Vreemd knopje...

Hallo allemaal!

Gisteren heb ik na 9,5 jaar met plezier in mijn Skoda Fabia Combi uit 2009 rondgereden te hebben deze ingeruild voor een Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business uit 2016.
Ik ben nog veel aan het ontdekken (onder andere waar ik het voordeligst Smartlink kan laten activeren) en in die ontdekkingstocht van mijn "nieuwe" auto ben ik een knopje tegengekomen welke ik niet in de handleiding terug kan vinden.

Het zou heel goed een achteraf ingebouwd knopje kunnen zijn, maar ja, waar zou het dan voor kunnen dienen? De vakgarage waarbij ik de auto gekocht heb wist het in ieder geval ook niet...

Het lampje in het schakelaartje gaat ook aan en uit als ik hem omschakel. Ook wanneer het contact niet aan staat, kan het lampje branden.
Iemand enige suggestie waar dit voor zou kunnen zijn? Ik wil graag van alles testen maar enige hints in de zoekrichting kunnen daarbij wel fijn zijn!

Bijlagen

• 20250215_112401_cr.jpg
    20250215_112401_cr.jpg
    2 MB · Weergaven: 88

gjhu

Forumguru
Bij mijn vorige auto zat ook zo 'n knopje. Dat was voor de ritten registratie. Als de bestuurder privé gebruik maakte van de auto kon hij of zij het knopje aan (of uit) zetten. Bij mij zat er onder het dashboard (achter het klepje onder de lichtknop) een ritten registratiekastje. Als ik de positie van het knopje zie zou het ook zo'n kastje kunnen zijn.
Voor carplay zou je @Antera kunnen benaderen (afhankelijk van waar je woont)

Startonderbreker?
Constante stroom op je sigarettenaansteker?
Raket installatie uit je dak? Bananenschillen uit je kofferbak?

Is al eens zo'n topic geweest, herinner ik me. Lijkt idd op achteraf
Hij start prima zonder dat de schakelaar aan staat, dus startonderbreker is het niet.

Ik had ook al aan de 12V aansluitingen gedacht, maar zowel die voor de "sigarettenaansteker" in de cabine als die in de kofferbak hebben continu spanning ongeacht of de schakelaar aan of uit staat.

Het dak is niet voorzien van een raketinstallatie. Bananenschillendropper heb ik nog niet naar gezocht, zal ik zo eens doen :LOL:

Bij mijn vorige auto zat ook zo 'n knopje. Dat was voor de ritten registratie. Als de bestuurder privé gebruik maakte van de auto kon hij of zij het knopje aan (of uit) zetten. Bij mij zat er onder het dashboard (achter het klepje onder de lichtknop) een ritten registratiekastje. Als ik de positie van het knopje zie zou het ook zo'n kastje kunnen zijn.
Voor carplay zou je @Antera kunnen benaderen (afhankelijk van waar je woont)
Als ik het klepje open dan opent zich een leeg bakje. Ik kan wel nog even kijken of ik daar zo achter kan kijken, maar het lijkt mij niet dat ze het zo ver weg zouden stoppen toch?

Ik woon in Hellouw, dus Breda is op rijd-afstand.

EdK

Forumguru
Bijna zeker dat het de knop zakelijk/prive is van rittenregistratie van de oudere systemen
Maar heb ook zo'n knoppie in me caddy en daar zet ik de omvormer mee aan of uit zodat ik accu's etc kan laden voor mijn accu gereedschap...

Dus beste is even bedrading te volgen !!
Maar vreemd dat de dealer het niet weet.............

Laatst bewerkt:

gjhu

Forumguru
Als ik het klepje open dan opent zich een leeg bakje. Ik kan wel nog even kijken of ik daar zo achter kan kijken, maar het lijkt mij niet dat ze het zo ver weg zouden stoppen toch?

Ik woon in Hellouw, dus Breda is op rijd-afstand.
@RonaldBroekhuizen bij mij zat hij ook achter het klepje. Klepje verwijderen en dan vind je waarschijnlijk het kastje. Je kunt ook het paneeltje aan de zijkant van het dashboard (die je ziet als de deur openstaat) er af klikken. Misschien zit hij daar. Bij mij zat het kastje verweg gebouwd.

EdK

Forumguru
Kans is groot dat de vorige eigenaar (bedrijf) nog steeds kan zien waar hun voormalige wagen zich bevind !
Bij ons bedrijf waren er ook een paar wagens vergeten met het verwijderen van die rit registratie, en collega op kantoor heeft ze eerst naar Rotterdam zien gaan, toen waren ze tijdje uit de lucht en opeens doken ze op in Afrika..... :D

• Leuk
Waarderingen: gjhu
Bijna zeker dat het de knop zakelijk/prive is van rittenregistratie van de oudere systemen
Maar heb ook zo'n knoppie in me caddy en daar zet ik de omvormer mee aan of uit zodat ik accu's etc kan laden voor mijn accu gereedschap...

Dus beste is even te volgen !!
Maar vreemd dat de dealer het niet weet.............

