Vragen Octavia iV PHEV en laden

Deze poster is de trotse nieuwe bezitter van een Octavia iV PHEV met een beetje ervaring en alle opties.
Ik heb er inmiddels wat ritjes op zitten maar deze auto maakt me nog steeds iedere keer blij.
Vooral adaptive cruise control is echt heel fijn.

Voor nu doe ik het laden met een eenvoudige (granny) mobile lader.
Standaard 12A en met beperkt laden in Skoda connect 8A, helemaal prima.

Is er hier iemand met een "echte" laadpaal en zo ja welke.
Mijn vraag is of je dan vrij kan kiezen van 6A tot 16A ? (snapt de auto dat?)
Het einddoel is straks de auto enkel te laden met PV overschot mits beschikbaar.

ps Werkt Skoda connect bij jullie ook zo slecht?
Is dat t-mobile of zo wat 75% van de tijd geen ontvangst heeft
 
Nee, je kunt niet kiezen. Je kunt wel de laadstroom verlagen in de auto.
De auto is voorzien van een 1 fase AC boord lader; ik dacht 3200 Watt. Opladen 1-100% duurt dan pakweg 3-3,5 uur.

Bij gereduceerd laden aan de laadpaal duurt het dan ongeveer een uur of 9.
In mijn Skoda connect kan ik geen laadstroom zien. De app werkt wel beter dan in her verleden heb ik het idee. Geen idee op welke operator de auto zit. Dekking TMNL (nu na overname/verkoop Odido) is naar mijn idee prima. Tot een aantal jaren terug geregeld de nr.1 in de P3 benchmark.
 

Patron

Senior Member
Stroom die geleverd wordt kan je vaak alleen zien in de app van de leverancier. Bij mij werkt my Skoda prima. Af en toe haperingen, maar verder oké.
Skoda heeft eigen Sims die roamed op NL netwerken en is niet te zeggen welke die pakt helaas.
 

niekz

Lid
Ik gebruik een wallbox, aangestuurd via domotica. Op basis van de pv opbrengst voedt de wallbox tussen de 6A en 16A in. Werkt als een trein :)

(In de skoda app kun je idd enkel kiezen tussen 'stroombegrenzing' (6A)& 'normaal' (16). Dat vind ik wat beperkt)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een Alfen laadpaal en die kan op basis van het overschot je auto laden met alleen zonnestroom.
Er zijn ook HEMS (Home Energy Management System) oplossingen die dit voor je doen.
Om dit mogelijk te maken moet je sowieso een lader hebben die via P1 informatie gestuurd wordt. P1 is de poort op je slimme meter waar vandaan realtime informatie afgegeven wordt over hoeveel stroom je huis in en uitgaat. Die informatie moet of rechtstreeks naar je laadpaal zodat die er op kan sturen of je hebt dus een HEMS oplossing nodig die dit signaal gebruikt om je lader rechtstreeks te sturen.
Dat laatste is wat ik mijn huis heb en dat werkt perfect. De auto zelf vind het helemaal prima en laadt zichzelf enkel met het surplus aan stroom. Mijn auto staat gewoon op maximaal laden, de laadpaal knijpt het vermogen op aangeven van de hems oplossing.

En ja Skoda-Connect (in mijn geval We Connect van VW, zelfde maar dan van VW) werkt niet altijd even stabiel.
Pro-tip: je kunt op https://status.enode.com/ kijken (dan vehicle even open vouwen) zien hoe gaat de verschillende automerken het doen.
 
Ik gebruik een wallbox, aangestuurd via domotica. Op basis van de pv opbrengst voedt de wallbox tussen de 6A en 16A in. Werkt als een trein :)

(In de skoda app kun je idd enkel kiezen tussen 'stroombegrenzing' (6A)& 'normaal' (16). Dat vind ik wat beperkt)
Kijk jij snapt de vraag gelukkig :)
Dit is inderdaad exact wat ik bedoelde.
En dat kan dus zoals ik het verwacht, helemaal top.
 
Ik heb een Alfen laadpaal en die kan op basis van het overschot je auto laden met alleen zonnestroom.
Er zijn ook HEMS (Home Energy Management System) oplossingen die dit voor je doen.
Om dit mogelijk te maken moet je sowieso een lader hebben die via P1 informatie gestuurd wordt. P1 is de poort op je slimme meter waar vandaan realtime informatie afgegeven wordt over hoeveel stroom je huis in en uitgaat. Die informatie moet of rechtstreeks naar je laadpaal zodat die er op kan sturen of je hebt dus een HEMS oplossing nodig die dit signaal gebruikt om je lader rechtstreeks te sturen.
Dat laatste is wat ik mijn huis heb en dat werkt perfect. De auto zelf vind het helemaal prima en laadt zichzelf enkel met het surplus aan stroom. Mijn auto staat gewoon op maximaal laden, de laadpaal knijpt het vermogen op aangeven van de hems oplossing.

