Vreemde vibraties

jurjen

Lid
Hoi!

Twee weken geleden mocht ik mijn Octavia 1.9 TDI Eelegance DSG bij de dealer ophalen. De eerste ervaringen zijn superpositief. Een dijk van een auto, en de automaat -voor mij iets nieuws- bevalt ruim boven verwachting.

Maar...........
Er zit een raar geluidje bij, uit het vooronder een soort resonerend tikje bij hogere snelheden alsof je over een blokkenlijntje rijdt, maar dan wel zachtjes. Jammer genoeg blijf ik 't horen en houd ik niet zo van harde muziek, anders had ik 't tikje kunnen verdrinken in ander lawaai.

Boven de 80 km/h begint het, en op 115 km/h is het goed hoorbaar en een beetje voelbaar. Daarboven verdwijnt het langzaam in wind- en bandengeruis maar blijft het wel voelbaar onder de voetzolen. Met de automaat in 'handstand' heb ik nog gekeken of het uitmaakt of je 110 in z'n vijf of zes rijdt maar ik hoorde geen verschil, 'tis duidelijk iets aan of achter de uitgaande zijde van de versnellingsbak.

Afgelopen dinsdag ben ik teruggegaan naar de dealer en naar aanleiding van mijn klacht zijn de voorwielen opnieuw uitgebalanceerd, maar dat heeft jammer genoeg niet geholpen. Er zat wel aantoonbaar onbalans in. Jammer genoeg zit mijn dealer ruim een kwartier rijden van de dichtsbijzijnde snelweg zodat je niet gauw een proefritje op 120 km/h met ze meemaakt.

Vanmiddag terug gegaan voor een afspraak, maar verder onderzoek kan jammer genoeg pas over twee weken. Wat me nu het meest stoort is dat de dealer heeft gesuggereerd dat het geluid wel bij de auto kan horen. Op mijn repliek dat ik er bij de proefrit met een 1.9 TDI niks van gemerkt heb kreeg ik terug dat dat een handbak was......

Ik kan me niet voorstellen dat die dure DSG-bak standaard loopt te tikkeren bij snelheden boven de 80.

Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?

Ik hoor ze graag!

Jurjen

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

Lijkt er meer op dat je banden niet netjes rond zijn. Gebeurd wel vaker.

[/ QUOTE ]

Is een draadje over geweest: Cuppen van banden. /forum/images/graemlins/regels.gif

Gysman

Actief lid
Tip: 115 km/h gaan rijden, en evt wachten tot de vibraties hoorbaar zijn. Dan DSG in Neutraal zetten, en luisteren of vibraties er nog zijn. Zijn ze er nog? Dan is het de DSG. Zijn ze weg? Dan zit het in de ophanging. (Banden, assen, fusees)

(Kan dat ding trouwens 'N' gezet worden tijdens rijden?)

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Gysman</font><hr />

[/ QUOTE ]
Yep

Tip: 115 km/h gaan rijden, en evt wachten tot de vibraties hoorbaar zijn. Dan DSG in Neutraal zetten, en luisteren of vibraties er nog zijn. Zijn ze er nog? Dan is het de DSG. Zijn ze weg? Dan zit het in de ophanging. (Banden, assen, fusees)

[/ QUOTE ]

Is het niet andersom? Zo komt het nogal onlogisch over /forum/images/graemlins/confused.gif

jurjen

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

...DSG in Neutraal zetten, en luisteren of vibraties er nog zijn. Zijn ze er nog? Dan is het de DSG. Zijn ze weg? Dan zit het in de ophanging. (Banden, assen, fusees)

[/ QUOTE ]

Is het niet andersom? Zo komt het nogal onlogisch over /forum/images/graemlins/confused.gif

[/ QUOTE ]

Inderdaad. Maar aangezien ik geen verschil merk tussen rijden in de 5e of 6e versnelling verwacht ik dat het iets buiten de bak is. Dat van die 'niet ronde banden' klinkt heel plausibel.

ik heb ervaring dat er een vibratie lijkt te komen 'uit de versnellingpook'.. Is overigens een DSG, 1.9. Mn met zware belasting, bijvoorbeeld op de autobahn als je volgas geeft. Is dit hetzelfde of heeft iemand deze ervaring ook??

