Vragen / aankoopadvies Octavia (vanaf 2017) 1.4 TSI Combi

redriver

Senior Member
Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een goede gebruikte Skoda Octavia Combi (het faceliftmodel vanaf 2017):

Eisen:

Benzine TSI 1.4
Mag DSG zijn maar evt. ook handbak
Met de noodzakelijk opties : Airco, CC, enz.
Niet meer dan 100.000 km
Onderhoudshistorie bekend

Wensen:

Trekhaak

Vragen:

*Welke multimediaschermen zijn hiervoor toen geleverd ? Ik zie 2 typen op internet voorbij komen.
* Bij welke uitvoering heb je getinte ramen achter ?
* Ik zie zowel 1.4 als 1.5 motoren van dit model. Wat is (buiten de motorinhoud) het verschil ?

Jessedew

Senior Member
Hey,

Ik rij zelf in de 1.4 Tsi uit 2013, met 140pk. (handgeschakeld) Heeft de 1.5 niet toevallig 150pk? (zal verder relatief weinig verschil uitmaken, doorontwikkelde motor denk ik)

Ik heb er in elk geval tot nu 172.000 km geen noemenwaardig onderhoud aan gehad. (trek ook een caravan 1300kg beladen)

Je kan eens kijken bij carnext.com, veel aanbod van gebruike Skoda's, al 2 keer een auto gekocht voor een schappelijke prijs en zeer netjes verzorgde auto's. (inruil krijg je uiteraard erg weinig)

Nog altijd tevreden over de auto, lekker ruim en kosten te overzien en rijd prima voor een huisvader.

Multimedia, moet je wel kijken of er een Columbus inzit (te herkennen aan het grootste scherm) wel zo prettig. Ik heb de bussiness line uitvoering, (aanbevelenswaardig) dus met alle toeters en bellen (voordeel van ex-lease auto's en onderhoudshistorie is op internet zelfs inzichtelijk)

CharlesTucker

Forumguru
De 1.5 heeft inderdaad 150pk. Een ander verschil is volgens mij de automatische cylinderuitschakeling bij lage belasting, de 1.5 gaat dan op 2 cylinders lopen, maar daar merk je alleen iets van als je heel erg oplet. Ik weet het niet 100% zeker, maar dacht dat de 1.4 dat niet doet (in de Octavia althans). De theorie erachter is dat die truc 'm zuiniger maakt, maar ik heb m'n vraagtekens of dat echt significant is.

Getinte ramen, ook dat weet ik niet 100% zeker, maar ik dacht dat bij alle uitvoeringen een optie was, ik heb zelf een Style Business, 3 jaar geleden gekocht, en weet vrijwel zeker dat ik die optie aangevinkt heb, dus dat was zelfs bij die luxe uitvoering niet standaard. Bij eventuele kandidaat-auto's even goed opletten dus.

Wat de Columbus betreft, mooi systeem, maar heeft geen fysieke knoppen, alleen touchscreen (en "gestures"), sommigen vinden dat vervelend en hebben liever de simpele en kleinere Amundsen.

redriver

Senior Member
Oke bedankt voor de reacties, ik heb me i.i.g. aangemeld bij Carnext mocht de auto van mijn wensen voorbij komen. Komende maanden maar eens zoeken en hopelijk een keer prijs. Dat verschil met de Columbus en Amundsen is me nu ook duidelijk.

Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Ik heb de oude Columbus dus nog, met wel fysieke knoppen. (en deels digitaal te bedienen) ik vind in elk geval een groot scherm wel erg prettig.

bepaalde uitvoeringen hebben dus ook zelf inparkeren en parkeersensoren (met name de aangeklede versies)

1.4 heeft idd geen cilinder uitschakeling.

PizzaPieter

Forumguru
Oke bedankt voor de reacties, ik heb me i.i.g. aangemeld bij Carnext mocht de auto van mijn wensen voorbij komen. Komende maanden maar eens zoeken en hopelijk een keer prijs. Dat verschil met de Columbus en Amundsen is me nu ook duidelijk.
Alphabet occassions is ook aan te raden. Occassionafdeling van Alphabet Lease.

1.4 had toch ook 150pk..?
(Of in geknepen versie 122/125 pk)
De eerdere 1.4’s hadden volgens mij idd rond de 120 en dat waren volgens mij de blokken met turbo én supercharger. Daar waren nogal wat problemen mee. Daarna kwam de 1.4 140 pk en daarna de 150pk al dan wel of niet met ACT..

dacht ik hoor.. zo even uit het blote hoofd

redriver

Senior Member
Da's inderdaad wel een mooie :-). Maar die witte / lichte bekleding is wel erg besmettelijk met een dochtertje van bijna 8 op de achterbank ..... We hebben geen haast dus kijken rustig verder.

Jessedew

Senior Member
Ik heb het ook, en heb een kleed in dezelfde kleur op de achterbank liggen, (kids van 2 en 5, dan weet je het wel ;) )

ik heb me wel vergist in de voorstoelen (de achterkant daarvan) daar zit nu een stoel organiser. (bij mijn audi was dat ook nog eens van kunsttof dus makkelijk afneembaar) Maar ik ben verder erg blij met die kleur bekleding, vlekgevoeligheid is wel groter, maar beetje reiniger doet wonderen. Daarnaast zie je die kleur interieur maar zelden en heb je anders een saai vlak voor je neus.

Maar anyway succes met de zoektocht natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan