Vraagje over rijgedrag - relatie vering/demping

peterhuppertz

Forumguru
Ik heb sinds februari een O2 Combi.

In de tien jaar ervoor heb ik uitsluitend hydropneumatisch afgeveerde auto's gereden. Dit is de eerste auto in tien jaar tijd die op wat Citrofielen "wokkelveren" noemen staat, dus ik voelde me eigenlijk niet gekwalificeerd om een uitspraak te doen over het weggedrag van deze auto (anders dan door het gebruiken van het woord "stuiterbak").

Nou wil het geval dat de O2 nogal week is afgeveerd, met name aan de achterkant. Dit, in combinatie met de lange overhang aan de achterkant, zorgde ervoor dat ik, toen ik met vier volwassenen en een klein kind (totaal ongeveer 300 kilo aan mensenvlees) en iets van 25 kilo bagage met enige behoedzaamheid een verkeersdrempel nam, ik toch de trekhaak aan de grond reed.

Ik was daar, op dit onvolprezen forum, al voor gewaarschuwd, dus anderhalve week daarna (gisteren) is er ingegrepen met behulp van een setje hulpveren. Daardoor is de achterkant van de auto (surprise... not) wat stugger geworden.

Vandaag heb ik er een stukje bekend traject (woon-werkverkeer) mee gereden, en het valt me op dat de auto minder "stuiterig" is bij het verwerken van grote oneffenheden, met name wanneer die niet precies haaks op de rijrichting staan. Ik vraag me af... kan dat komen omdat de demping (die voor mijn gevoel vrij straf is) en de wat straffere vering nu zorgen voor een betere balans?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb vergelijkbare ervaringen met de Skoda OEM hulpveren die ik sinds een jaar of 3 onder de F2 combi heb omdat hij met de toen aangeschafte caravan wat teveel doorhing naar mijn smaak. Ondanks het gegeven dat ik de banden rondom altijd wat harder heb dan standaard volgens het schema in de tankklep vind ik het zo wel prettig. Op klinkerwegen merk ik dat laatste wel een beetje, maar die hebben we hier vrijwel alleen in de bebouwde kommen en bij die snelheden stoort me dat niet.
 

Tafkah

Forumguru
Mijn SII met hulpveren krijg ik de laatste tijd toch ook makkelijk aan de grond hoor. Ik raak toch altijd de bodem als ik over een drempel rijd geladen met alleen het gezin (ja, mijn ‘net-tieners’ worden ook zwaarder, maar het zijn nog allebei sprieten, dus zo zwaar zijn ze niet).
Toen de auto nieuw was had ik daar geen probleem mee. Het lijkt toch dat na verloop van tijd (4 jaar) de werking minder wordt.
Nou kun je een SII nog meer dan een OII vergelijken met een soort tekkel: korte pootjes, lang lijf. Dus een beetje drempel kan al een uitdaging zijn. Mét recreatiecontainer raak ik nu ook de drempel de wijk in op de trekhaak (verschil is wel dat mijn vrouw reed... ik ben over het algemeen iets behoedzamer) :-)
 

Cordoba

Forumguru
@Tafkah Wat soms ook meespeelt, is dat direct na zo'n drempel een kuil ontstaat door zwaar verkeer dat daar 'landt'. Zo'n kuil kan dus ook de oorzaak zijn dat je de drempel raakt, zeker als je zelf ook precies in het spoor van die kuilen rijdt.
 

Tafkah

Forumguru
@Cordoba De straat is smal, dus geen ruimte om schuin over de drempel te gaan. Iedereen rijdt in hetzelfde spoor, dus dat zou zeker kunnen meespelen.
Ik heb er minder last van als ik de drempel vanaf de andere kant benader.
Blijft bij mij het gevoel dat na een aantal jaren die veren toch iets inzakken, ook met hulpveren.
 

Cordoba

Forumguru
@Tafkah Dat veren inzakken met de leeftijd is niet zo logisch, dat dempers slijten en daardoor het inveren minder afremmen is wel normaal slijtage-gedrag. Het gevoel zal vergelijkbaar zijn, maar het zal dus eerder door de schokbrekers dan door de veren komen dat het veergedrag langzaam verandert.
 
Bovenaan Onderaan