Vreemd geluid voorzijde auto

Kelvin

Lid
Beste mede-forum leden,

Al geruime tijd zit ik met het volgende probleem. Mijn Skoda Fabia (1.4 16v 74kw, 2007) maakt een vreemd geluid.

Het geluid doet zich voor na het starten en is het meest aanwezig tijdens koude momenten. Het lijkt erop dat het geluid met een andere aandrijving of mechanisme synchroon loopt aangezien er geen versnelling van het geluid plaatsvind bij accelereren oid. Als omschrijving typeer ik het als het geluid van een modem/ouderwetse pc. Een fluitend-ratelend piepje.... Het gebeurd weleens dat het plotseling stopt bij het draaien van mijn stuur, maar komt daarna ook weer terug.

Mijn garage heeft er al eens naar gezocht en geluisterd maar kan de vinger niet op de juiste plek leggen. Alle riemen zijn met de periodieke onderhoudsbeurten netjes op tijd vervangen dus daar kan het probleem hem niet in zitten.

Hopelijk (her)kent iemand dit signaal en kan ik verder met het oplossen ervan. Want 1 ding is zeker... het komt het rijgenot niet ten goede.

Alvast bedankt!

Bakkertje

Forumguru
Heb je de auto al uit laten lezen?

Onze New Beetle heeft een secundairy luchtpomp die je goed kunt horen, wellicht is dat het?

Ter illustratie:

Het geluid is overigens te verhelpen door de popnagles van de pomp te vervangen door boutjes..

Kelvin

Lid
De luchtpomp in het getoonde filmpje komt niet in de buurt qua geluid. Daarbij, was ik vergeten te melden dat het geluid van buitenaf eigenlijk niet waarneembaar is. Ik zal morgenochtend eens proberen om de kachel op 0 te zetten. Ben benieuwd of het draaien van het motortje hier mogelijk de boosdoener is.

Bedankt tot zover...meer tips zijn natuurlijk nog welkom

Monteurtje

Forumguru
Proberen het geluid op te nemen.
Riemen die periodiek vervangen zijn kunnen na verloop van tijd wel geluid maken /tjilpen. Maar die hoor je ook wel buiten de auto.

Kelvin

Lid
Zet voor de zekerheid het kachel motortje eens helemaal op 0 soms maken die vervelende geluiden.

Dank je Skoda-MAN. Het op de 0-stand zetten van de kachel motor blijkt het probleem inderdaad te verhelpen. De ''huis'' garage van ons geeft aan dat het dashboard eruit moet om bij de Fan te kunnen komen....

Iemand nog vervolg tips of andere suggesties om er vanaf te komen nu ik de oorzaak lijk te hebben gevonden?

Monteurtje

Forumguru
Je hebt toch een Fabia I? Dan hoeft alleen maar het dashboardkastje eruit om bij de aanjager te komen. Dat is zo gebeurt.

Kelvin

Lid
Is er nog iemand die misschien weet wat ik bij de aanjager moet doen/ smeren/ stellen of vervangen om van het geluid af te komen? Ben er nog niet aan toe gekomen om het kastje eruit te halen. Maar aangezien het geluid erger lijkt te worden wil ik er binnenkort tijd voor gaan maken.

turboturbo

Forumguru
Aanjager vervangen!

Smeren gaat niet helpen, hooguit even tijdelijk. Je kunt niet bij de lagers van de motor komen nl.

Zoek maar eens verder op aanjager en kachel motor op dit forum; je bent niet de eerste die met een piepende aanjager te maken heeft in zowel de Fabia I als II.

Ted

Forumguru
Totaal geen probleem, mijn 1,9 SDI heeft dat piepend geluid als de motor koud is, ongeveer na 80 dkm nadat ik de distributie riem vervangen heb. Inmiddels gaat mijn auto binnenkort de 400 dkm voorbij en bij koude en ook vochtige dagen komt het geluid weer terug. Goed te horen buiten te auto. Mijn Opel 1.7 diesel had dit ook indertijd. Bij een nieuwe distr. riem is het weer verdwenen voor de 1e 80 dkm.
In begin maakte ik mij er ook zorgen over en dacht dat het een loopwiellager was en abusievelijk spoot ik WD 40 op de snaar en voila, het was verdwenen het geluid. Het geluid hoor je ook als de snaar te strak staat tenminste dat overkwam mij bij de oude polo waarbij de snaar nog met de waterpomp op moest spannen. Echter de Fabia is geregeld met een spanner waarvan alleen maar de spanning iets afneemt.

Bovenaan Onderaan