Hallo,
Na 4 jaar met volle tevredenheid in mijn Skoda Octavia II HB rondgereden te hebben, heb ik hem vorige week ingeleverd (was een lease-auto). Inmiddels staat er alweer 1400km op de teller van mijn nieuwe lease-auto, een:
VW Golf VI Variant 1.6TDI BlueMotion Tech 7-DSG
Omdat het een lease-auto is, heb ik voor deze uitvoering gekozen vanwege de 20% fiscale bijtelling.
Het is een Comfortline uitvoering met Atlanta Dynamics pakket (verlaging, velgen, mistlampen, donkere ramen enz.). Die velgen zien er in het echt veel beter uit dan in het foldertje want ze blijken duo-tone. Met de chromen accenten die standaard op de Comfortline zitten en de optionele verchroomde dakrailing ziet hij er in combinatie met een BluGraphit pareleffect lak goed uit (is mijn persoonlijke mening natuurlijk): een goede combinatie van sportiviteit en zakelijke chique (voor zover mogelijk voor een doorsnee auto als een Golf .
Waar ik zeer positief over verrast ben, is de souplesse van de nieuwe 1.6TDI motor. Hij heeft op papier exact evenveel koppel en pk's als de oude 1.9TDI uit mijn Octi, maar hij loopt echt veel soepeler en is veel stiller. Nu is dat laatste niet zo vreemd want dit is een commonrail motor terwijl de motor in de Octi nog een oude pompverstuiver was. Het is werkelijk een verschil.
Waarschijnlijk scheelt het ook dat ik een 7 traps DSG bak erin heb, want hij is echt veel vlotter dan de 1.9TDI uit de Octavia. Door de betere geluidsisolatie moet ik echt af en toe op de teller kijken want het valt me op dat ik ongemerkt vaak veel te hard rij (en dat met een "spaarversie").
Nu ik het toch over "spaarversie" heb:
Het is leuk dat er een 7 bak in zit, maar in principe heb je niks aan de 1e versnelling. Bij minder dan 10km/u schakelt hij al naar 2, dus of er veel meerwaarde is t.o.v. de 6-traps DSG weet ik niet.
In de D-stand schakelt hij sowieso ontzettend snel op. Dat zal het "nieuwe rijden" zijn, maar ik vind het niet altijd even comfortabel als hij bij 60km/u in de 7 zit (en bij 50km/u in de 6). Het loopt weliswaar allemaal gewoon soepel, maar hij bromt wel...voor mijn gevoel draait de motor dan gewoon ondertoeren met 1100 à 1200 toeren! Dat had niet zo nodig gehoeven. De S-stand biedt weliswaar soelaas, maar die stand is soms weer iets té aso omdat hij nogal ver doortrekt in de toeren.
Op deze BlueMotion Tech (dus geen volwaardige BlueMotion) zit ook start/stop. Dat wist ik eigenlijk vooraf niet dus de eerste vraag die ik de verkoper bij aflevering heb gesteld is of dat ook uit kan Dat kan gelukkig, want in de file wordt je knettergek van het systeem als je telkens 2 meter vooruit kruipt.
Goed, door die toeters en bellen zit ie natuurlijk wel in de 20% bijtelling, dus mag ik op dat punt niet zeuren, maar die zuinigheid haalt wel wat dynamiek en m.i. ook wat comfort weg.
Ik weet niet in hoeverre andere (Skoda) rijders ervaring hebben met start/stop en met de 7-traps DSG bak?
Voordelen t.o.v. mijn Octavia:
- stillere motor
- soepelere motor
- is sneller (of voelt alleen zo...)
- stiller interieur
- Souplesse DSG bak (hoewel dat geen eerlijk vergelijk is want mijn Octi had een handbak)
Nadelen t.o.v. mijn Octavia:
- Te snel opschakelen van DSG-bak, daardoor ondertoeren draaiend
- Stoelen; misschien ben ik scheef, maar ondanks dat er comfortstoelen met lendensteun in zitten kan ik nog geen fatsoenlijke zithouding vinden en heb ik vrijwel elke rit last van mijn rug en schouders. De stoelen van de Octavia waren ook comfortstoelen met lendensteun en daarin had ik nergens last van.
Zomaar even een vergelijking nu mijn Octavia nog vers in het geheugen ligt Zoals gezegd heb ik er 4 jaar lang fijn in gereden. De reden dat ik nu voor een andere auto heb gekozen, zat hem met name in het feit dat ik de recente facelift niet zo geslaagd vind en dat de Octavia met DSG bak duurder was dan de Golf!
