vreemde electronische/boordcomputer storing

Frankie

Actief lid
Daarstraks toch een vreemd verschijnsel met mijn O2:

Net dik 4 uur en 3 kwartier gereden vanuit Den Helder zet ik de auto even voor de deur met alarmlichten aan. Kom ik terug en doet ie het volgende:

- auto geopend en valt meteen op dat knipperlichtindicators in cockpit continu branden
- dashboard verlichting en radio display blijven onheilspellend donker
- verlichting van raamopeners en overige lichtpunten werken wel
- radio is niet normaal aan te krijgen alleen nadat ik een cd uitwerp en terug invoer
- bij richting aanwijzen geen geluid, maar functioneert buiten wel (lampjes op dash branden nog steeds overigens)
- Airco reageert niet of onjuist en auto beslaat dus in eerste instantie
- achterruitverwarming kan ik niet inschakelen
- auto-portiervergrendeling werkt niet
- PDC gaat ongevraagd aan
- MAXIdot kan ik overigens ook niet bedienen

Na een korte rit (met donkere cockpit en geen richtingaanwijzergeluid :-/ ) de auto even geparkeerd. Ook na vergrendelen bleven de knipperlichtindicators op het dash branden.
3 Kwartier later leek alles weer in orde. Vreemde zaak, niet ?
Bij ZEER sterk toeval moet de auto morgen naar de dealer voor nieuwe voorbanden, moet ik dit mss maar meteen aankaarten..

Heeft iemand zulk gelijke ervaringen ?

EdK

Forumguru
geen gelijke ervaringen, maar zou zeker even aankaarten en de boordcomputer uit laten lezen !
Dit is niet normaal !

Captain Hook

Forumguru
Heel af en toe het volgende meegemaakt met m'n O2:

-De radio (Audience) wil niet aangaan nadat de auto gestart is. Displayverlichting ging wel aan, maar verder niks op het display. En na nog een keer starten werkte het weer wel.
Hebben ze in de garage diverse malen naar gezocht. Zelfs de hele unit uitgebouwd en weer ingebouwd. Mocht niet baten.
Totdat ik zelf (maanden later) ontdekte dat de massapool van de accu niet strak vastgeschroefd zat. Nadien nooit meer problemen mee gehad.

Nu (sinds enkele weken) wil de airco soms pas na 5 minuten aanslaan (maar ook weer niet consequent iedere keer na het wegrijden). Alle regelaars staan (zoals al 3 jaar lang) op automatisch, maar koelen ho maar. En dan pas na een paar minuten begint 'ie. Terwijl normaliter de airco meteen begint te koelen (als dat nodig is natuurlijk).
En je raadt het al, geen storingen uit te lezen...

EdK

Forumguru
Heb jij een geluk dat de koude dagen eraan komen ! :D:D
Kunnen ze de hele winter er naar zoeken !!

Frankie

Actief lid
Heb jij een geluk dat de koude dagen eraan komen ! :D:D
Kunnen ze de hele winter er naar zoeken !!

hahahaha, grapjas :-) Hoop dat het een toevalstreffer was..

Oh, een klein detail vergeten te vermelden: in Den Helder hebben ze k*t wegdek met veel kuilen en dus water. Ik heb hier en daar wel een paar flinke plassen 'geraakt' met mijn auto. Maar aangezien het euvel zoveel kilometer (en dus hete motor en overige onderdelen) erna pas optrad wil ik zelf e.e.a. niet meteen met elkaar in verband brengen

EdK

Forumguru
hahahaha, grapjas :-) Hoop dat het een toevalstreffer was..

Ligt geheel aan de teksten die je in de toekomst neerzet !?

Maar met die plassen en pas later het euvel mag je gerust met elkaar combineren !
Water op hete onderdelen geeft stoomvorming en komt makkelijker ergens tussen !
Maar ook water onder motorkap en tijdens rijden verplaatsen van punt a naar b kan storing geven !

Water is een blijft een storingsveroorzaker en kan meteen toeslaan maar kan ook later of veel later ( corrossie ) toeslaan !

Frankie

Actief lid
Ligt geheel aan de teksten die je in de toekomst neerzet !?

Maar met die plassen en pas later het euvel mag je gerust met elkaar combineren !
Water op hete onderdelen geeft stoomvorming en komt makkelijker ergens tussen !
Maar ook water onder motorkap en tijdens rijden verplaatsen van punt a naar b kan storing geven !

Water is een blijft een storingsveroorzaker en kan meteen toeslaan maar kan ook later of veel later ( corrossie ) toeslaan !

Ed... ik heb de berichten onjuist gelezen.. Je opmerking over de koude dagen was geen reply op mijn post. Vandaar dat mij reactie mss weer vreemd overkwam.. Maar goed..

CAN-bus

Lijkt net of je CAN-bus niet helemaal gezond is zodat bepaalde berichtjes niet op de juiste plaats aankomen. Dus wel knipperende lampjes maar geen geluidje. Het zou 1 berichtje kunnen zijn wat wel bij de lampjes maar niet bij speakertje voor de geluid aankomt.

Je zou eens een overzicht van het CAN-netwerk moeten hebben en dan gaan afstrepen.

Als er water ergens in een connector is gekomen kan de communicatie wel eens in de war raken zonder dat je hiervan melding krijgt in de computer.

Als je de fijne details van CAN wil weten stuur je me maar een PM.

Frankie

Actief lid
Henkie, mijn auto is nu bij de garage voor de banden. Heb het verhaal van gisteren ook daar verteld. Ze zouden e.e.a. bekijken. Ikwacht even af wat daar uit de (CAN-)bus komt ;)

Bovenaan Onderaan