Vreemd geluid in lage toeren

MarijntjeTDI

Actief lid
Hallo mensen,

Bij het optrekken en in lage toeren maak de motor van onze 2.0 tdi combi een beetje een 'zwaar geluid', net of hij het ff niet aan kan zeg maar.

Koppeling en 2 massavliegwiel zijn 50dkm geleden vervangen dus kan het eigenlijk niet zijn. Distributieriem staat over 10dkm wel op het programma.

Kan 1 van de spanners hiervan voor een zwaar geluid zorgen misschien.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

x-ray

Lid
Kan een defecte vrijloop poelie van de dynamo zijn, wanneer deze vast slaat kan dit ook vreemde geluiden veroorzaken.
Maar het blijft lastig om geluiden zo te beoordelen, zou je het geluid kunnen opnemen met je telefoon of iets dergelijks zodat wij kunnen horen wat je bedoeld?

Gr Raymon

MarijntjeTDI

Actief lid
Nou als dat klinkt zoals in het filmpje is dat het niet.

www.youtube.com/watch?v=Cjz06OtJn

Wel zie je bij gas geven die spanner bij mij aan de linker kant behoorlijk bewegen of is dit normaal?

x-ray

Lid
Ik kan de Youtube link niet openen,

De spanner van de multiriem mag wat bewegen, maar wanneer deze staat te klapperen is dit zeker niet goed.
Een klapperende spanner word meestal veroorzaakt door een defecte vrijlooppoelie.
in die poelie zit een vrijloop die er voor zorgt dat de dynamo ten opzichte van de motor vrij kan draaien, wanneer het dynamo dit niet kan zal de snaar gaan klapperen.
als je de multiriem demonteerd en dan de poelie van het dynamo beetpakt en dan heen en weer bewegen terwijl u de poelie vast blijft houden.
als dan het dynamo niet vrij kan draaien ten opzichte van de poelie is deze zeker stuk.

Antera

Donateur
trek je op onder te lage toeren dit kan zorgen voor een motor die ff flink moet trekken en dan wat gaat brommen omdat hij het niet op gang krijgt?

p.s. ik geef me bek ook maar even een douw

MarijntjeTDI

Actief lid
Vandaag heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer in Goes voor en distributieriemwissel.
Laat gelijk alles vervangen en laat het geluid ff horen aan hen.
Neem zeker de vrijlooppoelie mee in het verhaal

MarijntjeTDI

Actief lid
Vandaag alles laten wisselen. Het bleek in een spanner te zitten. Nu is alles nieuw dus kan het er weer 120.000 km tegen!
Was ook positief verrast door de kennis van de verkoper aldaar, deze zei bij binnenkomst al meteen dat hij de spanner verdacht.
Bleek achteraf waar te zijn, hij sleutelde zelf ook vroeger blijkbaar. Ik ben voornamelijk blij dat het geluid weg is.

MarijntjeTDI

Actief lid
Het heeft sinds een paar dagen echter plaats gemaakt voor een ander geluid, spanner trilt ook weer hevig. Verdenk de aircopomp ervan, deze heeft toch ook een vrijlooppoelie?

Als ik namelijk met de eco stand e.d. speel veranderd het geluid en denk dat het gekomen is doordat er een nieuwe strakkere riem opzit.

Iemand dit ook wel eens gehad?

Bovenaan Onderaan