Vragen over Columbus waar ik niet uit kom

RayDelft

Forumguru
Beste lezers,

Gewend aan mijn vorige navigatiesystemen (laatstelijk op een Espace (Carminat systeem) en daarvoor op een Volvo XC 70) Mis ik op mn Columbus het navolgende, althans ik kan het niet vinden.

Indicatie in meters

De Columbus geeft ruim van te voren aan dat bijvoorbeeld na 1,4 kilometer een afslag moet worden genomen. Je ziet dat dan dichterbij komen 1,4-, 1,3, - 1,2 enzovoort. Dichterbij gekomen zie ik een balkje vollopen, maar dan zie ik geen weergave meer hoeveel meters ik nog van de afslag of de zijstraat verwijderd ben. Vooral op complexe onoverzichtelijke kruispunten is het prettig om te weten hoeveel meter je verwijderd bent van de richting waar je in moet.
Ik ben gewend dat je dat ziet terug lopen in meters 50-40-30....10 - 0 zodat je precies weet waar je heen moet en ook precies weet waar je op of nabij het kruispunt staat. Ook mis ik een detailopname van bijvoorbeeld een rotonde als je die nadert met de weergave welke afslag je eraf moet. (Zoomfunctie staat aan, maar geeft geen schema) Ik weet dat ik in de DOT en in de gesplitste kaart een extra weergave kan kiezen, maar dan blijft het die pijl met het vollopende streepje dat ik niet erg nauwkeurig vind. Dat ik ergens 1,5 kilometer van verwijderd ben, vind ik minder boeiend dan wanneer ik er 50 meter van verwijderd ben. Ik hoop dat iemand deze omschrijving begrijpt. Vraag: Is dat in te stellen?

Rijbaanindicatie
Columbus heeft iets wat een rijbaanindicatie heet. Ik zie dan een aantal miniscule vakjes met pijltjes. Is dat de rijbaan indicatie? Mijn vorige systeem toonde een soort virtuele foto met daarom precies de verkeers- enn rijbaanborden die er in het echt ook staan, met afritnummers etc. Die zie ik nu niet. Zitten die er in?
En is het in te stellen dat het afslagnummer wordt gezegd?

Blauw / Rood?

En nu iets wat minder belangrijk is, maar ik blijf het me afvragen. Gisteren toen ik mijn auto voor het eerst reed en een route had ingegeven in de nav zou ik toch zweren dat de te volgen route in het lichtblauw op de kaart werd aangeduid. Ik vond het wat vreemd omdat de lichtblauwe streep niet erg goed opviel.
Vandaag toen ik een andere route reed, zag ik dat hij in het rood wordt aangegeven. Hoe kan dat nou? Ik vind rood prima, maar hoe kan ik nu blauw gezien hebben?

Plotten
Op veel navi's zie je dat de meest recente route geplot wordt op de kaart d.m.v. stippeltjes of iets dergelijks. Ik zie die mogelijkheid op de Columbus niet.
Is dat in te stellen? Ik heb ernaar gezocht ook naar de bovenste vragen.

Enfin, 1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden, maar ik probeer het toch maar.

Maar goed, dit zal ook wel wennen als het niet anders kan en ik wil niet zeuren, want ik ben dik tevreden met mijn 2 dagen oude Superb, maar als het nog te tweaken is, zou dat fijn zijn.

Dank voor de Tips&Trics

Lordje

Actief lid
Ik ga proberen op een paar dingen te antwoorden.

Rijvak aanduiding is vrij duidelijk. Je ziet en blokje met vakjes volgens die er zijn en je ziet een pijltje in welk je moet zitten.

Kleuren; is volgens de instelling, oranje is de kortste, blauw de zuinigste en rood de snelste route.

Streepjes: moet je nu echt weten hoeveel meter? De streepjes minderen tot waar je moet indraaien, simpel toch?

Hoop dat je hier al even weg mee kan.
Voor de kleuren is een tip bij de instellingen instellen om 3 routes te berekenen, zal het je duidelijker maken.

Sent from my iPhone using Forum Runner

RayDelft

Forumguru
@lordje, Dank zo ver.
Van die kleuren, dar zou ik niet achtergekomen zijn, want die staat gewoon op snelste.
V.w.b.t. de sgtreepjes, ik zal er aan moeten wennen. Kennelijk is het voor velen geen issue.
Nu het plotten nog.

Sparkie

Forumguru
Indicatie in meters
Voor mij is het vrij duidelijk. Je krijgt ook ruim van tevoren te horen welke afslag je hoort te nemen; 'Neem over 200 meter de tweede afslag links' ' Neem op de rotonde de 3e afslag. Als je de zoomfunctie heb ingeschakeld wordt de kaart ot een schaal van 50 meter ingezoomd en zie je een plaatje dat vergelijkbaar is met een detailopname. In combinatie met de streepjes op de maxidot is het bijna niet te missen.

Rijbaanindicatie
Op het moment dat je een splitsing van snelwegen op je route tegenkomt geeft het systeem het aantal rijbanen aan. De gevulde blokjes zijn het aantal rijbanen in de door jouw gewenste richting; de transparante voor de andere rijrichting.

Blauw / Rood?
Wat Lordje zegt.

Plotten
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Ik heb dat nog nooit eerder gezien.

RayDelft

Forumguru
Indicatie in meters
Plotten
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Ik heb dat nog nooit eerder gezien.

Thanx.
Met plotten bedoel ik dat je op je kaart kan zien waar je de laatste (bijvoorbeeld 350) km hebt gereden. Op de gereden weg ontstaan dan zwarte bolletjes of voetstapjes oid.
Dat is soms handig als je in net buitenland bent waar de kaartgegevens niet in deail beschikbaar zijn of in een nieuw gebouwde wijk die er nog niet op staat.
Op een 'niet betsaande'weg denkt de kaart normaal dat je off-road rijdt. Als je track wordt geplot dan wordt die niet bestaande straat als het ware ingetekend.

Ik had eens een vakantiehuisje gehuurd op het platte land van Bretagne, in the middle of nowhere tussen de maisveleden en allemaal dezelfde smalle paadjes.
Die stonden niet op de nav. Ik was blij dat het pad geplot werd, anders kon ik me telkens blind zoeken naar waar mn huisje stond. Vooral savonds.

Echt belangrijk is het allemaal niet, maar wel handig.

Rallye

Forumguru
Heb je daar per se plotten voor nodig? Kan toch ook door de plek, als je er eenmaal bent, vast te leggen in je favorieten? Zo doe ik het met de TomTom.

MarcoO2

Forumguru
Dat werkt inderdaad ook. Nadeel is wel dat je dan je navi echt moet laten navigeren, terwijl dat met een geplotte route niet nodig is.

RayDelft

Forumguru
Ik denk dat het niet werkt, want op zo'n stukje kaart zonder wegen, kan je wel een POI of favoriet zetten, maar dan weet de navi nog niet hoe je er komen moet. Die zal er rechtdoor naartoe willen, door de weilanden en sloten :) Of hij doet niks omdat hij niet weet hoe.
Zo'n geplotte route moet je zelf achterna rijden. Maar goed, het komt weinig voor.

Bovenaan Onderaan