vragen over MFD octavia 1,2 tsi

erikkie

Senior Member
Op boordcomputer van mijn octavia (MFD) kan ik iets oproepen van speedwarning. Geen idee wat dit is????

Bij ingeschakelde navigatie kun je boordcumpter (MFD) oproepen door langer in houden knopje, je komt dan in een menu, maar hoe kun je dan verder in het menu selecteren???

Gr..

Rallye

Forumguru
Bij mijn Octavia kun je dan een bepaalde snelheid gaan rijden, het knopje weer indrukken waarna de auto een seintje geeft als je die snelheid overschrijdt. In mijn geval: not bloody likely (zie de foto hiernaast).

Spaced

Senior Member
Speedwarning waarschuwt wanneer je een bepaalde ingestelde snelheid overschrijdt (hence the name...). Je kan deze instellen door middel van het draaien van de rechterknop op je stuurwil, en vervolgens te "klikken". Instellen van snelheid kan in stapjes van 5km/h.

Darkside

Forumguru
inderdaad speed warning is een waarschuwing als je de door jouw ingestelde snelheid overschreidt.
Ik heb hem bv op 135 staan. Je kan dan netjes 130 per uur rijden en als je "ongemerkt" toch te hard gaat. Krijg je een waarschuwing.
Kan je helpen tegen bekeuringen.

En als je navigeert dan zie je de pijl instructies op het maxidot.
Door op terug te klikken zie je het hele MFD menu weer. Dus MFD. Audio. Navigation etc. Je kan dan met het scroll wiel een onderdeel selecteren. Bv MDF.
Dan kan je weer normaal scrollen tussen de boordcomputer onderdelen. Gemidddeld brandstof verbuik. huidig verbruik, etc.

En je kan ook zo weer naar navigation als je pijltjes wilt zien.

erikkie

Senior Member
Bedankt voor de reacties. Dacht al dat het zoiets was. Ik heb echter geen multifuntioneel stuurwiel. Misschien kan ik daarom die functies niet activeren??
Met knoppen op ruitenwisser stengel kan ik door het mfd bladeren, maar ik mis iets van een "enter" knop om dan die snelheid in te stellen. Of bij Navigatie naar andere functies te bladeren.

Nog meer bezitters van een 1,2 tsi die af en toe "stottert". Auto rijdt soms duizenden km's prima en af en toe een tijd wat af en toe wat schokkerig/ Stoterig alsof verbranding niet ok is.

erikkie,
wanneer je de functie hebt geselecteerd, kun je bij de gewenste snelheid op de ruitenwisserstengel op het knopje aan de onderzijde (on/reset) drukken om deze snelheid in te stellen. Met de knop aan de zijkant van de ruitenwisserstengel kun je de snelheid ook in stappen van 5 km wijzigen en weer met de knop aan de onderzijde confirmeren. Bij mij staat de functie ook omschreven in het instructieboekje blz 25 (bij de functies van het MFD). Succes, het werkt echt!

TL@

Forumguru
Eigenlijk dient die speedwarning voor wanneer je winterbanden met een lagere snelheidsindex plaats (toegelaten in Duitsland) als je deze functie niet hebt, moet er een grote lelijke sticker op je dashboard geplakt worden.

Spaced

Senior Member
Eigenlijk dient die speedwarning voor wanneer je winterbanden met een lagere snelheidsindex plaats (toegelaten in Duitsland) als je deze functie niet hebt, moet er een grote lelijke sticker op je dashboard geplakt worden.

Nee, want voor winterbanden heb je weer een APARTE speedwarning. Die kan je ook weer naar gelang het teken op je band instellen.

TL@

Forumguru
In mijn vorige O2 (pre-facelift) was er maar 1 warning, grappig dat er nu 2 zijn.

hemi24

Forumguru
@TL@: volgens mij mag dat Nederland ook.

Welke snelheidscodering heb jij voor je winterbanden, want de laatste keer dat ik het gecheckt heb, mag je in Nederland nooit harder dan 130 km/h, dus waarom zou je een sticker moeten plakken dat je vanwege je winterbanden niet harder mag dan bv 210...?!?

Spaced

Senior Member
Ja de eerste speedwarning zit in je MFD, de andere volgens mij in de setup. Die kan je ook alleen maar aanpassen als je stilstaat.

Welke snelheidscodering heb jij voor je winterbanden, want de laatste keer dat ik het gecheckt heb, mag je in Nederland nooit harder dan 130 km/h, dus waarom zou je een sticker moeten plakken dat je vanwege je winterbanden niet harder mag dan bv 210...?!?

Omdat:

Duitsland dus. Hoewel je theoretisch wel harder mag dan 210, zal dat in de praktijk niet zo geel veel voorkomen lijkt mij...

TL@

Forumguru

Als je zo redeneert, waarom mag je dan geen lagere snelheidsindex op je banden hebben dan dewelke de topsnelheid van je wagen vereist?

Rallye

Forumguru
@hemi24: wer kanen wat OT, maar mijn winterbanden hebben de codering V, dus tot 240. Dat kan net, want hij zou 238 moeten lopen (hoewel men normaal wat marge aanhoudt). De laatste keer dat ik de top getest heb (241 volgens de TomTom) was op zomerbanden, die een Y-codering hebben

erikkie

Senior Member
bedankt voor de tips. Het werkt inderdaad met die reset knop :)

Zag dat je ook zelf service interval e.d. kunt resetten. (moest ik vorige keer voor terug naar dealer) :biggthumpdown:

hemi24

Forumguru
Er bestaat wel de kans dat je de auto daarbij terugzet naar de kortere serviceintervallen van 15k...

Bovenaan Onderaan