Michel
Forumguru
Vanmiddag zette ik na bijna 2 uur filerijden mijn Superb stil. Ik had tijdens de rit het start-stop systeem uitgezet, omdat ik erg vaak stil moest staan.
Bij het parkeren van de auto deed ik het volgende:
- Ik zette de auto in zijn eerste versnelling
- Ik trok de handrem aan
- Zette het contact uit en verwijderde de sleutel
Tot zover niets bijzonders. Ik ging vervolgens met Yellowbrick aan de gang en bleef daarbij nog even in de auto zitten. Al die tijd hield ik het koppelingspedaal ingedrukt. Hoewel dat niet nodig zou zijn, zou je zeggen. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik uit wilde stappen en het koppelingspedaal losliet, dat de auto met een klap vooruit sprong. Al die tijd bleek de motor dus nog gewoon te lopen, terwijl ik de sleutel al uit het contact had gehaald!
Op het display zag ik dat het lampje van de aangetrokken handrem brandde (is logisch, zie boven) en het lampje voor de losse autogordel. En dat laatste was ook logisch, want ik wilde uitstappen. Het contact stond dus nog aan, terwijl ik de sleutel in mijn hand had. Ik heb het contact uiteindelijk uit gekregen door de sleutel weer in het contact te steken en door te draaien tot het punt waarop de startmotor moest gaan draaien. Daarbij krijg je de melding dat je het koppelingspedaal in moet drukken (wat ik dus expres niet deed met de auto in zijn vrij). Vervolgens weer de sleutel uit het contact gehaald en toen ging het contact wel uit.
Heeft iemand al eens eerder met zijn/haar Super en/of Octavia (want volgens mij hebben beide modellen zo'n beetje dezelfde technische basis) dit rare fenomeen meegemaakt en hoe is dat toen opgelost? Ik ga er morgen in ieder geval een telefoontje met de dealer over plegen.
Bij het parkeren van de auto deed ik het volgende:
- Ik zette de auto in zijn eerste versnelling
- Ik trok de handrem aan
- Zette het contact uit en verwijderde de sleutel
Tot zover niets bijzonders. Ik ging vervolgens met Yellowbrick aan de gang en bleef daarbij nog even in de auto zitten. Al die tijd hield ik het koppelingspedaal ingedrukt. Hoewel dat niet nodig zou zijn, zou je zeggen. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik uit wilde stappen en het koppelingspedaal losliet, dat de auto met een klap vooruit sprong. Al die tijd bleek de motor dus nog gewoon te lopen, terwijl ik de sleutel al uit het contact had gehaald!
Op het display zag ik dat het lampje van de aangetrokken handrem brandde (is logisch, zie boven) en het lampje voor de losse autogordel. En dat laatste was ook logisch, want ik wilde uitstappen. Het contact stond dus nog aan, terwijl ik de sleutel in mijn hand had. Ik heb het contact uiteindelijk uit gekregen door de sleutel weer in het contact te steken en door te draaien tot het punt waarop de startmotor moest gaan draaien. Daarbij krijg je de melding dat je het koppelingspedaal in moet drukken (wat ik dus expres niet deed met de auto in zijn vrij). Vervolgens weer de sleutel uit het contact gehaald en toen ging het contact wel uit.
Heeft iemand al eens eerder met zijn/haar Super en/of Octavia (want volgens mij hebben beide modellen zo'n beetje dezelfde technische basis) dit rare fenomeen meegemaakt en hoe is dat toen opgelost? Ik ga er morgen in ieder geval een telefoontje met de dealer over plegen.