Vreselijk startprobleem Fabia

Naomi

Nieuw lid
Hoi,

Met mijn Fabia 1.4 16v automaat van 2003 doet zich het volgende probleem voor.
De Fabia start soms wel en soms (ongeveer 1 op de 4 keer) niet. Een koude start gaat eigenlijk altijd goed, de auto slaat dan gelijk aan.
Als het niet goed gaat probeert de auto wel te starten, ik hoor tuwuwuwu, maar hij slaat niet aan. Soms doet hij het alsnog na heel lang proberen te starten of een uurtje wachten.
Als hij uiteindelijk wel aanslaat loopt de motor soms vreemd, heel zachtjes en rommelig, als ik dan gas geef is het weer oke.
Er is geen pijl op te trekken, ik weet nooit of ik weer thuis kan komen wanneer ik ergens parkeer. Bij de supermarkt laat ik de auto maar aanstaan met een kind erin.
Bij de dealer deed het probleem zich natuurlijk niet voor, daar startte hij goed. De Fabia is aan het infuus geweest, geen errors. Het gasklephuis is schoongemaakt, de bougies en de accu zijn vervangen. Het helpt niet en zij weten het verder ook niet. Andere preventieve reparaties zijn te duur voor de auto en bieden geen garantie, hoorde ik. De auto is nog mooi en heeft weinig gereden maar zo kan ik er niet mee verder...

Help!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dan zie ik nog maar een alternatief: een andere specialist bezoeken voor een uitgebreide diagnose. Met zomaar verder gaan met preventief zaken vervangen kun je idd niet door gaan.

Bijv VAG techniek in Nuenen, weet niet vanwaar je komt?

Ik vind het opmerkelijk om te lezen dat er geen foutcodes opgeslagen zijn.
 

Dnet

Senior Member
Ik heb ooit eens vergelijkbaar probleem gehad... misschien wel wat minder heftig; vooral bij warm weer wilde mijn auto af en toe niet starten, soms na 2, 3 keer ineens wel, en soms pas na 5 minuten. Ook mijn probleem kon in eerste instantie niet gevonden worden.

Uiteindelijk bleek het de antenne van de startonderbreker te zijn, deze zit om het contactslot van auto en maakt de draadloze verbinding met autosleutel om de startonderbreker vrij te geven. Ze konden bij mij niet met 100% zekerheid zeggen dat het daar aan lag, en aangezien het onderdeel 200 euro kost, niet echt een gok die ze voor mij wilde nemen. Uiteindelijk wel laten vervangen, en het probleem is nu 100% opgelost :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Desperado

Forumguru
Het zou idd heel best het electrisch deel van het contactslot kunnen zijn. Bij VAG een bekend probleem en voor VW was het een redelijk goedkoop onderdeel. Andere dingen die ik wel eens ben tegengekomen; lekke vaccumslang, bougiekabels, bobine. Al lijkt het me meer aannemelijk dat bij de laatste twee de storing constant zou zijn.
 

Niels83

Forumguru
Kan van alles zijn..

een elektrisch probleem, ergens een kapotte kabel (mijn oude auto pakte ooit massa over de koppelingskabel), de accu niet meer helemaal vol, de bougies op, de bougies kabels op, de automatische choke gaat niet aan bij een warme motor, de lucht massa meter detecteert een probleem.. alle oplossing hier liggen tussen 15 en 100 euro per stuk.
Motorisch kan ook de startmotor nog kapot zijn, en net niet snel genoeg draaien, waardoor met de koude motor en de choke aan wel wil starten.

Gevolg, gezeik en een mogelijk eeuwige zoektocht, mijn ervaring is dat je met dit soort problemen beter naar een beetje een schimmige garage kan gaan, waar ze dan 1 gastje net zo lang laten zoeken tot hij het gevonden heeft. In Utrecht heb je veel garages met Turkse eigenaren, ik vind die vaak het best, ik ben wel eens om 0.30 gebeld dat het hem gelukt was, of ik hem nu meteen wilde halen of morgen ochtend om 8.00. bij dealers heb ik altijd het idee dat die vooral de standaard procedure volgen, en daarna de garage weer gaan oppoetsen.

Wat is de staat van onderhoud? wanneer heeft hij voor het laatste een onderhoudsbeurt gehad, en hoe regelmatig wordt dat gedaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dnet

NPB1970

Nieuw lid
Ook wel eens zoiets gehad, maar dat was echt alleen bij een warme motor.
Een rit van een paar minuten zorgde er al voor dat hij niet meer wilde starten.
Weet niet meer precies wat het was.
Dacht dat het een bepaalde sensor aan de bovenkant van de motor was.

Koude start ging altijd perfect.

Overigens kreeg ik hem wel draaiend, maar of dat echt goed is voor hem weet ik niet.
Domweg gas vol in trappen en sleutel omdraaien (en vasthouden).
Is niet echt lekker voor iemand die achter je staat overigens, want hij gooit nogal wat rook uit de uitlaat dan.

Sterkte
 

VWim

Forumguru
Ik krijg een vermoeden van een defecte (of slechte) startmotor waarbij het juiste toerental niet wordt gehaald. Of evt een defecte temperatuursensor. Het blijft echter gissen vanaf deze zijde.

Dit topic geeft een soortgelijk probleem en daar was de oplossing inderdaad de temperatuursensor:
http://www.lupoclub.nl/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=7046
De oplossing is relatief voordelig en ik verwacht een redelijke kans van slagen.

Vooruitlopend op een eventuele vraag; een juiste weergave van de temperatuur op de dashboard is geen garantie voor een juist functionerende sensor, dat is namelijk een ander (deel) van de sensor.
 

Desperado

Forumguru
BDP sensor of nokkenaspositiesensor zou ook nog kunnen idd.
Dat de dealer gewoon gaat vervangen net zolang tot het gevonden is heb ik ook al vaker gehoord. En de klant maar betalen.......Mijn voormalig werkgever viel in die categorie zoeken totdat we het hebben en daarna praten we wel over de kosten. Dat kost wel wat aan tijd, maar je houdt er een tevreden klant aan over die ook weer terug komt.
 

Ronnie

Forumguru
Contactslot leesring (startonderbreker) is het niet, hij zou dan meteen aanslaan en na een paar seconden weer uit.
Omdat hij na lang staan of koude motor wel meteen start verdenk ik een-of meerdere lekkende injectoren.(er zitten er 4 in)
Bij warme motor zal hij dan verzuipen omdat er teveel brandstof op de zuiger(s) staat, en als de motor dan aanslaat loopt ie een tijdje onregelmatig tot het mengsel weer enigszins klopt.
Ook verklaart dit dat na langere standtijd de motor wel weer aanslaat omdat dan de rest benzine op de zuigers weer verdampt is.
Nu wordt het even technisch: Op het eind van de injectorrail zit een soort ventiel met een grijs dopje, hier kan de brandstofdruk in de rail gemeten worden, je zou eens op dit ventiel kunnen drukken na zo'n 10 min.( bij stilstaande motoren en contact uit) en kijken of er nog benzine druk aanwezig is.
Geen druk betekent injector(en) defect.
Is er wel druk dan zou de nokkenaspositiesensor (bovenop het kleppendeksel) wel eens de boosdoener kunnen zijn.
Succes!
 

Cordoba

Forumguru
Oh, ik dacht dat ze net als haar auto bij koude start direct actie, en bij warme start is het een loterij. ;)
 
Bovenaan Onderaan