Na 4 jaar met volle tevredenheid in mijn Skoda Octavia II HB rondgereden te hebben, heb ik hem vorige week ingeleverd (was een lease-auto). Inmiddels staat er alweer 1400km op de teller van mijn nieuwe lease-auto, een:
VW Golf VI Variant 1.6TDI BlueMotion Tech 7-DSG
Omdat het een lease-auto is, heb ik voor deze uitvoering gekozen vanwege de 20% fiscale bijtelling.
Het is een Comfortline uitvoering met Atlanta Dynamics pakket (verlaging, velgen, mistlampen, donkere ramen enz.). Die velgen zien er in het echt veel beter uit dan in het foldertje want ze blijken duo-tone. Met de chromen accenten die standaard op de Comfortline zitten en de optionele verchroomde dakrailing ziet hij er in combinatie met een BluGraphit pareleffect lak goed uit (is mijn persoonlijke mening natuurlijk): een goede combinatie van sportiviteit en zakelijke chique (voor zover mogelijk voor een doorsnee auto als een Golf .
Waar ik zeer positief over verrast ben, is de souplesse van de nieuwe 1.6TDI motor. Hij heeft op papier exact evenveel koppel en pk's als de oude 1.9TDI uit mijn Octi, maar hij loopt echt veel soepeler en is veel stiller. Nu is dat laatste niet zo vreemd want dit is een commonrail motor terwijl de motor in de Octi nog een oude pompverstuiver was. Het is werkelijk een verschil.
Waarschijnlijk scheelt het ook dat ik een 7 traps DSG bak erin heb, want hij is echt veel vlotter dan de 1.9TDI uit de Octavia. Door de betere geluidsisolatie moet ik echt af en toe op de teller kijken want het valt me op dat ik ongemerkt vaak veel te hard rij (en dat met een "spaarversie").
Nu ik het toch over "spaarversie" heb:
Het is leuk dat er een 7 bak in zit, maar in principe heb je niks aan de 1e versnelling. Bij minder dan 10km/u schakelt hij al naar 2, dus of er veel meerwaarde is t.o.v. de 6-traps DSG weet ik niet.
In de D-stand schakelt hij sowieso ontzettend snel op. Dat zal het "nieuwe rijden" zijn, maar ik vind het niet altijd even comfortabel als hij bij 60km/u in de 7 zit (en bij 50km/u in de 6). Het loopt weliswaar allemaal gewoon soepel, maar hij bromt wel...voor mijn gevoel draait de motor dan gewoon ondertoeren met 1100 à 1200 toeren! Dat had niet zo nodig gehoeven. De S-stand biedt weliswaar soelaas, maar die stand is soms weer iets té aso omdat hij nogal ver doortrekt in de toeren.
Op deze BlueMotion Tech (dus geen volwaardige BlueMotion) zit ook start/stop. Dat wist ik eigenlijk vooraf niet dus de eerste vraag die ik de verkoper bij aflevering heb gesteld is of dat ook uit kan Dat kan gelukkig, want in de file wordt je knettergek van het systeem als je telkens 2 meter vooruit kruipt.
Goed, door die toeters en bellen zit ie natuurlijk wel in de 20% bijtelling, dus mag ik op dat punt niet zeuren, maar die zuinigheid haalt wel wat dynamiek en m.i. ook wat comfort weg.
Ik weet niet in hoeverre andere (Skoda) rijders ervaring hebben met start/stop en met de 7-traps DSG bak?
Voordelen t.o.v. mijn Octavia:
- stillere motor
- soepelere motor
- is sneller (of voelt alleen zo...)
- stiller interieur
- Souplesse DSG bak (hoewel dat geen eerlijk vergelijk is want mijn Octi had een handbak)
Nadelen t.o.v. mijn Octavia:
- Te snel opschakelen van DSG-bak, daardoor ondertoeren draaiend
- Stoelen; misschien ben ik scheef, maar ondanks dat er comfortstoelen met lendensteun in zitten kan ik nog geen fatsoenlijke zithouding vinden en heb ik vrijwel elke rit last van mijn rug en schouders. De stoelen van de Octavia waren ook comfortstoelen met lendensteun en daarin had ik nergens last van.
Zomaar even een vergelijking nu mijn Octavia nog vers in het geheugen ligt Zoals gezegd heb ik er 4 jaar lang fijn in gereden. De reden dat ik nu voor een andere auto heb gekozen, zat hem met name in het feit dat ik de recente facelift niet zo geslaagd vind en dat de Octavia met DSG bak duurder was dan de Golf!