Vraagje koppeling en koude start 1.2 TSI

Hallo,

Had mij net voorgesteld op dit forum met mijn auto een Octavia Combi 1.2 TSI.
De auto bevalt goed, alleen heb ik wel 2 dingetjes wat mij opvallen.:crazy:

Ik vind de koppeling bij het aangrijpingspunt vooral met het wegrijden een beetje bibberig/rommelig aanvoelen. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven. Het wegrijden met het op laten komen van de koppeling voelt in mijn ogen niet lekker glad aan.
Zijn er 1.2 TSI rijders die dit herkennen? De chef van mijn lokale dealer heeft ook met de auto gereden en hij vond het goed zo als het is.

Nog een andere vraag,
Bij het koud starten van de motor hoor je even kort 2 seconden een tikkend geluid terwijl de motor loopt. Klink als klepstoters die even tikken. Is dit normaal voor een 1.2 en is dit herkenbaar voor andere 1.2 TSI rijders?
Het is niet het geluid van de distributie ketting (ratelen) want deze is al vervangen (terugroepactie).

Al vast bedankt.

Wijnand850

Forumguru
Ik weet niet of een 1.2TSi hydraulische klepstoters heeft, maar die zouden het tikkende geluid kunnen veroorzaken bij de koude start. De olie moet daar even op druk komen, en zeker met de huidige temperaturen kan dat even een tikkend geluid geven.

HBos

Lid
Tikkende geluid hoor ik niet bij mijn 1.2 TSI, zouden inderdaad klepstorters kunnen zijn zie zich even moeten zetten.
Koppeling heb ik geen ervaring mee (DSG).

mmarechal

Actief lid
Hallo mcgrover,

ik herken dit geluid niet zo zeer maar wel het genoemde ratelen van de distributie ketting. Je geeft aan dat hier een terugroep actie op is geweest. Ik zelf heb ook een octavia 1.2 TSI en men heeft de ketting pas vorige week vervangen, vanwege dit geluid, maar pas na klachten (geluid is nu dus wel weg). Was dit een landelijke terugroep actie?

deusjevo

Forumguru
Bij mijn 1.2 is hij ook vervangen, wel pas na klachten over geratel van mijn kant.
Volgens mij is het geen terugroepactie verder.

Het is wel een terugroepactie, ben zelfs door 2 dealers gebeld die stonden te popelen om de ketting te vervangen.
Heb het bij mijn lokale dealer uiteindelijk laten doen.
Hun zeiden dat niet alle auto's werden teruggeroepen, alleen bepaalde bouw serie's. Wel was het zo dat er ook 1.2tje's waren die wel ratelen maar niet in de aktie vielen. Bij deze auto's wordt dan de ketting vervangen na klachten.

Bovenaan Onderaan