vreemd geval 2

tubbie

Nieuw lid
Hoi, ik wou nog ff terugkomen op mijn gl, betreft het volgende in mijn vorige vraag had ik al gemeld over een vreemde rammel maar het volgende is het geval, mischien ben ik wel een zeurkous en gaat het nergens over maar ik wou toch nog vragen of er meer gl rijders zijn die mischien het zelfde horen als de auto al warm is en je zet m ff weg (boodschap doen) of zoiets, daarna start je de auto en als je dan wegrijd en overschakelt van zn 1 naar zn 2 hoor ik een tik, dit doet ie mar eenmaal en als je daarna stopt en het schakelpatroon herhaalt is het weg en tijdens de rit hoor je het niet weer ook met koude motor doet ie dit niet. Is er iets wat inschakelt mischien na een motorstop? bv sensor voor het roetfilter? of moet er ergens druk worden opgebouwd in de versnellingsbak of motor? ik heb nu 5600 km gereden en de eerste 4000 km niets gemerkt pas nu begint het op te vallen. B.v.d. tubbie.

jbbrans

Nieuw lid
Komt het geluid echt uit de versnellingsbak/hendel of kan het misschien een soort deur beveiliging zijn, die bij een bepaalde snelheid inkomt?
Als je een tijdje hebt gereden en dan, tijdens stilstand, de deur open en weer dicht doet, hoor je het dan weer?

Bij het wegrijden hoor ik ook altijd een tik. Volgens mij is dit niet meer dan een relais (als dit de naam is) om de airbag in te schakelen. Mijn vorige auto had een soortgelijk geluid alleen bij iets lagere wegrijsnelheid dan bij de Fabia GL. En waarom ik dit niet hoor bij een koude start wordt volgens mij veroorzaakt omdat dan de motor er nog lustig op los ratelt.

GJS

Senior Member
Zijn het niet toevallig de deuren die dan op slot gaan omdat anti carjacking aan staat, want dat heb ik aan laten zetten en je hoort dus de deuren op slot gaan met een behoorlijke klonk.
Moet je dan ook kunnen zien aan het sleutel symbool op de knop in je middenconsole, die licht dan op als de deuren op slot zijn.

Ronnie

Forumguru
Touran van m'n neefje doet het ook, is de klep van de umluft/luchtgeleiding van de kachel/airco. Climatcontrol?

tubbie

Nieuw lid
tik

Touran van m'n neefje doet het ook, is de klep van de umluft/luchtgeleiding van de kachel/airco. Climatcontrol?
Hoi ja ik heb inderdaad climatecontrol, zou het dat dan kunnen zijn \? wel vreemd dat ie dat eerst niet deed en nu alleen met warme motor.

tubbie

Nieuw lid
Bij het wegrijden hoor ik ook altijd een tik. Volgens mij is dit niet meer dan een relais (als dit de naam is) om de airbag in te schakelen. Mijn vorige auto had een soortgelijk geluid alleen bij iets lagere wegrijsnelheid dan bij de Fabia GL. En waarom ik dit niet hoor bij een koude start wordt volgens mij veroorzaakt omdat dan de motor er nog lustig op los ratelt.
Hoi heb jij ook een greenline? en hij doet het als je overschakelt van 1 naar 2 en ik heb de koppeling dan nog niet losgelaten.

tubbie

Nieuw lid
Klinkt bekend,
Is inderdaad net of iets inschakeld of borgt een soort van doffe klonk
jij hebt geen greenline , dan zou dat betekenen dat de dealer zou moeten weten dat dit geluid normaal is bij een fabia of bepaalde types hiervan?

tubbie

Nieuw lid
Komt het geluid echt uit de versnellingsbak/hendel of kan het misschien een soort deur beveiliging zijn, die bij een bepaalde snelheid inkomt?
Als je een tijdje hebt gereden en dan, tijdens stilstand, de deur open en weer dicht doet, hoor je het dan weer?
hoi, nee het is niet de deur zeker weten het komt meer voorin weg ergens in de buurt van de versnellingsbak of airco.

@tubbie
Ik heb een Fabia Greenline.
@piar1982
Dat 'vreemde' geluid zou het inschakelen van de airbag zijn. Verder ook geen aandacht aan geschonken.

Omdat werd aangegeven dat het bij een warme motor te horen is en uit het 'vooronder' van het dashboard komt, lijkt het me ook bij de Fabia het inschakelen van de airbag.

piair1982

Forumguru
Ik zou het moeten horen om het te kunnen beoordelen. Wel typisch. Een airbag is zodra het contact ingeschakeld staat altijd actief....

Bovenaan Onderaan