Vreemde afwijking uiteinde remkabels voorwielen

Sebastian

Donateur
Hallo allemaal,

Mijn Faab: Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 16V 55kW AUA.

Ten eerste hoop ik dat de meesten van u lekker van de zon aan het genieten zijn op de vrije dag :cheers:

Vanmiddag reed ik over een drempel een hoorde een vreemde knal waar ik wel wat van schrok. Ik reed niet te hard en die drempel heb ik al vaak genomen. Toch direct even gestopt om de onderzijde auto en de voorwielen te inspecteren. Ik was bang dat ik weer een veer gebroken had maar dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Ze zijn beiden niet ouder dan 3 jaar. Ik reed niet hard genoeg om met de carterpan de drempel geraakt te kunnen hebben.

In eerste instantie zag ik niks, dus doorgereden. Thuis onder de auto gekropen en eigenlijk zag ik nog niks wat de knal kan uitleggen. Wel viel me op dat het uiteinde van de remkabels (ik neem aan dat het de remkabels zijn...) niet met elkaar overeenkomen. Links-voor eindigt het op/bij iets dat goed vast zit. Rechts-voor eindigt het op/bij iets dat anders staat dan bij het linkerwiel én ik kan het wiebelen.
Ik overweeg morgen de garage even te bellen voor een kleine inspectie maar wil het liever eerst even hier op het forum overleggen. Wellicht is er een logische verklaring voor.

De foto's (niet verkleind om een zo goed mogelijk beeld te geven):

Links-voor. Dus daar waar het vast lijkt te zitten:
Czda1mT.jpg



En rechts-voor. Het gedeelte dat ik kan wiebelen is voorzien van een groene omlijning:
o0kCL8A.jpg


Als ik het zelf even gauw analyseer dan ontbreekt het gedeelte dat ik rechts kan wiebelen dus aan de linkerkant :pieker:

Iemand een idee?

Zonnige groeten,
Sebastiaan.
 

EdK

Forumguru
Zo en zo lijkt de rubber tule in ieder geval niet meer op zijn plek te zitten bij laatste foto.
Om echt goed te kunnen zien ( als je dat wil ) zou je het wiel even moeten verwijderen.
Dus wagen op de krik en wiel verwijderen.
Maar aan je opmerking van t wiebelen en rubber tule zou je eerste instantie denken dat er iets is gebroken..!!??
 

Rallye

Forumguru
Ik ben niet technisch genoeg om op basis van je foto's te zeggen of het om delen van het remsysteem gaat, maar remkabels bij een auto van na 1960 lijkt me vreemd, tenzij het om de handrem gaat. ook voor je verhaal aan de garage: gaat het om remleidingen?
 

Sebastian

Donateur
Zo en zo lijkt de rubber tule in ieder geval niet meer op zijn plek te zitten bij laatste foto.
Om echt goed te kunnen zien ( als je dat wil ) zou je het wiel even moeten verwijderen.
Dus wagen op de krik en wiel verwijderen.
Maar aan je opmerking van t wiebelen en rubber tule zou je eerste instantie denken dat er iets is gebroken..!!??

Is de tule het stukje dat links ontbreekt en rechts beweegbaar is?
Ik ben helaas nu niet in de gelegenheid het wiel los te halen. Ga het vanavond en anders morgen even proberen. Bedankt voor de tip.

Ik ben niet technisch genoeg om op basis van je foto's te zeggen of het om delen van het remsysteem gaat, maar remkabels bij een auto van na 1960 lijkt me vreemd, tenzij het om de handrem gaat. ook voor je verhaal aan de garage: gaat het om remleidingen?

Remleidingen bedoel ik uiteraard. My misstake.
 

Sebastian

Donateur
Ik heb overal aan gevoeld en kon niet iets vinden dat los zat. Zijn de stabilisatorstangen die dunne stangen die verticaal lopen? Die zitten goed vast nl.
 

EdZ

Donateur
Ik kan er niet achter komen wat voor dingetje dat zou moeten zijn, maar met alle verlaging-fans hier moet iemand het toch weten? Lijkt me op het montagepunt van de remleiding aan het wiellagerhuis te zitten.

Overigens is op de foto het deel waar het kunststof dingetje NIET zit dusdanig verroest dat hij er niet pas is afgevallen.

Zit aan de kant waar hij wel zit ergens een stroomdraadje eraan vast (niet op de foto te zien)? Dan zou het voor de slijtage-indicator kunnen zijn. Die zit maar aan één kant.
 

Cordoba

Forumguru
@Sebastian stabilisatorstangen lopen van links naar rechts in de auto, en zorgen voor beter weggedrag (minder overhangen en inveren in bochten bijvoorbeeld), ik heb me nooit echt verdiept in welke stabilisatorstangen er precies onder de Fabia zitten.

@Skoda-MAN Goed gezien dat er een gat zit in het rubber :thumbsup: @Sebastian dat rubber moet je wel vernieuwen om hoge onkosten te voorkomen: met een gat in het rubber raak je vet (smering) kwijt, en krijg je vuil (zand) terug, waardoor het slijtageproces ineens erg hard kan gaan, doordat het zand blijft plakken in het resterende vet.
 

Antera

Donateur
Dat witte ding is idd hitteschild om de warme van de schijf bij de remleiding weg te houden. Aan een kant ontbreekt dit maar dit geeft geen knal. Ik zie zo verder ook gene gekken dingen aangezien je beide foto's niet van dezelfde kant gemaakt hebt :L-)
 

Sebastian

Donateur
Nee, sorry, ik ben er nog niet aan toe gekomen. Drukdrukdruk.
De auto reageert normaal, er lekt niks, geen gerammel. Ik maak me niet direct heel veel zorgen, ondanks het feit dat de klap echt flink was. Misschien toch gewoon de drempel geraakt?

Ik probeer er vanavond onder te kijken en anders volgende week pas ivm weekje weg. Dan is trouwens ook m'n APK keuring dus misschien wacht ik die af.

In ieder geval hier ontdekt dat er een scheur in de rubber verhoes zit.

Zodra ik meer weet geef ik een gil :)
 

Sebastian

Donateur
Ik houd niet van een open eind dus hier het vervolg.

Zoals gezegd heeft de Faab een APK gehad en daar werd meer duidelijk. Geheel onverwachts bleek de knal toch iets te zijn, nl. de linker voorveer. Geheel onverwachts omdat ik die in 2014 ook al heb laten vervangen. 3 jaar (70.000 km). De garagehouder zei terecht dat hij het ook wat kort vind maar ook dat veren vroeger een autoleven meegingen maar nu niet meer. Ook onverwacht omdat ik zelf gekeken en gevoeld heb maar niks kon vinden. Ik heb de kapotte veer gezien en er was maar een klein stukje af. Ik vertrouw de garagehouder overigens hoor. Dat staat niet ter discussie. Hoe dan ook, ik rijd niet als een bezetene en verminder flink vaart voor drempels. Juist om de leeftijd van de auto (16 jaar/ca. 235000km) doe ik toch wat voorzichtiger. Voorheen ging een auto eruit voordat hij de 200000 aantikte maar de Faab mag blijven. Ben er nog steeds erg tevreden over :)

De scheur in dat rubber op een van de foto's? Blijkt er niet te zitten. Zelf ook nog gezocht. Een schaduw of vlek? Who knows... Wel was een van remleidingen uit de houder gesprongen. En dat is wel zichtbaar op de foto's.

Ben erg nieuwsgierig naar de meningen over de korte levensduur van de veer.

Bedankt voor uw reacties zover!!
 
Bovenaan Onderaan