Vraagje voor (electro) techneut (QI lader)

redriver

Senior Member
Vandaag een QI lader in de auto gemonteerd.

De vraag die ik heb is: Wanneer ik geen telefoon in de QI lader plaats is er dan ook geen stroomverbruik omdat het magnetisch veld haar energie niet af hoeft te staan aan een "verbuiker" ?

Ik stel deze vraag omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn accu leeggetrokken wordt wanneer ik de lader niet gebruik en de auto gaparkeerd staat.

Qi technologie is de nieuwe wereldwijde standaard voor draadloos opladen je hoeft dan je telefoon niet meer op te laden door je telefoon aan te sluiten met een stekker, maar gewoon op je Qi lader neerleggen en je telefoon laadt vanzelf op, zonder snoer. Qi werkt met magnetische inductie en is op dit moment ontworpen voor apparaten die 5 watt of minder aan stroom gebruiken, zoals een mobiele telefoon.

LdN

Forumguru
De Qi lader werkt d.m.v. de inductieve koppeling van een spoel in de lader en een spoel in de telefoon, bij de laatste versie
komt daar nog resonantie bij om het bereik te vergroten.
Nu werkt inductie en resonantie alleen met wisselspanning en in de auto is alleen gelijkspanning aanwezig.
In de lader zit dus een stuk elektronica die voor die omzetting zorgt, zelfs als de lader met een soort detectie systeem is
uitgerust waardoor hij in een soort van stand-by gaat als er geen telefoon op ligt zal er altijd een miniem energie verbruik
zijn, het ding staat dus nooit 100% uit tenzij je de voeding onderbreekt.
Hoeveel het stand-by verbruik is zal ergens in de technische gegevens van het ding staan en anders meten is weten,
gewoon de ingangsstroom (laten) meten als het ding in stand-by staat.
Overigens zijn Qi laders veel minder efficiënt dan de conventionele laders vanwege de veel grotere verliezen door
de inductieve koppeling.

Cordoba

Forumguru
Ik ken draadloos opladen van de BHV-piepers op het werk. Dat draadloos opladen gaat niet zomaar, ook de accu/telefoon moet daar op aangepast zijn. Bij de ene locatie op het werk, werkt het met een spoeltje dat om de gewone oplaadbare batterij is gewikkeld (zit vast op de batterij, en verwijder je samen met de batterij), bij de andere locatie zit het spoeltje blijkbaar helemaal in de pieper verwerkt, en gaat er een gewone oplaadbare batterij in. In beide gevallen kun je aan de hand van wel/niet brandende led's zien of er inderdaad wordt geladen. Als je deze manier van laden wil toepassen voor een gewone mobiele telefoon, moet je dus een aanpassing doen aan je accu/telefoon, om zo'n contactloos docking station te kunnen gebruiken. Overigens is mijn ervaring dat ze erg gevoelig zijn voor de juiste positionering in het docking station, dat kan betekenen dat je na iedere bocht en bij iedere drempel de telefoon opnieuw goed in het docking station moet zetten.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een QI lader uit China (a 3 euro) en die zit in de USB poort van de discover media. Die gebruik ik nu een half jaartje en werkt prima, accu is ook nog niet leeg geweest.
Ik moet nog eens kijken of de usb poort spanningsloos gemaakt wordt na het afsluiten van de auto.

redriver

Senior Member
Ik ga kijken of ik 'm aan een geschakelde 12V kan hangen. Ben zowieso benieuwd hoeveel stroom hij trekt wanneer er niet geladen wordt. Zal er de multimeter 's tussenhangen.

turboturbo

Forumguru
- Indien er sprake is van enige overeenkomst -

De draadloze oplader van m'n electrische tandenborstel is altijd een beetje warm, ook als er geen tandenborstel opgeladen wordt op dat moment.
Daar leid ik aan af dat de oplader ook stroom verbruikt ('zendt'?) wanneer er geen afnemer is op dat moment.

Bovenaan Onderaan