elcocheSKODA
Actief lid
Bron: autotelegraaf.nl
Volkswagen-topman Bernhard vertrekt per 31 januari
WOLFSBURG -
Wolfgang Bernhard, topman van het Volkswagen-automerk, legt per 31 januari 2007 zijn functie bij het Duitse autoconcern neer. Dat maakte VW donderdag bekend na een zitting van de raad van commissarissen. De 46-jarige Bernhard is pas sinds februari 2005 in dienst bij VW.
Volgens de autofabrikant maakt zijn vertrek deel uit van een „herstructurering van de verantwoordelijkheden binnen VW”. De werkzaamheden van Bernhard worden overgenomen door de onlangs aangetreden VW-bestuursvoorzitter Martin Winterkorn.
Over het vertrek van Bernhard wordt al enige weken gespeculeerd sinds de onverwachte benoeming van Winterkorn in november tot nieuwe bestuursvoorzitter van het VW-concern. Winterkorn was toen topman van VW-dochter Audi. Op 1 januari volgde hij VW-topman Bernd Pischetsrieder op. Pischetsrieder haalde Bernhard juist naar VW om het in moeilijkheden verkerende VW-kernmerk te reorganiseren.
Bij de herstructurering van VW kreeg Bernhard veel bewegingsvrijheid van Pischetsrieder. Zo is hij bezig 20.000 banen te schrappen en verlengde hij de werkweek zonder extra salaris. Deze vrijheden worden nu ingeperkt door Winterkorn. Voortaan zou Bernhard alleen nog maar de verantwoordelijkheid voor de productie dragen. Dat weigert Bernhard. Zijn contract bij VW loopt eigenlijk tot 2010.
De grootste autofabrikant van Europa maakte tevens bekend dat zijn bedrijfsstructuur gaat veranderen. De raad van toezicht stemde in met een verandering van de huidige verdeling tussen Volkswagen (met daarin de automerken VW, Skoda, Bentley en Bugatti) en Audi (met daarin Audi, Seat en Lamborghini).
Deze structuur wordt opgeheven. Er komt nu een groep voor de massaproductie met VW, Seat en Skoda en een onderdeel voor luxe auto's met Audi, Bentley, Bugatti en Lamborghini. Om het overzicht te behouden en synergievoordelen te behalen, wordt het bestuur uitgebreid, aldus VW. Ook komen er nieuwe divisies voor onderzoek en ontwikkeling.
VW liet verder weten dat het geen voorstander is van een vijandelijk bod door het Duitse concern MAN op de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania. Ook brengt VW zelf geen overnamebod uit op Scania. VW wil dat beide ondernemingen op vriendschappelijke wijze tot een fusieovereenkomst komen. VW is grootaandeelhouder bij zowel Scania als MAN.
MAN wil Scania overnemen en bood in november 10,3 miljard euro voor het concern. Dat werd verworpen door Scania en de op een na grootste aandeelhouder, de Zweedse investeringsmaatschappij Investor. