan maar de betere normale H7 lamp erin zetten. Maar dat is mijn mening..

DeVisdude

Senior Member
Ik heb altijd vervelende ervaring met die dingen. Als mede weggebruiker dan..
Vaak hebben ze veel strooilicht en verblinden ze in de binnenspiegel.
Ik ben het ook met Noord26 eens.

Bovenaan Onderaan