Ik zal zo eens kijken of ik dat bakje onder de schakelaar van de lichtknop verder los kan krijgen en of ik dan achter het knopje kan kijken.

• Leuk

gjhu

Forumguru
Kans is groot dat de vorige eigenaar (bedrijf) nog steeds kan zien waar hun voormalige wagen zich bevind !
Bij ons bedrijf waren er ook een paar wagens vergeten met het verwijderen van die rit registratie, en collega op kantoor heeft ze eerst naar Rotterdam zien gaan, toen waren ze tijdje uit de lucht en opeens doken ze op in Afrika..... :D
Ik heb het kastje toen van de stroom gehaald en verwijderd. Precies om die reden.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Nou, proberende de bekabeling te volgen vielen er meteen twee van de drie kabeltjes die aan de schakelaar zitten los...
Auto start gelukkig wel nog :rolleyes:

Er zit een kabelbosje aan wat ik niet goed kan volgen omdat er nog meer kabels naar beneden lopen daar. Maar zou dat grijs/witte van foto 2 het kunnen zijn?
Probleem is vooral dat ik geen idee heb wat van wat er op de foto's staat er in hoort te zitten.

Voor de zekerheid ook foto van het zekeringenkastje. Want met name dat rode kabeltje linksboven en het zwarte kabeltje linksonder op het metaal lijken mij after-market toch?

Bijlagen

• Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.34_29b28a31.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.34_29b28a31.jpg
    221 KB · Weergaven: 69
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.34_a4f1a922.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.34_a4f1a922.jpg
    205,7 KB · Weergaven: 71
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.34_fce6a2eb.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.34_fce6a2eb.jpg
    347 KB · Weergaven: 64
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.35_89ac72aa.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.35_89ac72aa.jpg
    304,4 KB · Weergaven: 62
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.35_790b4f6f.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-16 om 12.37.35_790b4f6f.jpg
    412,2 KB · Weergaven: 72

SuperBeeb

Forumguru
Als volslagen leek zou ik denken dat het rittenregistratiekastje is verwijderd. Kabeltjes van de knop naar het kastje zijn los, en in de zekeringkast zitten de voedingskabel naar het kastje. Die hangen dus ergens los achter het dashboard. Zou wel even kijken of ze wel zijn geïsoleerd.

Die kabeltjes hebben wel vast gezeten want het lampje op het knopje doet het nu niet meer en voordat ik er met m'n tengels aangezeten had nog wel.
Ik durf ze ook niet terug te steken want ik weet de volgorde niet.

Uiteraard heb ik ze wel meteen met tape geïsoleerd nu ja, ik zit niet op sluiting te wachten.:sneaky:

Laatst bewerkt door een moderator:

gjhu

Forumguru
Als het kastje niet meer is aangesloten ( wat waarschijnlijk zo is omdat het lampje uit is) zou ik alles weer dichtmaken en zo laten. Draden zijn geïsoleerd en als alles normaal werkt zou ik het persoonlijk zo laten.

EdK

Forumguru
Als je de wagen nog maar net hebt en dus nog een 3 maanden garantie ofzo , dan zou ik het de dealer lekker op zijn kosten laten verwijderen......
Lijkt wel steeds vaker voor te komen dat dit soort dingen blijven zitten, hadden we hier niet enkele maanden terug een zelfde geval met één van de leden ??
En ja die 2 losse draden worden door de schakelaar met elkaar verbonden zodat hij op prive/zakelijk gezet word !! ( er van uitgaande dat het rit registratie is ! )

Ik heb nogmaals mijn auto bevoeld (ik voel me nu een viespeuk) en de kabels die uit de schakelaar kwamen lopen naar een kabelbosje waar inderdaad ook de twee grijze CAT-achtige kabels uit komen en de rode kabel die op het zekeringenkastje uitkomt.

Die rode kabel heb ik nu toch ook maar los getrokken. Alles lijkt nog te werken.
Van de grijze kabels lijkt eentje te lopen naar een holte achter de wielkast, de andere gaat naar voren dus komt onder de motorkap ergens uit.

Dus tenzij iemand nu roept dat die rode kabel weldegelijk ergens voor is wat er standaard in zit dan laat ik het hier voor nu even bij.

• Leuk

EdK

Forumguru
Als je de rode draad in zekeringkast hebt losgetrokken en alles werkt nog op eerste gezicht dan lekker even 2 a 3 maanden zo laten en werkt dan toch nog alles kun je de draden alsnog weghalen !
Als je nu meteen doet en er blijkt toch iets naar voren te komen dat niet werkt, dan kun je weer draden opnieuw gaan trekken.
En losgekoppeld en geïsoleerd dan ligt het niet in de weg .........toch ??

Tees

Donateur
Ik zou die rode kabel in de zekeringenkast idd loshalen, goede kans dat die rittenregistratie (eens dat het dat waarschijnlijk is) er nog zit. En die zou ik echt niet aan willen hebben in mijn auto, t gaat niemand wat aan waar ik uithang...

Bovenaan Onderaan