Vreemd probleem bougies 1.2 TSI

Roak

Lid
Hoi,

Is er al iemand die zijn bougies van een 1.2TSI vervangen heeft ?

Ik wilde ze zelf vandaag preventief vervangen, maar bij het vergelijken van oude en nieuw
bleek de nieuwe een korter draad te hebben (+- 5 mm).
Volgens diverse sites is het wel het juiste type , NGK PFR7S8EG.

Er zijn trouwens erg weinig sites te vinden die überhaupt bougies voor een 1.2TSI
(welk automerk dan ook) vermelden.

De 1.4 TSI heeft PZFR6R.

Is er misschien een type aanpassing geweest ?

Kan ik de kortere er zo maar inzetten ? Lijk me persoonlijk van niet.

bvb dank voor de antwoorden.

gr,

Rob

Edit: er zat een typfoutje in het nieuwe typenummer, hersteld
 

Roak

Lid
bougies.jpg

even ter vergelijk oud en nieuw.

Op de oude staat niet echt een typenummer, alleen "VW AG"

gr,

Rob
 

Antera

Donateur
geloof niet dat dit problemen opleverd ze zijn wat korter maar de draad is even lang, waarom dat die langer zijn is mij een raadsel
 

Roak

Lid
Probleem opgelost.:yeah::yeah:

Ik kon de verkeerde retour sturen naar de leverancier en heb nu de juiste bij S-point gehaald:
IMG_1268.jpg
IMG_1275[1].jpg

Skoda Partno = 03F905600A, NGK IZFR6P7.

Het werd mij ook ten zeerste afgeraden om de te korte te gebruiken.
Nog even gezocht bij NGK leerde mij dat de verlenging niet toevallig is maar
een bewust ontwerp.

Toch maar goed dat ik ze er niet in heb gezet.
Ik heb ook weer het e.e.a. geleerd over bougies deze week !!

Er klopt dus niets van wat NGK op hun sites zet over het type voor de 1.2 TSI !:biggthumpdown::biggthumpdown:

gr,

Rob
 

Cordoba

Forumguru
Nr. op de metalen rand van de bougie is dus het partnr. dat is niet specifiek voor Skoda, maar geldt ook voor VW, Audi en Seat. Sommige onderdelen die specifiek voor een bepaald model auto zijn, hebben ook een partnr. dat met dezelfde combinatie begint als de typeaanduiding voor de auto.
(bij mijn Fabia I combi, dus met 6Y, voor de nieuwe Seat Ibiza met 6J, de Leon met 1P enz.)
 

Roak

Lid
Nou het probleem wordt nog vreemder !

Na het plaatsen van de "juiste" bougies: enorm stotteren bij koude motor stationair en dus ook inhouden.
Vreemd is wel dat hij wel doortrekt bij flink gas geven.

Ik heb het een paar dagen aangezien maar durfde op het laatst niet meer goed door te rijden, voor hetzelfde geldt mol ik iets.

Vandaag de JD box er tussenuit gehaald en het was al iets beter maar nog niet weg, iets minder uitgsproken stotteren.

Vanmiddag de oude bougies er weer in en lopen als een zonnetje !
Het originele p/n is 03F905600, de vervanger is 03F905600A, er staat nu een A achter dus.

Even gegoogled, de A is de opvolger van die zonder A, maar wat nou het verschil is ?

Heb alle bougies gemeten, de oude zitten allemaal rond de 0.75mm (iets slijtage), de nieuwe
allemaal op 0.7mm, dus dat lijkt ook goed te zijn.

Iemand een idee ?

Ook iemand een idee wat het stotteren (vooral bij koude motor en iets boven stationair)
kan veroorzaken ?

gr,

Rob
 

mmarechal

Actief lid
Dat stotteren heb ik ook (Octavia II-FL 1.2 TSI) alleen heb ik het constant. Ik ben de laatste tijd nogal geregeld bij de garage (leaseauto) omdat er steeds een lampje gaat branden op het dashboard (uitlaatgas controle systeem). Inmiddels is er een bobine, distributieriem en bougiekabel vervangen, echter nog niet verholpen dus. Sinds vandaag brand het lampje weer. Na de laatste keer is het stotteren wel heel erg geworden. Toen zijn de bougiekabels vervangen, ik weet alleen niet of er ook bougies vervangen zijn. Nu is het probleem ook bij een constante snelheid met name onder de 2000 toeren goed merkbaar. Wanneer je onder de motor kap kijkt terwijl de motor stationair draait zie je ook het hele blok behoorlijk schudden.
 

Roak

Lid
Er zijn veel TSI's met stotterproblemen, als je gaat Googelen struikel je er bijna over.

Blijkbaar is het ook allemaal erg kritisch op elkaar afgestemd; je ziet dat ik met een IETS andere bougie
ook gelijk problemen heb.

Ik vraag me alleen af hoe nu ? Moet ik tot in den treure dan maar met deze bougies door blijven rijden ?

Of zal ik dan toch maar eens die "verkeerde" bougies proberen (zie eerste post), die "juiste" werken blijkbaar ook niet.

Ik heb een vaag vermoeden dat die A betekent een hogere weerstandswaarde in de bougie zelf. De rest lijkt op het oog identiek.

Ik heb veel berichten gezien zoals jij, van kapotte en vervangen bobines/bougiekabels. Net alsof ze te zwaar belast worden of zo.
Vandaar misschien een hogere weerstand in de bougie, Is dat uberhaupt na te meten ?
 

Ronnie

Forumguru
Al gecontoleerd op doorslaande bougiekabels? (kun je nu mooi zien in het donker) Met al het zout van de afgelopen tijd trekt het nu tijdens de dooi veel vocht aan, een beetje aangevreten kabel slaat dan door. Met hogere toerentallen heb je er geen last meer van door de hoge frequentie.
 
Bovenaan Onderaan