Vreemd probleem met mijn Skoda Fabia Combi

mhens

Lid
Hoi iedereen,

ik heb sinds enige tijd een vreemd probleem wat zich zo nu en dan voordoet met mijn Fabia Combi Elegance automaat uit 2001.

Ongeveer 1 a 2 keer per week treedt het volgende op als ik met mijn waggie naar werk rijd: zo ongeveer tussen de 5 en 10 minuten rijden van de rit lijkt er plots 1 a 2 seconden een gebrek aan vermogen. Ik rijd meestal 120km/h tegen die tijd op de snelweg en dan plots schiet de toerenteller omhoog alsof ie het niet meer kan bijbenen, schiet het 'huidig verbruik' omhoog, maar neem ik langzaam in snelheid terug. Na 1 a 2 seconden is alles weer normaal en treedt het doorgaans de hele dag niet meer op. Er gaan geen lampjes branden.

Aangezien ik vaak met cruise control rijd dacht ik dat het misschien daar aan lag maar onlangs deed hij het ook zonder CC aan.

Het lijkt net of ik even op een cilindertje minder rijd of zo, dat de automaat dan denkt 'ik trek het niet meer, laat ik even terugschakelen', en daarna alles weer normaal is.

Vanochtend trad het weer op en ben naar de garage gegaan; die hebben de boel uitgelezen maar geen foutcodes in geheugen. De chefmonteur leek het geen goed idee om lukraak maar die motor open te leggen en te zoeken naar 'iets geks' maar suggereerde dat hij een tijdje met de auto kon rijden en al rijdend de VAGCOM lezer er aan te hangen zodat de waardes in realtime bekeken kon worden. Goed aanbod, maar aangezien het nu maar 1 a 2 keer per week optreed is de kans groot dat hij het niet gaat meemaken.

Iemand die dit bekend voorkomt? :D
 

Cordoba

Forumguru
Bij een handbak of DSG zou ik zonder meer voor de koppeling als oorzaak gaan. Bij een automaat van deze leeftijd (en geen DSG) moet ik echt eens denken wat hier aan de hand kan zijn. Overigens hellinkje op, of flinke wind tegen dan heb je meer kans op het probleem? (dan moet de motor dus bij hetzelfde toerental meer koppel overbrengen op de wielen)

Overigens ben jezelf wel bewust, dat hoe ouder de auto (model), des te minder mogelijkheden tot uitlezen, dat is in de loop der jaren gewoon steeds uitgebreider geworden.
 

mhens

Lid
Hoi Cordoba,

dank voor je reactie :-) Ik had al een vermoeden dat dit topic, gezien jouw kennis en interesse, een reactie zou geven :)

Het lijkt erop dat helling of wind weinig invloed is op het optreden van dit probleem helaas. Ik heb ook maar vandaag op weg naar huis de airco aangezet en de radio en alle energie verbruikers om maar zo veel mogelijk vermogen te trekken + 130 te rijden op de A4, maar het probleem trad niet op.

Weird he?
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat de gevraagde belasting toch net iets minder is, of dat de temperatuur te hoog is: gezien de 5-10 minuten na de (koude) start, vermoed ik dat het temperatuurgvoelig is, en boven een bepaalde motor/bak temperatuur niet optreedt, bijvoorbeeld omdat het moment dat je (eindelijk) zoveel koppel vraagt, dat het verschijnsel optreedt (bijv. op de snelweg), de temperatuur door de hogere buitentemperatuur al gepasseerd is, en het niet optreedt.

In elk geval zoek ik het niet in de motor, maar in de aandrijflijn bijvoorbeeld de automatische versnellingsbak.

Overigens het verschijnsel treedt onder 'alle' omstandigheden op, rechte lijn, flauwe bocht naar links of naar rechts, maakt allemaal niets uit?
 

mhens

Lid
Hoi Cordoba,

tot nu toe is het alleen opgetreden op rechte stukken snelweg omdat dit eigenlijk het meeste is wat ik rijd voor woon-werkverkeer. Dus of het in andere situaties ook optreed kan ik niet echt zeggen.

Ik vind het juist zo vreemd dat ik de auto lekker op CC kan houden op 120km/h, voetje weg van gaspedaal, en dan midden in je lekkere cruise het plots optreed. Dus geen fluctuaties in wegomstandigheden of iets dergelijks.

Kan het zijn dat een cilinder tijdelijk even ophoudt met werken, en wat zijn daar de symptomen van? Ik heb meer het idee dat de handeling van de automaat een gevolg is van vermogensverlies dan de oorzaak.
 

Cordoba

Forumguru
Als een cilinder even stopt (bijvoorbeeld door slechte bougie/bougiekabel), dan raak je vermogen kwijt, kan de auto in noodloop schieten, verwacht ik een foutmelding, bijv. 'misfire cilinder nr. x, eventueel, waarschuwingslampje voor de kat (maar daar lijkt het te kortdurend voor te zijn) en eventueel noodloop. Schakelen van een ouderwetse automaat verwacht ik alleen bij teruglopende snelheid/te laag toerental, óf wat ik me nu bedenk: toerentalsensor voor de automaat die kuren heeft. Volgens mij is er meestal een aparte toerentalsensor voor de automatische versnellingsbak, en als die sensor of de bekabeling problemen heeft, zou dat een mogelijk verklaring zijn. Het motorblok zelf, daar geloof ik echt niet in.

Overigens had ik het bewust over flauwe bochten, omdat je blijkbaar steeds op de snelweg rijdt als het optreedt. Probeer voorlopig even voor jezelf zo goed mogelijk vast te leggen onder welke omstandigheden het optreedt: bij welke snelheid, welke afstand vanaf startpunt, en misschien even de begintemperatuur noteren, als je begint te rijden. Zo kun je mogelijk ook achterhalen of het inderdaad temperatuur gerelateerd is (doordat het bij lagere buitentemperatuur ook later optreedt).
 

Roco

Lid
Heb je de airco aanstaan? Ik had bij de fabia ook een dip ( eenmalig optreden per dag, alleen na eerste keer starten en rijden), waarbij de motor zelfs afsloeg als ik afremde voor een stoplicht ( dus koppeling in)
Ook niets uit te lezen. Deed ie als de airco zwaar aantrok. Wellicht een idee om de airco uit te zetten en kijken of dit iets uitmaakt. (garage dacht zelf in de richting van een sensor, ben naam kwijt grrrr, die uitlaatgas controleert geloof ik, vrij duur ding)
 

mhens

Lid
Hoi Roco, dank voor het meedenken! Het treedt ook op zonder airco aan ( ik rijd met dit weer altijd lekker met dakraam open).

Zou het de lambdasensor kunnen zijn die de garage bedoelde?
 

Ridley

Forumguru
Lamda is het enige wat ooit kapot is gegaan bij al mijn Skoda's. Kosten destijds voor mijn F1 uit 2003 waren ongeveer 75 euro.
 
Bovenaan Onderaan