F3rry

Nieuw lid
Heb er nu dik 20000 km opzitten maar ik heb nooit vreemde vibraties vernomen uit m'n 1.9 DSG bak. Wel heb ik tot ongeveer 15000 km een vreemd soort 'tikken' of 'kloppen' vanuit de DSG pook vernomen welke vooral bij een koude moter hoorbaar was als ik stil stond voor bijvoorbeeld een stoplicht. Inmiddels heb ik dit al een tijdje niet meer vernomen en heb ik het idee dat ook de moter na verloop van de kilometers wat minder lawaai maakt. Misshien is dit ook iets wat na verloop van tijd/km's verdwijnt.

jurjen

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: EL_Fonz</font><hr />

Mn met zware belasting, bijvoorbeeld op de autobahn als je volgas geeft. Is dit hetzelfde

[/ QUOTE ]

Nee, deze is constant, vandaar dat ik in eerste instantie dacht dat het uit de voorwielen/-banden komt. Jammer dat uitbalanceren niet geholpen heeft. On-ronde banden na een paar honderd km lijkt me vreemd, maar dat mag de dealer fijn uitzoeken.

Ted

Forumguru
Voorbanden op de auto laten balanceren dan ben je vaak van een hoop resonanties verlost! Bij mij werkt altijd perfect.

succes ermee!

Groeten Ted Kroon

blacktdi

Actief lid
Ik had ook een vreemde trilling in de auto zitten, dus de banden laten nakijken en er werd me verteld dat de banden niet meer rond waren, gecupt noemen ze dat. Heb toen de banden laten trimmen, weer rond laten maken en het getril was inderdaad weg. Een totaal andere, stillere auto, dus dat had er al die tijd al ingezeten. Toch de leasemaatschappij maar eens benaderd en uiteindelijk 4 nieuwe michelins sport eronder, en ik moet inderdaad bekennen dat die echt stukken beter zijn dan de standaard dunlops, stiller en een strakker weggedrag.

jurjen

Lid
Follow-up:

</font><blockquote><font class="small">Citaat: jurjen</font><hr />
Wat me nu het meest stoort is dat de dealer heeft gesuggereerd dat het geluid wel bij de auto kan horen. Op mijn repliek dat ik er bij de proefrit met een 1.9 TDI niks van gemerkt heb kreeg ik terug dat dat een handbak was......

[/ QUOTE ]

Vanmiddag auto bij de dealer gebracht en met een monteur een stukje gereden. Die wist vrij zeker dat er iets met de banden is. Aangezien er nu pas 2500 km op de klok staat gaat 'ie met Skoda in de slag om garantie te claimen.

'tzal mij benieuwen. Vrijdag maar weer eens een dagje met m'n Coltje (zie sig) karren, dat wordt weer eeven schakelen /forum/images/graemlins/24.gif

Zaterdag hebbik m'n OII weer, en zondag gaat 'ie de snelweg weer op. Ik houd jullie op de hoogte.

jurjen

Lid
Zoekt en gij zult vinden...

In het begin waren zowel ikzelf als de garage er heilig van overtuigd dat het geluid van voren kwam. Niet dus.
blush.gif
nooit naar de achterwielen gekeken.
blush.gif

Ze hebben nu de spijker die in de rechter achterband bleek te zitten er uit gehaald en het lek gedicht. Daar heb ik dus een paar weken mee rondgereden.

Wat er overblijft aan doorgegeven trillingen vanuit het onderstel ligt kennelijk aan de -verder prettige- stugheid van de vering in combinatie met de michelins die er onder zitten. Daar kan ik wel mee leven.

Eind goed, al goed!

VEEJAY

Forumguru
Een Noors koppel dat met de auto op reis was, hoorde een vreemd geluid, dat uit de motor leek te komen. In het Noorse Arendal besloten ze te stoppen met rijden, en de wegenwacht te bellen, omdat er weleens iets mis zou kunnen zijn met hun Toyota Hiace.

De gearriveerde automonteur merkte niks op aan de motor, waarna de zoektocht naar de bron van het geluid begon. Het drietal kwam uiteindelijk bij een koffer uit, en zag dat een trillende vibrator voor al het geluid zorgde. Het stel betaalde de rekening met rode wangen, meldt de site Ekstrabladet.

grin.gif

Daniel

Lid
Dat waren goeie batterijen dan als ze het gedurende de reis vol gehouden hebben,of was het er eentje die op de 12v aansluiting kon
945.gif

VEEJAY

Forumguru
ik zou niet weten hoelang batterijen van een virbrator meegaan.... Hoelag gaan ze mee Daniel???

(...)
winkie.gif

Bovenaan Onderaan