Vreemd geluid...

robertocloock

Nieuw lid
Beste mensen,

Zoals de titel al zegt, dit gaat over een vreemd geluid wat ik nu al een paar keer heb gehad in mijn Fabia 1. Moet zeggen dat het al een jaar geleden is dat ik het voor het eerst hoorde en daarna nogmaals. Afgelopen week weer.

Wat gebeurd er?: Ik zet de auto op contact en dan klinkt er een soort rare piep, niet iets mechanisch maar echt een signaal toon. Het is lastig om in tekst te zetten hoe het klinkt maar ik zal het proberen:
Prrrriep prrrieep prrrrriep.... De prrieepjes komen snel achter elkaar.

Herkent iemand dit of weet iemand waar dit vandaan zou kunnen komen? Er gaan namelijk geen lampjes o.i.d. branden die aangeven dat er iets mis zou zijn.

Robert
 

Ronnie

Forumguru
Wat gebeurd er?: Ik zet de auto op contact en dan klinkt er een soort rare piep, niet iets mechanisch maar echt een signaal toon. Het is lastig om in tekst te zetten hoe het klinkt maar ik zal het proberen:
Prrrriep prrrieep prrrrriep.... De prrieepjes komen snel achter elkaar.
Robert
Hallo,
De drie piepjes wijzen normaal op een (prioriteit 1) storing zoals de airbag, motorolie, ABS.
Maar omdat er geen lampjes branden is het een beetje vreemd!
Ik tip op een geoxideerde of slechte aansluiting op de dynamo, met name de groene draad,
Een slechte accu kan ook nog de veroorzaker zijn...
Waarschijnlijk komt er bij uitlezen met VAG-COM wel het een en ander aan het licht.
 

robertocloock

Nieuw lid
Ok dank je wel voor je snelle reactie. Ik ga dit voorleggen aan mijn dealer. Hij moet binnenkort toch voor een kleine beurt. Dan kunnen ze dit vast wel even meenemen:).
 
Beste mensen,

Zoals de titel al zegt, dit gaat over een vreemd geluid wat ik nu al een paar keer heb gehad in mijn Fabia 1. Moet zeggen dat het al een jaar geleden is dat ik het voor het eerst hoorde en daarna nogmaals. Afgelopen week weer.

Wat gebeurd er?: Ik zet de auto op contact en dan klinkt er een soort rare piep, niet iets mechanisch maar echt een signaal toon. Het is lastig om in tekst te zetten hoe het klinkt maar ik zal het proberen:
Prrrriep prrrieep prrrrriep.... De prrieepjes komen snel achter elkaar.

Herkent iemand dit of weet iemand waar dit vandaan zou kunnen komen? Er gaan namelijk geen lampjes o.i.d. branden die aangeven dat er iets mis zou zijn.

Robert

Een te lage voedingspanning naar het abs regelapparaat zorg voor een reeks van 3 piepjes vanuit je instrumenten paneel, maar dit gebeurt alleen na het starten van de motor.
Controleer de voedingspanning naar het abs regelapparaat tijdens het starten, deze moet ruim boven de 11 volt blijven.
 

robertocloock

Nieuw lid
... maar dit gebeurt alleen na het starten van de motor...

Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Ik heb steeds in mijn achterhoofd gehouden dat het gebeurde bij slechts op contact zetten. Maar volgens mij startte ik inderdaad de motor al. Het zijn zulke standaardhandelingen :-) en die piepjes hoor ik bijna nooit. Er zit altijd heel veel tijd tussen het ene en het andere moment. Maar is het veel werk om dit te meten?
 

plaza

Forumguru
Een te lage voedingspanning naar het abs regelapparaat zorg voor een reeks van 3 piepjes vanuit je instrumenten paneel, maar dit gebeurt alleen na het starten van de motor.
Controleer de voedingspanning naar het abs regelapparaat tijdens het starten, deze moet ruim boven de 11 volt blijven.

Is deze check -up en advies gratis ?

Toch wel handy een Skoda monteur op het forum, voor vraag, raad en advies... vraag het aan dr. topsport.
 
Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Ik heb steeds in mijn achterhoofd gehouden dat het gebeurde bij slechts op contact zetten. Maar volgens mij startte ik inderdaad de motor al. Het zijn zulke standaardhandelingen :-) en die piepjes hoor ik bijna nooit. Er zit altijd heel veel tijd tussen het ene en het andere moment. Maar is het veel werk om dit te meten?

Het mooste is een testbox die je tussen de stekker op het abs regelapparaat kunt zetten, maar dat zal niet echt voor de hand liggen, probeer een testkabel te maken die je op de voedingskabels van het abs regelapp. kan zetten (het regelapp. moet aangesloten blijven) en probeer te voorkomen door de orginele bedrading heen te prikken met de testpennen van de multimeter, de gaatjes die je daarmee maakt zorgen voor vochtinsluiting in de bedrading met contactcorrosie tot gevolg, en dus in een later stadium veel grotere problemen.

Suc6
 

bluebrw

Nieuw lid
Hallo, ik heb dit probleem ook. Maar bij mij is het nog maar een nieuwe batterij die enkele dagen geleden is geplaatst. Verkeerde montage?? Beter eens terug gaan zeker naar de garage. Weet nu al iets meer dank zij jullie. :super:
 
Bovenaan Onderaan