Vragen (Voldoet de 1.2 TSI? Niet lichter dan o2...15% Korting? B-stijl probleem...)

Hallo,
Ik ga hoogstwaarschijnlijk de Octavia Combi III Elegance 1.2 TSI 105pk kopen maar had een aantal vragen:
  • Ik heb geen nood aan een krachtige motor en de auto zal meestal licht beladen zijn.
Ik ben echter bang dat die paar keer dat die paar keer dat de koffer van de wagen volgeladen is en er 5 mensen in zitten voor een lange rit door bergachtig gebied hij niet vooruit te branden is. Wat denken jullie?
  • De Octavia II had ook de 1.2 TSI en veel sites melden dat de Octavia III veel lichter is dan de Octavia II, volgens Skoda zelf tot 102Kg. In die zin zou ik denken dat het dan wel moet lukken met de 1.2 TSI, maar als ik echter zelf de cijfers vergelijk kom ik niet in de buurt (cijfers voor de berline):
1.2 TSI 105PK: 1230 vs 1265: 35kg
1.4 TSI: 1255 vs 1325: 70kg
1.8 TSI: 1320 vs 1350: 30kg
1.6 TDI: 1305 vs 1390: 85kg
2.0 TDI: 1330 vs 1395: 65kg
De Wagen met 1.2 TSI is dus niet veel lichter, en het cijfer varieer dus sterk volgens de motor. Geen idee waar die 102 Kg vandaan komt...
  • Op de Belgische configurator (ik woon in Belgie) is 1 van de opties "multi function pocket", iemand enig idee wat dat is?
  • Op het forum briskoda.net klagen er mensen over een B-pillar gap. Een sierstuk op de B-stijl sluit niet goed aan en er is dus een relatief grote opening. Zijn er hier mensen die er last van hebben?
  • Klopt het dat de GPS van de Octavia III geen waarschuwing voor flitspalen heeft?
  • Vanwege mijn werk krijg ik diplomatenkorting (15% op de prijs van de wagen in zijn uitvoering (Elegance) en motorisatie (1.2 TSI) maar dus niet op de opties. Is dit een goeie korting of hebben jullie beter gedaan voor jullie Octavia III?
Bedankt!
PersonX
 

CDK

Forumguru
hallo, hier Person Y ;)
uhh U even voorstellen in het daarvoor bestemde topic is wenselijk, wellicht dat er daarna leden zijn die U verder willen en kunnen helpen.
 

CoesDoes

Forumguru
Ook hallo,

Ik heb helaas geen ervaring met de 1.2 TSI, dus kan daar weinig over zeggen.

Het lijkt alsof het gewicht in België anders gemeten wordt aangezien ik heel andere waarden in de NL prijslijst zie staan.
Hier geven ze resp. 1147, 1172, 1237, 1222 en 1247kg, de gewichtsverschillen zullen ook wel afhankelijk van de meetmethode zijn.

De multi function pocket zou dit 'doek' onder het afdekzeil kunnen zijn.

image.jpg
 

Darkside

Forumguru
Ikzelf heb een O2 met de 1.2 motor. En die is meer dan voldoende.
Rij er mee volgepakt mee naar Frankrijk incl dakkoffer. En 2 kinderen. Zonder problemen.
Heb er laatst ook de stenen voor de tuin mee gehaald.
Allemaal geen probleem/
 
@Coesdoes: interessant, ik zal vanavond is wat verder kijken of ik het gewicht van de Octavia II kan vinden volgens de NL meetmethode, om te kijken wat de verschillen volgens Skoda NL zijn.

Het doek "voor de paraplu" heb ik nergens in de opties gezien dus als die niet standaard geleverd wordt is het inderdaad goed mogelijk dat dat de multi function pocket is, bedankt!

@Darkside: Blij om dat te horen, moet je op de snelweg regelmatig teruschakelen van de 6e versnelling naar de 5e wanneer je wilt optrekken?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer je er DSG bijneemt, hoef je dat terugschakelen niet zelf te doen. Wanneer je hem laat tunen doet de dsg het ook minder. Dwz, je moet wat verder doortrappen eer hij terugschakelt. Maar ook zonder tuning is het motortje krachtig genoeg. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een ouderwetse 1.2. Ik heb er (zonder tuning) zonder enig probleem mee door het hooggebergte getoerd.
 

Darkside

Forumguru
Ik rij met DSG dus schakel niet echt terug van 6 naar 5.
Op de snelweg rij ik gewoon in z'n 7. En als ik inhaal legt het er een beetje aan hoe ik hem intrap.
Hij blijft dan gewoon in 7, gaat naar 6 of zelfs naar 5.

Het is geen grote motor. Maar met 175nm trekkracht over een breed bereik wel redelijk soepel te rijden.
Denk dat je wel naar z'n 5 toe moet.
In de bergen in Frankrijk kom ik zelde in z'n 7. En blijft hij in 5 of 6 'hangen'. Maar kan dan nog steeds vlot doortrekken.
Ik blijf positief verrast door dit kleine blokje. Pas als je echt meer reserve wilt en zonder het gaspedaal te vloeren snel meters wil maken heb je een zwaarder blok nodig.
Voor de rest voldoet de 1.2 prima. Ik hoop hem dan ook weer te kunnen selecteren als het tijd wordt voor een nieuwe auto.
 
In Belgie is de DSG €1800 extra en alhoewel ik begrijp dat dit een zeer goede automaat is heb ik dat er niet voor over.
Ik heb een oude versie van de NL pagina met technische gegevnes te pakken kunnen krijgen die half werkt (ik kan een aantal motorisaties zien als ik bij deze pagina op een bepaald moment het laden stop): http://web.archive.org/web/20130123...dellen/octavia-combi/technische-gegevens.aspx

1.2 TSI Man: 1147 vs 1180 : 33kg verschil
1.4 TSI Man: 1172 vs 1240 : 68kg verschil
1.6 TDI Man: 1222 vs 1275 : 53kg verschil
De verschillen tussen de O2 en de O3 Volgens Belgie en Nederland komen dus redelijk overeen voor de benzines maar niet voor de Diesel.
Geen van die cijfers komt in de buurt van de 102kg.
 

TedVlemmings

Forumguru
Misschien is de 102kg gebasseerd op de nog uit te komen 14% uitgeklede variant voor de Nederlandse markt? Om uitstoot te besparen kan ik me voorstellen dat de auto weer een stukje lichter is gemaakt ten kosten van iets?
 
Bovenaan Onderaan