En ja Skoda-Connect (in mijn geval We Connect van VW, zelfde maar dan van VW) werkt niet altijd even stabiel.
Pro-tip: je kunt op https://status.enode.com/ kijken (dan vehicle even open vouwen) zien hoe gaat de verschillende automerken het doen.
Mijn keuze is op dit moment inderdaad een Alfen van MP met wachtwoord.
Ik heb p1 via telnet (ser2net) en home assistant goed draaien hier dus het is idee is zeker om iets met HA te bouwen.
Wellicht met EVCC in een container er naast.

Dit klinkt of ik exact weet wat ik wil maar dat is dus nog niet zo :)
Maar ik hoor dus goede verhalen over de Alfen en jouw verhaal helpt.
Ik wil het dus zonder cloud laten werken, alles lokaal.

Skoda gaat daar dus goed mee om, weer een zorg minder.
 

Rallye

Forumguru
ps Werkt Skoda connect bij jullie ook zo slecht?
Is dat t-mobile of zo wat 75% van de tijd geen ontvangst heeft

Naar ik heb begrepen loopt de verbinding zelfs over alle netwerken (roaming). Het lijkt vooral de serverkant te zijn die vertraagt. Een Tesla reageert echt veel sneller - als ik mijn auto op afstand ontgrendel kan dat soma zomaar een halve minuut duren. Mijn VW heeft met name in Duitsland overigens ook zeer regelmatig geen bereik, in Nederland valt dat mee.
 
Ik krijg inderdaad heel vaak te zien dat de server niet beschikbaar is.
Of dat dan mijn auto is of de VAG server is me niet helemaal duidelijk.

Raar genoeg komen berichten als laden gestart en laden klaar dan wel door....
 

niekz

Lid
Ja, die MySkoda app hapert hier ook regelmatig. Beetje jammer, kost toch zo'n 40 euro per jaar enkel voor de remote access.


(Ik had de HA integratie ook geïnstalleerd, toen stopte de app op m'n telefoon er vrij snel mee... Bleek ik ge-ratelimit te worden):cautious:
 
Oh dat zou verklaren waarom het in de ochtend wel werkt en in de middag niet....
Ik ga de HA intergratie ff uit zetten :rolleyes:
 

niekz

Lid
Ja, uiteindelijk mis je er niet zoveel aan in HA. Ik wilde laden aan / uit & laadsnelheid daarmee regelen. Maar aan de kant vd laadpaal is dit veel mooier op te lossen.
 

Bakkertje

Forumguru
Als je kijkt op de link die ik eerder deelde kun je daar zien hoe goed de VAG systemen bereikbaar zijn. Dan kun je ook zien dat het nogal eens hapert.

Als je een Alfen gaat plaatsen trek dan 2 “netwerk” kabels, 1 voor direct op de P1 en 1 voor Ethernet, dan kun je alle kanten op.

Verder heb je bij Alfen een load balancing licentie in de lader nodig om slimme dingen te kunnen doen. Die kost los iets van 160 euro.
 
Laatst bewerkt:
Ja, uiteindelijk mis je er niet zoveel aan in HA. Ik wilde laden aan / uit & laadsnelheid daarmee regelen. Maar aan de kant vd laadpaal is dit veel mooier op te lossen.
Had wel leuk geweest om de accu status te zien en bijvoorbeeld of de deur op slot zit in een mooi HA overzicht.
Helaas het mag niet zo zijn terwijl we er wel voor mogen betalen
 
Als je kijkt op de link die ik eerder deelde kun je daar zien hoe goed de VAG systemen bereikbaar zijn. Dan kun je ook zien dat het nogal eens hapert.

Als je een Alfen gaat plaatsen trek dan 2 “netwerk” kabels, 1 voor direct op de P1 en 1 voor Ethernet, dan kun je alle kanten op.

Verder heb je bij Alfen een load balancing licentie in de lader nodig om slimme dingen te kunnen doen. Die kost los iets van 160 euro.
Ja al gedaan, er ligt een 3 fase kabel van 4mm met 2 netwerk kabels.
Dan is nu dus de puzzel of ik het door HA/EVCC wil laten regelen of door de paal zelf via de p1 waardes
 

EdK

Forumguru
Had wel leuk geweest om de accu status te zien
Ach stel je daar niet teveel van voor
Heb met me zakelijke caddy een ritregistratie dongel op de VCDS poort.
En via een app kan ik dus mijn ritten zien me rijstijl word beoordeeld door de app
Maar zie bv ook de accuspanning ....... afijn me start/stop zet me motor uit bij bv verkeerslicht en me app geeft aan dat de spanning nog maar 10,4 volt zou wezen....
Dus ja hoeveel waarde moet ik daar aan geven ?? Terwijl me km registratie met de start en stop locaties wel kloppen
Alleen ik rij altijd te hard volgens die app, omdat ik op teller altijd 106 rij en dat is dus netjes 100 volgens de GPS
Alleen de app ziet dat als een overschrijding van 6 hele kilometers...
Dus als je je accuspanning live wil monitoren ? Bouw een voltmeter in en hang die parallel over je accupolen !
Weet je zeker dat wat je dan ziet wel klopt....
 
Bovenaan Onderaan