Vreemd geluid van turbo?

Hallo rijd nu al een tijdje met een nieuwe Octavia met een 1.9Tdi (105 pk). Ik heb er veel plezier mee, echter ik hoor al sinds het begin een geluidje wat ik niet herken. Hiervoor reed ik een Seat Cordoba ook met een 1.9Tdi (100 pk), daar heb ik dat geluid nooit gehoord. Het is een hoog piepend geluid wat ik alleen hoor wanneer ik volgas optrek tussen 2500 en 3200 RPM. Voor mijn gevoel is het niet een turbo fluit, omdat je deze juist hoort wanneer je het gas loslaat (bij schakelen enzo).

Zijn er meer mensen met 1.9Tdi die dit herkennen en dit als normaal bestempelen, of zou er bij mijn auto een turbo slang een beetje lekken?
crazy.gif

Ik heb zelf ook een 1.9TDI en rij er inmiddels al 14.000+ kilometer mee. Eerst dacht ik dat het wel over zou gaan, maar het blijft.
De auto is al die tijd goed blijven rijden dus heb ik het maar aangenomen alsof het erbij hoort.
ijn dealer kon het ook niet verklaren wat het was.
Zoek even naar het draadje : Apart geluid 2000-2500rpm tijdens inrijden?
Daar staan meer reacties hierover.

VEEJAY

Forumguru
hmm ik heb er ook last van. Tot de 3000 toeren hoorbaar. Het is de turbo.

Ben bij 3 (!) garages geweest, die zeiden dat het inderdaad wel meer geluid is dan bij andere Skoda's maar als ie goed rijd is er niets aan de hand...

Post hier even als jullie meer weten over hoe of wat.

Frankie

Actief lid
ik heb voor deze O2 een GolfIV met 130pk 1.9 TDI gehad. Dat gefluit van de turbo klinkt me bekend in de oren !!! Lekker geluid toch !!! Ik vond dat altijd geweldig. Overigens, deze 2.0 O2 maakt dat geluid ook !! Maar in de O2 hoor je hem meer in het interieur dan buiten de auto...

Ik neem aan dat de 2.0 TDI rijders ook de geweldige "huil" vna de turbo al hebben gehoord als je flink gast met lage toeren en dan plots de koppeling drukt.. super geluid.. Zou zeggen probeer t ns
grin.gif

Timothee

Actief lid
Ik heb ook een 1.9TDI en hoor het geluid ook. Volgens mij is het ook gewoon de turbo die je hoort fluiten. Het klinkt inderdaad af en toe wat vreemd maar ik stoor me er niet aan.
Ik vind het geluid als je gas los laat na wat meer gas te hebben gegeven bij lage toeren nog het leukste. Dat is die drukventiel volgens mij....klinkt erg leuk in een straat met veel geparkeerde auto's en je raampje open :tongue:

VEEJAY

Forumguru
Zijn er mensen met dit 'probleem' die naar de skodaforum meeting komen in De Meern?? Zou best weleens willen horen of we het over hetzelfde hebben...

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

Ik heb ook een 1.9TDI en hoor het geluid ook. Volgens mij is het ook gewoon de turbo die je hoort fluiten. Het klinkt inderdaad af en toe wat vreemd maar ik stoor me er niet aan.
Ik vind het geluid als je gas los laat na wat meer gas te hebben gegeven bij lage toeren nog het leukste. Dat is die drukventiel volgens mij....klinkt erg leuk in een straat met veel geparkeerde auto's en je raampje open :tongue:

[/ QUOTE ]

Je bedoelt dat sisgeluid? Dat hoor je bij mij ook best goed als je inderdaad gas loslaat bij wat lagere toeren (&lt;2500). En bij volgas optrekken dan hoor je binnen ook de turbo fluiten vanaf zo'n 3000 toeren. Maak me er verder geen zorgen over, en het klinkt goed.

VEEJAY

Forumguru
En bij volgas optrekken dan hoor je binnen ook de turbo fluiten vanaf zo'n 3000 toeren.

Bij mij is het tot 3000 toeren daarna wordt het overstemd door motorgeluid. En het is nu pas na een jaar en niet vanaf het begin...

VEEJAY

Forumguru
tis vandaag erger geworden er is nog een bijgeluid bijkomen, iets zachter maar wel hoorbaar. Tis net een fluitconcert nu.
crazy.gif

Hmm ik merk wel dat het herkenning op roept bij meerderen. Dat geeft me dan wel weer een vertrouwd gevoel dat het zo hoort. Ik heb gezien dat het luchfilter behoorlijk anders is dan bij mijn vorige Tdi. Wellicht laat deze het geluid meer door, waardoor je de turbo duidelijker hoort.

Zoals Veejay het omschrijft, zo ervaar ik het ook, wanneer je volgas optrekt dan met hoor je een soort pieptoon er in komen bij ongeveer 2500RPM tot ongeveer 3300 RPM daarna gaat het motorgeluid het overstemmen.

Mocht iemand nog bij de garage horen dat er daadwerkelijk iets aan de hand is dan hoor ik het graag natuurlijk.

Ik zat eerst te denken dat de N75 klep misschien ergens lekte, ook omdat ik in het begin niet helemaal de topsnelheid haalde die ik verwachte (190 kmu op de klok), wellicht dat de turbo schoepen niet volledig opengedraaid werden. Echter de laatste tijd lijkt het geluid iets minder te worden, en laatst nog even een stukje voluit gereden en kreeg hem toen vrij vlot op 200 kmu op de teller

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

Heb jij het ook bij stationair draaien, als je gasgeeft en loslaat?

[/ QUOTE ]

Niet dat ik het echt in de auto hoor, tenminste niet dat het me ooit opgevallen is. Ik zal er morgen nog eens extra op letten

VEEJAY

Forumguru
Bij mij is het JUIST in de auto heel erg hoorbaar. En het begint al bij 1200 toeren. Denk niet dat we hetzelfde hebben..?!

Bovenaan Onderaan