Vraagje over koplampen, wel of geen originele xenon-units?

Figaro75

Senior Member
Ik heb een vraagje betreffende de koplampen.

Wie kan bevestigen dat artikelnr. 1Z1 941 015B (en 1Z1 941 016B) originele xenon-koplampen zijn waar dus een automatische hoogteregeling in zit i.p.v. de hoogteregeling via het draaiwiel op het dashboard?

Ik heb hier namelijk een set liggen zonder lampen maar ik wil graag een set met 'normale' stelmotor. Mijn 2e hands Skoda uit 2006 heeft namelijk nog gewoon de oude halogeen koplampen zonder lens en ik zou graag Xenon willen inbouwen maar dan wel met lens-koplampen om het strooilicht een beetje binnen de perken te houden. Ik begreep dat de originele xenon-koplampen dan niet goed zijn omdat je dan de hoogteregeling niet meer hebt.

Ik hoor graag of ik een nutteloos set heb........

Alvast bedankt.

andrehj

Forumguru
Ik hoop dat je weet dat een automatische hoogteregeling in de koplamp ook gevoed moet worden met input over de hoek die de auto maakt met het wegdek. Deze data wordt over het algemeen gegenereerd door een niveaumeter op de achteras, die meet hoe ver de achteras inveert. Deze meter zul je toe moeten voegen, anders heb je niets aan koplampen met een automatische hoogteregeling.

Verder is je initiatief (zoektocht naar originele Xenon projectorlampen) natuurlijk erg goed, want er rijden veel te veel asocialen rond met Xenon lampen in armaturen die daar totaal niet geschikt voor zijn en veel te veel strooilicht genereren.

Ronnie

Forumguru
De Koplampen met de nrs. 1Z1 941 015B en 1Z1 941 016B staan in ETKA als: "Dubbele halogeenkoplamp voor gasontladingslampen"
Is dus een originele Xenon lamp,
Echter is dit nr. per 2/2004 vervallen en is er nu een ander nr. voor: 1Z1 941 018 E, € 693,47 incl.
Omdat het een vervallen nr. is kan ik niet zien hoe de verstelling is, maar ik ga er van uit dat het via een achteras sensor gaat.

Ronnie

Forumguru
Misschien is er de mogelijkheid om de manuele verstelling over te plaatsen? Ik heb even in het aansluitschema van een 2004 Octavia gekeken, evenals de handmatige verstelling heeft de automatische ( geel/rood-groen/rood en geel/bruin)3 draden.
De handverstelling heeft op dezelfde aansluitpunten: zwart/rood-bruin/blauw-bruin.

Figaro75

Senior Member
Ik heb even gekeken en het stelmotortje heeft 4 draden. Ik heb idd geen sensoren en heb ook al een setje koplampen op het oog met 'normale' stelmotor en lenskoplampen.
Dan moet ik alleen een liefhebber vinden voor een set originele xenon-koplampen van 2006 zonder lampen.

Ik had op E-bay wel wat vergelijkbare koplampen met dit nummer gevonden maar de ene verkoper had het over xenon en de ander dat het juist geen xenon was.
Dus het is niet heel overzichtelijk.......

cvegreen

Forumguru
Beste Figaro , zou je je alsnog willen voorstellen op meet&greet ? Is voor ons net zo handig . Daar we graag weten met wat voor auto je rijdt , zou je in je handtekening misschien kunnen melden wat voor auto je hebt ? Als je dan een vraag stelt en je bent dan vergeten te melden welke auto je hebt , geen nood , het staat in je handtekening .

Figaro75

Senior Member
@cvegreen

Ik had me al voorgesteld in Meet & Greet maar misschien had je die gemist.
Zal even kijken of ik in mijn profiel ook mijn auto kan aangeven. Bedankt voor de tip.
Gaat trouwens over een 2006 Skoda Octavia II Combi, 1.9 TDI met DSG, Elegance met zwart leren bekleding.

aiva tco adoks

Forumguru
Hallo Figaro75

Ik weet niet hoe het zit met de regelgeving over xenon verlichting maar het zou een beetje vervelend zijn als de O2 bij apk afgekeurd wordt omdat er geen sproeierinstallatie voor de lampen zit.
Zou eens goed informeren.

Succes verder

Bovenaan Onderaan