Vragen aanschaf nieuwe Superb Combi

Ik heb eigenlijk 2 vragen waarvan ik het antwoord niet kan vinden, hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Ben me aan het orienteren op een nieuwe Superb Combi 1.6 Ambition Business Greenline.
Mijn vragen:
* Kan er, als dealeroptie, in de kofferbak een dubbele bodem gemonteerd worden? Folder zegt dat het niet kan af fabriek maar heb in mijn huidige Octavia ook een dubbele bodem als dealeroptie
* Kan ik mijn huidige velgen (Octavia Vega 16") overzetten naar de Superb. Wil de Vega-velg dan gaan gebruiken voor de winterbanden.

Hopelijk weet iemand de antwoorden.

Skodadriver

andrehj

Forumguru
Velgen: kan waarschijnlijk wel, maar mag waarschijnlijk niet, omdat de toegestane draaglast van de Octavia-velgen te laag is. (De ellende is alleen dat je van die af-fabriek velgen de draaggetallen bijna niet boven water krijgt).

Bakkertje

Forumguru
Hij bedoeld de dubbele laadbodem, die is er ook voor de Superb, artikelnr DAA 810 001-003 en staat gewoon in de accessoirelijst. Ik kan me voorstellen dat die er niet af-fabriek in kan / mag vanwege het gewicht.
Kleine tip nog: leg ook het reservewiel van je Octavia in je Superb, anders zit je met zo'n compressor te kijken..

Ook de andere velgen van je Octavia zullen gewoon passen maar hebben een ET waarde die teveel afwijkt (de Octavia is ET 37, de Superb 47)

Volgens mij kan de dubbele bodem er nadien gewoon ingeplaatst worden als je gaat zien in de handleiding ( deze kan men hier verkrijgen )staat daar de methode om dit in en uit te monteren.
Heb deze ook genomen ziet er handig uit.

andrehj

Forumguru
Ook de andere velgen van je Octavia zullen gewoon passen maar hebben een ET waarde die teveel afwijkt (de Octavia is ET 37, de Superb 47)
Volgens mij ben je in de war met de S1. Van wat ik weet heeft de O2 namelijk (bij 205/55R16) een ET van rond de 50 en de S2 heeft dan ET 45. Dat verschil is maar minimaal.

Bakkertje

Forumguru
Die ET waardes heb ik hier gevonden ;)

Hoe dan ook de steek (5x 112) is hetzelfde en het naafgat ook, dus dat gaat gewoon passen. De ET waarde staat op de velg en kun je eenvoudig controleren.

Hij bedoeld de dubbele laadbodem, die is er ook voor de Superb, artikelnr DAA 810 001-003 en staat gewoon in de accessoirelijst. Ik kan me voorstellen dat die er niet af-fabriek in kan / mag vanwege het gewicht.)

Is deze dubbele laadbodem niet alleen voor de hatchback bedoeld? En niet voor de Combi? Dat van het reservewiel had ik ook al bedacht. Een compressor vind ik niks. Heb ook al een keer een situatie meegemaakt waarbij een compressor niet geholpen zou hebben (kapotte velg). Alternatief is trouwens 1 van de winterbanden als reservewiel.

Canon-Eye

Forumguru
Alternatief is trouwens 1 van de winterbanden als reservewiel
Die systematiek volg ik nu ook. Dan kun je in elk geval even normaal doorrijden (al kán dat wat tricky zijn, met een zomerband in de winter...).

Bakkertje

Forumguru
Geen idee of die dubele bodem zowel in de Sedan als de combi past. Zo op het oog lijkt de opbouw van de kofferbak van de beide modellen best veel op elkaar, de dealer of iemand met een combi met dubbele bodem kan hier het uitsluitsel over geven.
Overigens als je voor de ambition business gaat zit er zo'n bagage management systeem in de kofferbak van de combi, wellicht is dat wel fijner dan de dubbele bodem. En zonder dubbele bodem kun je 2 kratten bier op elkaar stapelen onder je afdekking (bij de Octavia in ieder geval), ook niet onbelangrijk ;)

De dubbele bodem is er ook voor de combi zie maar in het instructie boekje daar staan beide versies in beschreven.
Deze kan je ook uit de wagen schuiven gemakkelijk als de bakken bier helemaal naar achteren staan ;)

Overigens als je voor de ambition business gaat zit er zo'n bagage management systeem in de kofferbak van de combi, wellicht is dat wel fijner dan de dubbele bodem.

Het grote voordeel van de dubbele bodem in de octavia vind ik dat ik daar sleepkabel, startkabels, sneeuwkettingen, reflecterende winterjas (ook nodig voor het werk), net voor de aanhanger en nog allerlei ander autogerelateerde handigheden in kwijt kan zonder dat ze ooit in de weg liggen. Natuurlijk voor mijn Skoda geen sleepkabel en startkabel nodig maar reeds een paar keer van pas gekomen:laugh:

Bovenaan Onderaan