Vragen omtrent trekhaak en banden

superb51

Actief lid
Beste mede forumleden,

Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een Skoda Superb combi van 2011. Na enige tijd met deze auto gereden te hebben, komen de volgende 2 vragen naar boven.
Er is door de dealer een afneembare Westfalia trekhaak gemonteerd. Wat mij opvalt is dat de afstand van het hart van de kogel tot aan de bumper max. 65 mm. is. Omdat de caravan in de stalling staat, kan ik op dit moment niet meten of dit zal gaan passen. De caravan (Hobby) is er een met een Winterhof WS3000 koppeling. De afstand lijkt mij gewoon te klein.
Wie heeft hier ervaring mee ?

Verder zijn er bij aflevering 2 nieuwe achterbanden geleverd. Ten opzicht van de voorbanden valt op dat de achterbanden een load index hebben 615 kg en de standaard voorbanden hebben een load index van 670 kg. Verder is de maximum snelheid voor de originele voorbanden 270 km/uur (W-waarde) en de achterbanden hebben een maximumsnelheid van 300 km/uur. (y-waarde)
Is dit toegestaan en tegen welke problemen kan ik aanlopen ?

Wild Chocolate

Senior Member
In dit topic staat het een en ander over een te kort achter de bumper gemonteerde trekhaak bij de Octavia Combi. Kan je in de eerste pagina's wel wat afstanden uithalen, waar je wellicht wat mee kunt.

CDO

Forumguru
Loadindex is bij mij H (670 kg). Ik weet niet wat voor type je hebt maar loadindex is volgens mij APK afkeur indien niet in orde. Snelheidscodering Y is waarschijnlijk wat overdreven maar kan in principe geen kwaad.

Ik heb ook een afneembare westfalia. Zal morgen eens meten.

CDO

Forumguru
Zoals beloofd:

Afstand trekhaak tot bumper is circa 6 cm. Ik heb een ALKO AKS 1300.

Gaat prima, alleen niet veel spelingsruimte met aankoppelen

Connexie

Forumguru
Loadindex is een 2-cijferige code, voor de SuperB zou 91 goed moeten zijn. Alles meer is in principe overdone. De snelheidscodering is de letter na de loadindex. H= 210 km/H en afdoende voor mijn SuperB (1.6 TDI). Mocht je een snellere uitvoering hebben, is dat wel een aandachtspunten wellicht.
Een hogere loadindex of snelheidsindex mag, mits je maar blijft voldoen aan de APK eisen. Die zijn bij mijn weten en via Google: op een as gelijke banden, geschikt voor de auto, geen zichtbare schade, goed gemonteerd (richting loopvlak is vaak aangegeven met een pijl, bandinfo aan buitenzijde).

CDO

Forumguru
ik was aardig in de bonen: loadindex is 94, snelheidscodering is V bij mij.

1.8TSI Combi

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan