Vragen over de Skoda fabia 1.2 tdi

Goedendag,

Ik zat laatst een beetje rond te kijken naar wat zuinigere auto's, en kwam een oude bekende tegen.
Namelijk de Skoda Fabia 1.2 tdi, rijd gemiddeld bijna 1 op 30 volgens de nedc. Dat is serieus zuinig dacht ik,
maar zijn er nog probleempjes met dit model? Ik lees o.a over een egr en roetfilter, maar hoe erg is dat? Het is wel een klein motortje met 75 pk, dus ik snap wel dat een roetfilter snel verstopt kan raken.

Ik vraag mij af hoe het rijd (comfortabel, nog redelijk vlot etc) maar ik denk dat ik daar een proefritje voor moet regelen. Maarja ik weet het dus niet zeker, mijn Octavia heb ik nu net iets meer dan een jaar en rijd nu gemiddeld 1 op 11.

Misschien zijn er hier 1.2tdi bezitters die mij wat kunnen vertellen over kosten onderhoud per jaar en de rijbeleving.

Met vriendelijke groet,

Verplicht!
 

Tees

Donateur
1 op 30, dat is op basis van de sjoemeldiesel data, dus schromelijk overdreven. 1:22 is wat Spritmonitor als gemiddelde geeft, dat is op basis van echt gebruik.

Overigena is de Octavia wel een stuk groter en dus zwaarder dan een Fabia, en vergelijken met je huidige benzinegestookte Octavia is dan ook niet heel logisch (behalve voor je portemonnee dan ;))
 

Thijs4motion

Forumguru
Roetfilter en egr zijn de gevolgen dan de voormalige belasting vrij-stelling. Vele gebruikte deze diesel als boodschappenauto. En er werd dus nooit fatsoenlijk mee gereden.

Met als gevolg roetfilter vol, regenereerd nooit. En egr vol met troep
 

Canon-Eye

Forumguru
Tussen eind mei 2011 en medio juli 2018 heb ik er 160.000 km mee gereden en daarbij niet heel fanatiek geprobeerd om erg zuinig te rijden: normaal vlot met het verkeer mee. En met die 75pk gaat dat trouwens prima, mede dankzij het feit dat vanaf zo'n 1700 toeren al minimaal 80% van het maximum koppel beschikbaar is.
Het totaal gemeten gemiddelde verbruik over alle kms is 5,178 L/100km - met de kanttekening dat daar een paar caravanvakanties bij zitten, met een 1060 kg zware Eriba Touring erachter en een redelijke belading aan kampeerspullen in de auto.

Totale kosten over de levensduur (met inbegrip van 2 sets LM-velgen ter vervanging van de bij aflevering aanwezige stalen wielen, alsmede was- en parkeerkosten, verzekering, belasting, banden, onderhoud én afschrijving, zie hieronder) kwamen uit op €0,266 per km, waarvan cumulatief gemiddeld €0,066 aan brandstof. Die laatste post ligt nu dus even anders - de laatste tankbeurt in juli 2018 was de literprijs nog onder de 1,34 en dat vond ik toen al best duur...
Fabia-kosten.jpg
Overigens nooit EGR- of roetfilterproblemen gehad. Wel ooit de sjoemelsoftware laten updaten en direct aansluitend bij VVT laten tunen met wegschrijven van de EGR; maar dit was pas bij 150k km en niet naar aanleiding van problemen.
Vanwege de extra mogelijkheden prefereer ik nog steeds mijn eigen excelletje boven Spritmonitor.
 
Laatst bewerkt:

Simon2604

Donateur
Als ik rustig dan haal ik op de boordcomputer 1:23/24. In het echt dus 21/22. Niet veel harder dan 105 op CC. Wat anderen ook zeggen is de EGR een zwakke plek. Mijn TDI is wel stage1. Ongeveer 100pk. Rijd wel een stuk prettiger.

Kwa onderhoud weinig echte problemen gehad. 1x de EGR op eigen kosten en 1x onder garantie. De kachel ventilator was onverwacht. Om deze te vervangen moet het dashboard helemaal los. Het andere is regulier onderhoud. Was denk ongeveer 1500 per jaar kwijt aan onderhoud. 1x grote beurt, 1x kleine beurt.
 

Chrisjemol

Forumguru
Mijn fabia 1.2tdi (gechipt naar 107pk) loopt altijd (bc) minimaal 1:22 waar een uitschieter naar 1:27,3 en alles er tussenin voorkomt
Lekker zuinig hoor, overall verbruik tot nu toe (paar maanden) 1:23,7
 

bobracing

Forumguru
Buiten de EGR om weinig problemen mee gehad.
Vond het fijne motortjes die 1.2TDI! Start en loopt mooi, rijdt heerlijk en komt prima mee in het verkeer hier in Nederland.
Van de EGR had je ondertussen diverse Versies door VAG AG gemaakt, de latere in facelift 2013 fabia 2 heb ik tot heden geen problemen mee gekend en mijn ex auto rijdt nu alweer 2 jaar bij een vriend van mij zonder problemen.
Gewoon kopen, en in het ergste geval EGR vervangen of wegschrijven en lekker rijden.
Verbruikt is gewoon afhankelijk van je rechter voet! Met deze 1.2 TDI kan je makkelijk 1/26/27 rijden, maar dan moet je niet 10x boodschappen gaan doen in het dorp. Dagelijks een ritje van 25+ km vond deze fijner en dan was id hij lekker warm :) Dus werk je om de hoek, nee dan is het verbruik laag, werk je 50/100km van huis dan ga je echt wel merken hoe zuinig dit kan rijden.

Succes!
 
Bovenaan Onderaan