VW Polo uit '03, riem of ketting?

woutr

Forumguru
Beste mensen,

De titel zegt het eigenlijk al.. Heeft de polo uit '03 met de 1.2 motor een distributieriem of -ketting? kenteken is 21-PKR-5

Alvast dank
 

Cordoba

Forumguru
Volgens de kentekencheck motorcode AZQ (3-cilinder), is dat blok ook niet gebruikt in de Fabia I?

Anders schroef je even de kap van de distributie af, dan zie je het direct.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens de kentekencheck motorcode AZQ (3-cilinder), is dat blok ook niet gebruikt in de Fabia I?
Correctemundo! Ondergetekende heeft deze.
De 1.2 12V van Skoda was in z'n introductiejaar 2003 zo'n succes destijds dat VW de motor ook in hun Polo's heeft gelepeld, naast de 1.4 16 kleppers.

Deze motor heeft idd een distributieketting.

Naar het schijnt kun je de distributie kap niet zonder meer even los schroeven. Staat ergens in de kennisbank als ik me niet vergis.

Als je erover googelt vind je er wel meer info over:
Bijv 2e post in dit draadje: http://www.amtgarageforum.nl/volkswagen/werkbeschrijving-distributieketting-27784.html

En zie ook de posts van @Ronnie hierover in http://www.skodaforum.nl/forum/i/distributie-ketting-vw-polo-1-2-12v.16974/#post-269926
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Heeft iemand een werkbeschrijving voor een distributieketting/spanner te vervangen van een Polo met een 1.2i-12V AZQ motor....
nee niet maar je moet het cater er onderuit halen.

distrubutiedeksel weg.

dan en pen aan de onder kant in de krukas steken.

en achter op de nokkenassen de boel ook blokkeren.

bijde met speciaal gereedschap.

als dat gebeurt is stelt de ketting enz niet veel meer voor.

@turboturbo De post waar je naar refereert gaat over het vervangen van de ketting/spanner. Om te zien of je een ketting hebt of een riem hoef je alleen maar ergens een blik op de distributie te kunnen werpen. (Nee, EdK, géén bierblik)
De motoren die ik heb gehad, was het altijd zo dat je met een paar boutjes loshalen de kap eraf kon halen, zodat je in elk geval de distributie kunt zien.

Edit: ik lees nu de post van Ronnie en ik heb inderdaad alleen auto's met distributieriem gehad, en ketting moet gesmeerd worden, dus inderdaad veel beter afgeschermd dan een riem.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan