Vreemd fluit-geluid

Eduardo

Forumguru
Beste Yeti vrienden,

Sinds enige tijd hoor ik een vreemd fluitgeluid bij mijn Yeti 1.2 TSI als ik gas geef.
Het geluid was alleen te horen als de motor half warm was, maar nu ook als hij op temperatuur is.
In de bijlage zit een geluidsfragment, ik heb er echter een doc-bestand van moeten maken anders kon ik hem niet bijvoegen. Dus even renamen naar yeti.mp3

Heeft iemand een idee waardoor dat geluid veroorzaakt wordt en of het kwaad kan ?

Bijlagen

• Yeti.doc
    440,6 KB · Weergaven: 73

EdK

Forumguru
Buiten die Haan of Kip die ik er doorheen hoor, is dit fluitende geluid mijn Yeti.
Had eerst zoiets van je zal je Turbo wel horen, maar is zeker niet het geval.
Een bezoekje aan je dealer lijkt me zeker geen slecht idee...

Eduardo

Forumguru
Tot op heden (bijna 2maanden verder) heeft de dealer nog niet de juiste diagnose kunnen stellen van het geluid, dat in de tussentijd alleen maar erger is geworden. De Yeti blijft nu net zo lang bij de dealer staan, totdat ze het hebben verholpen.
Hier misschien nog iemand een idee ??

Joske

Forumguru
Dakdragers al eens verwijderd? :D

Kan fragment niet openen hier maar dat was mijn eerste gedacht bij irritante fluittonen.

Eduardo

Forumguru
heb er een doc-bestand van moeten maken anders kon ik hem niet bijvoegen.
Dus even renamen naar yeti.mp3
Dan moet hij wel te openen zijn.

Joske

Forumguru
klinkt echt wel uit de uitlaatlijn te komen mijn inziens.

Is de einddemper/middendemper al gecontroleerd? Lekkage van de uitlaatlijn gecontroleerd?

Eduardo

Forumguru
Het geluid komt bij de motor vandaan, niet bij de uitlaat.
De dealer denkt iets met vacuum, of zo.
Ze zijn nu in overleg met TD van importeur in Leusden...

EdK

Forumguru
@Monteurtje bestand binnenhalen dan met rechtermuisknop er op klikken dan kiezen voor openen met en hier de mediaspeler ff kiezen
Dan speelt hij hem ook af !
Alleen opletten dat je het niet selecteerd als altijd met dit programma openen want dan word straks een echt document ( doc ) ook geprobeerd te openen met de mediaspeler

Monteurtje

Forumguru
@EdK Bedankt. Kan het zo afspelen. En heb niet een vinkje gezet dat media player altijd daarvoor gebruikt moet worden. Misschien wordt dan alles wel voorgelezen. Kan ook wel makkelijk zijn.

Nu ik het geluid gehoord heb. Komen 2 dingen in mij op, brandstof hogedrukpomp en waterpomp. En die laatste is het denk ik. Even de multiriem eraf en als geluid weg is, dan is het de waterpomp. Voor 99%
Geluid heb ik volgens mij ook al een keer gehad. Wel een paar jaar terug.

Monteurtje

Forumguru
Dat hoeft niet. Waterpomp functioneert gewoon. Maakt alleen een piep geluid. Als het daar weg komt. Dat is nog niet zeker.

In de waterpomp zit een schijf die over de schoepen kan schuiven waardoor koelwater niet rond gepompt wordt en sneller op temperatuur komt.
Die schijf wordt door het onderdruksysteem bedient. Wat extra info.

Monteurtje

Forumguru
Kwam zojuist zelfs een TPI tegen met deze klacht. Tpi is een beschrijving van klacht met de oplossing/oorzaak
Geluid word omschreven als fluiten huilen.
Wordt door de radiale keerring in de pomp veroorzaakt.
Dit kan de dealer dus ook zien sinds 3 februari.
Ben nu voor 99,9% zeker dat het dat is

Eduardo

Forumguru
Sinds vanmiddag heb ik na 3 dagen de Yeti weer terug.
Ze hebben van alles gedaan, ook i.o.m. Leusden, maar hebben de oorzaak niet kunnen vinden.
Er is van alles en nog wat gewisseld. De waterpomp is ook vervangen.
Alles zonder resultaat, hoewel ik de indruk heb dat het geluid minder is dan voorheen,
maar dat zal de komende dagen blijken....

Bovenaan Onderaan