Vreemd geluid O2 1.6TDI

Al weer een geruime tijd hoor ik een vreemd geluid als de motor van m'n 16TDI O2 (2012) draait. Het lijkt alsof er ergens iets aanloopt. Het geluid lijkt lineair mee te lopen met het toerental.
Als ik de motorkap open en luister of rondom de auto loop, hoor ik het geluid niet. Het is echt alleen als je in de auto zit.
Ik heb een gezipt mp3-tje van het geluid bijgevoegd. Rond 15-17sec hoor je duidelijk dat het geluid in 'snelheid' lineair (?) toeneemt met het toenemend aantal toeren.

Hierbij nog een link naar het MP3 én een video.

Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? De auto heeft ruim 230k gelopen...

Bijlagen

• 16tdi.mp3.zip
    458,7 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Arreslee

Senior Member
Gokje, airco compressor.
Als je de airco op Eco zet is het geluid dan weg ?

Bij mij is het schrapende geluid een teken dat er weer koelvloeistof snel bij moet.
Ik moet deze week een afspraak maken.

Succes verder.

Daar dacht ik ook al aan, omdat ik dat inderdaad al vaker heb gehad. Dit geluid is er echter vrijwel altijd, ongeacht of ik de airco nu aan of uit heb staan (staat vaak uit).
Gisterochtend en vanochtend hoorde ik het (vrijwel) niet en gistermiddag wel weer licht.
Net een v-snaar die soms net ergens tegenaan loopt.

Vanmorgen toen ik de auto startte, was het geluid niet te horen. Na een km oid gereden te hebben, hoorde ik het wel weer.
Gisteravond viel me op dat het geluid vanuit de uitstroomopening van de ventilatie lijkt te komen (geluisterd bij de roosters boven multimediasysteem).

Bovenaan Onderaan