Vraagje electrische stoelen

Highway

Forumguru
Even een korte vraag betreffende electrische stoelen in de S2.

Kan je de stoelen verstellen zonder de auto op contact te zetten (dus ook zonder sleutel in het contact)? Gaat me dan vooral om de bijrijders stoel.

Zit er nog ergens een zekering voor de electrische verstelling van de stoelen?

Alvast bedankt.
 

Michel

Forumguru
Bij mijn Superb is dit mogelijk. Dat moet ook wel werken, omdat je instellingen van de bestuurderstoel kunt koppelen aan een sleutel.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij werkt het inderdaad ook als de auto niet op contact staat.

Overigens lijkt me een elektrische stoel in de auto niet zo heel handig..
iu
 

Highway

Forumguru
:tegek:eigenlijk had ik de reactie van een electrische stoel al verwacht.... electrisch verstelbaar was ieder geval een betere omschrijving geweest :jaja:

Bedankt voor de antwoorden.:thumbsup:

Heb nl. een ander interieur weten te vinden met 2 electrisch verstelbare stoelen. Nu is alleen de bestuurder stoel bij mij electrisch in te stellen. Deze week eens kijken of we ieder geval de bijrijders stoel kunnen monteren en aansluiten.
 

Bakkertje

Forumguru
Er loopt een draadje over golf VII stoelen in een O3, de TS had een partij gevonden die dat allemaal kan verzorgen
 

Highway

Forumguru
Installeren en coderen doe ik zelf. Vandaag de connectoren aan de kabels gekrompen voor de bijrijders stoel. Het begin van de nieuwe kabelboom dus.

Bijrijders stoel dus ook vandaag kunnen testen - verstellingen zijn allen ok gelukkig.

Wat ik wel raar vind, is dat er maar 1 keer een +12V naar de stoel loopt, en 2 keer een -12V. Ik heb nu 1 electrisch instelbare stoel (bestuurder) en de stoel zit niet achter een zekering. Maar bij de stoelverwarming wordt zekering 37 ingezet als beveiliging.

Morgen dus eens de stroomloop schema's weer doorwerken.
 

JockJam

Senior Member
Hij lijkt mij heel raar dat je de stoel niet zou kunnen verstellen zonder contact aan. Je wil immers de stoel gewoon kunnen verstellen wanneer je instapt. Overigens is dit bij mij ook gewoon standaard zo en heb nog nooit anders gezien. Ik denk eerder aan dat iets niet klopt in de aansluitingen oid. Dit heeft in elk geval niets met coderingen te maken.
 

Highway

Forumguru
Mijn bestuurderstoel kan ik ook altijd aanpassen, gezien ik nu een handmatige passasierstoel heb (en een electrische ga plaatsen) wou ik even weten hoe deze stoel wordt aangesloten.

Electrische schema's doorgewerkt vanmorgen, zit i.d.d. maar 1 keer een +12V op de stoelen (afgezeked door zekering 37). Bij elec. stoelen zonder stoelverwarming loopt deze dus niet via zekering 37 (niet apart gezekerd). Weet zo niet wanneer er stroom op zekering 37 staat, maar ga deze wel hiervoor inzetten. Dan zijn de aansluitingen zoals uit de fabriek.
 

Highway

Forumguru
Even een korte update, zou iemand in de toekomst dezelfde vraag hebben.

Vandaag de stroomloop schema's erbij gepakt en de stoel verstelling doorgenomen. De electrische verstelling voor de stoelen wordt geregeld via een thermische zekering van 30A (zit bij de relais links onder het stuur). Is 1 zekering voor beide stoelen.

De stoelverwarming is beveiligd met een 20A smeltzekering.
 

Cordoba

Forumguru
Installeren en coderen doe ik zelf. Vandaag de connectoren aan de kabels gekrompen voor de bijrijders stoel. Het begin van de nieuwe kabelboom dus.

Bijrijders stoel dus ook vandaag kunnen testen - verstellingen zijn allen ok gelukkig.

Wat ik wel raar vind, is dat er maar 1 keer een +12V naar de stoel loopt, en 2 keer een -12V. Ik heb nu 1 electrisch instelbare stoel (bestuurder) en de stoel zit niet achter een zekering. Maar bij de stoelverwarming wordt zekering 37 ingezet als beveiliging.

Morgen dus eens de stroomloop schema's weer doorwerken.

Wat ik van andere VAG-modellen wel gezien heb, is dat er niet alleen een standaard zekering, maar ook een thermische zekering (NTC) in het circuit zit (meestal onder het stuur in de buurt van relais en dergelijke). Als er teveel stroom loopt, gaat de weerstand van zo'n NTC sterk omhoog waardoor er minder stroom gaat lopen, zodra de NTC is afgekoeld, kan weer de normale stroom lopen. NTC is bedoeld om als je de eindpositie bereikt, maar toch de stoel blijft bedienen, dat de motor van de stoelbediening niet verbrandt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan