Vreemd probleem met contactslot

Michel

Forumguru
Vanmiddag zette ik na bijna 2 uur filerijden mijn Superb stil. Ik had tijdens de rit het start-stop systeem uitgezet, omdat ik erg vaak stil moest staan.
Bij het parkeren van de auto deed ik het volgende:
- Ik zette de auto in zijn eerste versnelling
- Ik trok de handrem aan
- Zette het contact uit en verwijderde de sleutel

Tot zover niets bijzonders. Ik ging vervolgens met Yellowbrick aan de gang en bleef daarbij nog even in de auto zitten. Al die tijd hield ik het koppelingspedaal ingedrukt. Hoewel dat niet nodig zou zijn, zou je zeggen. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik uit wilde stappen en het koppelingspedaal losliet, dat de auto met een klap vooruit sprong. Al die tijd bleek de motor dus nog gewoon te lopen, terwijl ik de sleutel al uit het contact had gehaald!

Op het display zag ik dat het lampje van de aangetrokken handrem brandde (is logisch, zie boven) en het lampje voor de losse autogordel. En dat laatste was ook logisch, want ik wilde uitstappen. Het contact stond dus nog aan, terwijl ik de sleutel in mijn hand had. Ik heb het contact uiteindelijk uit gekregen door de sleutel weer in het contact te steken en door te draaien tot het punt waarop de startmotor moest gaan draaien. Daarbij krijg je de melding dat je het koppelingspedaal in moet drukken (wat ik dus expres niet deed met de auto in zijn vrij). Vervolgens weer de sleutel uit het contact gehaald en toen ging het contact wel uit.

Heeft iemand al eens eerder met zijn/haar Super en/of Octavia (want volgens mij hebben beide modellen zo'n beetje dezelfde technische basis) dit rare fenomeen meegemaakt en hoe is dat toen opgelost? Ik ga er morgen in ieder geval een telefoontje met de dealer over plegen.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb wel een paar keer meegemaakt dat de motor bleef draaien terwijl de sleutel uit contact was. Deze auto's hadden allemaal een trekhaak en een stekkerdoos vol water en oxidatie. Waardoor de constante en de geschakelde plus in de stekkerdoos verbinding maakten. En daardoor in de zekeringkast een spanning op zekeringen van de geschakelde plus bleef staan. Ik zie dat je ook een trekhaak hebt. Controleer even de stekkerdoos of die wat geoxideerd is.
 

Michel

Forumguru
Hoi Monteurtje, bedankt voor de tip en de snelle reactie! Zo op het oog is er geen vocht of corrosie in de stekkerdoos te zien. Ik heb mijn probleem gemeld bij de dealer. A.s. dinsdag gaat men de auto uitlezen. Ik zal ze ook vragen om nog eens naar deze stekkerdoos te kijken.
 

Michel

Forumguru
Vandaag heeft de dealer de auto uitgelezen. Resultaat: geen foutmeldingen gevonden. Daar was ik al bang voor. De dealer heeft voorgesteld om voor de zekerheid het contactslot (of een deel daarvan) te vervangen, maar dat is nog geen zekerheid dat het daarmee is opgelost. Het blijft dus afwachten. De onderdelen zullen binnenkort binnenkomen.
 

Michel

Forumguru
Het leek een hele tijd goed te gaan en ik was dit probleem alweer zo goed als vergeten, maar helaas... Bij het afzetten van het contact en uitnemen van de sleutel bleef de motor vanmiddag nog steeds draaien. Ik weet even niet meer in welke volgorde ik diverse handelingen heb gedaan (sleutel uitnemen, deur openen, auto vergrendelen, auto ontgrendelen, sleutel naar start bewegen, start stop systeem in en uitschakelen), maar uiteindelijk kreeg ik de motor uit nadat ik een aantal keren op de ontgrendeling/vergrendelingsknop van de sleutel had gedrukt met de sleutel in het contact.

Zucht... Dacht ik even dat dit probleem was verholpen. Over een week of twee moet de auto terug voor zijn 30.000 km beurt. Dan mag de dealer er weer naar kijken, maar ik vraag me af of dit probleem op te lossen. Temeer omdat ik het nu "maar" drie keer heb meegemaakt...
 

Joske

Forumguru
zou toch bijna op de duur gaan denken dat het aan je SSS ligt? zeer bizar iets, nog nooit gehoord :sterretjes:, succes en keep us posted
 

Michel

Forumguru
Baal er goed van. Ik had even het idee dat het probleem was verholpen en opeens na drie maanden manifesteert het zich weer. Het frustrerende is dat de vorige keer ook niets was uit te lezen. Geen foutmeldingen, niets...
 

MennoW

Forumguru
Ik heb wel eens een diesel gezien die niet meer uit wou, deze ging op zijn eigen motorolie lopen (sloeg op hol)
Dan is er geen redden meer aan. Wel een gaaf gezicht.
Waarschijnlijk blijft bij jou een brandstof (magneet)klep o.i.d. Hangen waardoor hij niet uitgaat.
Een diesel blijft namelijk lopen tot de brandstof toevoer wordt afgekapt.
In tegenstelling tot een benzine hebben diesel motoren in principe geen stroom nodig.
 

Michel

Forumguru
Nee, het lijkt echt een electronisch probleem, want de controlelampjes voor aangetrokken handrem en niet vastgegespte gordel blijven ook branden. Ook de stuurbekrachtiging bleef werken, maar ik kon het stuur wel in het stuurslot duwen. Dat laatste is uiteraard een mechanische vergrendeling.

Je zet me wel weer aan het denken, want ik meen me te herinneren dat de airco, althans de verlichtingsunit van dat paneel, wel weer uitging toen het contact werd uitgezet. En ik herinner me nu ook dat de verlichting van de knoppen rondom de versnellingspook (ESP, Start-Stop, parkeersensoren) uitgingen als ik het contact uitzette. Dat laatste herinner ik me, omdat de parkeersensoren aanstonden. Normaal gesproken moet die laatste functionaliteit uitgaan als je de sleutel verwijdert, maar dat gebeurde dan vreemd genoeg weer niet.
Om de een of andere reden blijft er onder die omstandigheden toch stroom staan op bepaalde circuits, waardoor o.a. de motor ook blijft lopen.
 

MennoW

Forumguru
Dat is idd vaag.
Staat er geen vocht in je zekering bak onder de motorkap?
Misschien een x door een fikse waterplas of te fanatiek de motorruimte schoongespoten.
In de tijd dat ik voor een garage werkte hebben we een x een auto gehad waar spontaan electrische componenten aan gingen door een klein laagje water in een zekering kast.
De monteurs hebben hier heel lang over gedaan om op te lossen, omdat je daar niet zo snel de oorzaak zoekt.
 

Michel

Forumguru
@MennoW: Bedankt voor de tip! Vanavond heb ik expres de auto weer in de wasbox gewassen. Wat mij wel opvalt is dat er door het spuiten van water aan de buitenkant, best wel wat waterdruppels in de motorruimte komen, ook op de zekeringenkast naast de accu. Na de wasbeurt heb ik die zekeringenkast opengemaakt, maar het was daar volkomen droog, dus de afsluiting lijkt goed te werken.

Ik heb ook al eerder bij de dealer aangegeven of men het stopcontact voor de trekhaak na te kijken. Volgens hen zou een storing of sluiting in dit stopcontact ook als foutmelding te zien moeten zijn en dat werd toen niet geconstateerd.

Overigens kan het e.e.a. misschien alsnog wel met elkaar te maken te hebben, want afgelopen vrijdag heb ik de auto gewassen en zaterdag heb ik de trekhaak gebruikt voor de fietsendrager. Op zondag heb ik kort de auto gebruikt en maandag voltrok zich het probleem zoals hierboven beschreven.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat je gewoon het contactslot moet (laten) vervangen, (schakelblok onder het slot defect/speling), vocht of iets dergelijks onder de kap lijkt me in dit geval niet van toepassing.......
Als je 180Km/u rijdt in een forse regenbui wordt de zaak onder de motorkap ook zeiknat!
 

Michel

Forumguru
Ik weet helaas niet wat de dealer de vorige keer heeft vervangen, want toen is ook al een deel van het contactslot vervangen.

Bedankt voor het advies!
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou toch de zekeringkast aan de zijkant van het dashboard even kapje eraf halen en als de storing/probleem zich voordoet, de zekering van de geschakelde plus trekhaak eruit trekken. Als het een mini zekering is. Een 15A is dat.
 

Michel

Forumguru
Afgelopen donderdag heeft de auto zijn VOI 30.000 km beurt gehad. Verder geen bijzonderheden, maar ik heb uiteraard wel aangegeven dat het probleem met het stuurslot/contact nog steeds bestaat.

De auto is een nachtje bij mijn dealer gebleven, omdat men in afwachting was van de onderdelen. Op de factuur staat nu dat het stuurslot en het stuurhuis uit- en in zijn gebouwd en dat een onbekend onderdeel 1K0 905 851 B is vervangen. Hopelijk lost dit het probleem op. De uitleg die ik kreeg is dat men vermoedde dat de pen die het contact uit moet schakelen in die gevallen niet goed beweegt en daarmee het contact aan blijft staan. Even kijken of dit soelaas biedt.

Voorts heeft men onder garantie de uitlijnen gecontroleerd en bijgesteld, omdat ik de auto bij zijwind zo nu en dan toch wel wat wiebelig over vond komen, met name aan de achterkant. De auto rijdt nu voor mijn gevoel wel beter, hoewel ik er nu maar ongeveer 30 km mee heb gereden.
 

Joske

Forumguru
zo onbekend moet het dan toch niet geweest zijn ;) (heb je dan nieuwe sleutels of worden deze aangepast aan het nieuwe slot?)
 

Michel

Forumguru
Nee, onbekend zal het wel niet zijn, maar waarschijnlijk wist de computer van de dealer de omschrijving niet en stond er alleen het artikelnummer plus de beschrijving "onbekend".

Ik heb geen nieuwe sleutels gekregen en ze hoefden ook niet opnieuw te worden ingeleerd of zo.
 

Antera

Donateur
Inleren hoeft zo ie zo niet aangezien de chip in de handzender niet veranderd. daarnaast kan je de cilinder over zetten in je nieuwe contactslot. Daardoor blijven je eigen sleutels intakt
 
Bovenaan Onderaan