Vreemde lampcontrole klacht

DeNnZ

Forumguru
Hallo Allen,

Sinds gisteren heb ik een vreemde klacht.
Als ik, nadat de auto een poosje heeft stilgestaan, het contact aanzet, komt ook het lampje met het uitroeptekentje erin (lamp controle) aan.
Vervolgens komen er op de maxidot alle mogelijke lampen voorbij:
*Check right foglight
*Check left foglight
*Check right beam
*Check left beam
*Check right brake light
*Check left brake light
etc
etc
etc

Als ik vervolgens het contact uitdraai en dan weer aanzet, dan is er niets meer aan de hand totdat ik de auto de volgende dag weer wil gebruiken.
Ik heb het nu 2 keer gehad en beide keren was het op te lossen door het contact weer even uit te schakelen.

Is er wellicht iemand bekend met dit probleem?

Bedankt vast!

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals Corné al zegt canbus fout, óf massa-probleem, dat lijken mij de meest logische verklaringen.

DeNnZ

Forumguru
Ok, bedankt.
De auto gaat volgende week naar de dealer dus laat ik ze dan even kijken..

Rob

Forumguru
Zoals Corné al zegt canbus fout, óf massa-probleem, dat lijken mij de meest logische verklaringen.
Wat is een massa probleem precies?

@DeNnZ , Vooralsnog heb ik alleen de knipperende lichten met contact maken. Ben benieuwd of het door de ledverlichting kan komen.

Cordoba

Forumguru
Massaprobleem is dat er (vanaf de genoemde punten) geen goede elektrische verbinding is met de carrosserie van de auto. De pluspool van de accu is via schakelaar enz. via draden verbonden met de ene kant van bijvoorbeeld een lampje. Om stroom te laten lopen, moet die stroom ook weer weg kunnen uit de lamp, en om bedrading uit te sparen loopt de stroom dan weer via de metalen delen van de carrosserie terug, en het laatste stukje vanaf het chassis via de massakabel van de accu naar de minpool van de accu. Eigenlijk hetzelfde systeem als vroeger met een fiets: een draadje vanaf de dynamo naar de lamp, en via het frame van je fiets weer terug naar de dynamo.

Ik lees nu dat je LED's geplaatst hebt. Zeer waarschijnlijk dat het stroomverbruik van de LED's te laag is, waardoor je deze melding krijgt. (en werkt de CAN-bus weerstand dus onvoldoende)

• Leuk
Waarderingen: Rob

DeNnZ

Forumguru
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest waar wat puntjes onder garantie zijn hersteld.
Ik heb hem meteen laten weten van het probleem met lampencontrole, maar om de LED's uit te sluiten moet ik even kijken of de klacht nog terug komt, daarna dan de LED's eruit en dan kijken of het zich weer vertoont.

Sinds mijn post hier heb ik het probleem nog 1 maal gehad en heb daarna een reset van de Light en Vision modules uitgevoerd in de maxidot.
Tot op heden is het niet meer terug gekomen...

Bovenaan Onderaan