Vreemde trilling Octavia Scout 2.0 TDI modeljaar 2011

Sinds een paar weken begint de auto te trillen bij 75 - 85 km/u Op het gevoel denk ik dat het achter uit de auto komt. Ik voel iig niets in het stuur.

Eerst heb ik de banden opnieuw laten balanceren, dat loste niets op. Vervolgens naar de dealer die het in eerste instantie ook niet thuis kan brengen. Op de brug vonden we geen kromme aandrijfassen, los zittende delen etc. Afspraak gemaakt voor nader onderzoek.

Ondertussen ben ik even gaan snuffelen en op een buitenlands forum las ik dat e.e.a te maken kan hebben met de Haldex koppeling. Is er iemand op dit forum die ervaring en/of kennis heeft van dit probleem?
 

VWim

Forumguru
Is het in een bepaalde versnelling?

In eerste instantie zou ik denken aan een vliegwiel of aan de rubbers van je ophanging. :pieker:
 
Steeds bij 75 km/u in de 5e versnelling. Met de dealer komen we er niet uit, ik ga er een Tsjech naar laten kijken
 
Is geen hoogteslag, nog geen tiende van een mm, het zit dus in de auto.

De (wel deskundige) monteur hier in tsjechië denkt aan een aandrijfas. We zullen zien
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Cardanas naar achterwielen is gevoelig voor trillingen bij bepaalde frequenties heb ik begrepen. Een collega heeft ooit een nieuwe cardanas moeten laten monteren op een O2 Scout 4x4 om het te verhelpen.
 
We hebben gereden met de tussenas er uit: De trilling bleef
Stekkers uit de Haldex: Trilling bleef

Het zit dus 85% zeker in de voorkant
 
Laatst bewerkt:
Je schreef ooit: bij 75km/u in de 5? Zit het probleem niet daar icm het motor management afstelling? Verkeerde afstelling kan schokken vanuit motor veroorzaken. Rij eens langs een goede tuner met uitgebreide kennis vh ecu. Bijv. JDEngineering (Lochem) of TVS (Varsseveld).
 

Cordoba

Forumguru
Ik zit je topic net te lezen, en begin te denken: 'zou ie iets aan de banden veranderd hebben' omdat 4x4 daar gevoeliger voor is. Ik zat dus wel op het juiste spoor, maar nog niet 100% goed. Overigens een kwartslag?? ik neem aan dat je een halve slag bedoeld, dus dat de band in de verkeerde richting draaide, bij een kwartslag staan de banden haaks op de velgen.:banghead:


Edit: of bedoel je soms dat zwaartepunt van band en velg samenvielen, en nu ten opzichte van elkaar een kwartslag gedraaid zijn, dus dat ventiel op de velg nu t.o.v. de band is veranderd.
 
Bovenaan Onderaan