peterhuppertz
Forumguru
Ik heb sinds februari een O2 Combi.
In de tien jaar ervoor heb ik uitsluitend hydropneumatisch afgeveerde auto's gereden. Dit is de eerste auto in tien jaar tijd die op wat Citrofielen "wokkelveren" noemen staat, dus ik voelde me eigenlijk niet gekwalificeerd om een uitspraak te doen over het weggedrag van deze auto (anders dan door het gebruiken van het woord "stuiterbak").
Nou wil het geval dat de O2 nogal week is afgeveerd, met name aan de achterkant. Dit, in combinatie met de lange overhang aan de achterkant, zorgde ervoor dat ik, toen ik met vier volwassenen en een klein kind (totaal ongeveer 300 kilo aan mensenvlees) en iets van 25 kilo bagage met enige behoedzaamheid een verkeersdrempel nam, ik toch de trekhaak aan de grond reed.
Ik was daar, op dit onvolprezen forum, al voor gewaarschuwd, dus anderhalve week daarna (gisteren) is er ingegrepen met behulp van een setje hulpveren. Daardoor is de achterkant van de auto (surprise... not) wat stugger geworden.
Vandaag heb ik er een stukje bekend traject (woon-werkverkeer) mee gereden, en het valt me op dat de auto minder "stuiterig" is bij het verwerken van grote oneffenheden, met name wanneer die niet precies haaks op de rijrichting staan. Ik vraag me af... kan dat komen omdat de demping (die voor mijn gevoel vrij straf is) en de wat straffere vering nu zorgen voor een betere balans?
In de tien jaar ervoor heb ik uitsluitend hydropneumatisch afgeveerde auto's gereden. Dit is de eerste auto in tien jaar tijd die op wat Citrofielen "wokkelveren" noemen staat, dus ik voelde me eigenlijk niet gekwalificeerd om een uitspraak te doen over het weggedrag van deze auto (anders dan door het gebruiken van het woord "stuiterbak").
Nou wil het geval dat de O2 nogal week is afgeveerd, met name aan de achterkant. Dit, in combinatie met de lange overhang aan de achterkant, zorgde ervoor dat ik, toen ik met vier volwassenen en een klein kind (totaal ongeveer 300 kilo aan mensenvlees) en iets van 25 kilo bagage met enige behoedzaamheid een verkeersdrempel nam, ik toch de trekhaak aan de grond reed.
Ik was daar, op dit onvolprezen forum, al voor gewaarschuwd, dus anderhalve week daarna (gisteren) is er ingegrepen met behulp van een setje hulpveren. Daardoor is de achterkant van de auto (surprise... not) wat stugger geworden.
Vandaag heb ik er een stukje bekend traject (woon-werkverkeer) mee gereden, en het valt me op dat de auto minder "stuiterig" is bij het verwerken van grote oneffenheden, met name wanneer die niet precies haaks op de rijrichting staan. Ik vraag me af... kan dat komen omdat de demping (die voor mijn gevoel vrij straf is) en de wat straffere vering nu zorgen voor een betere balans?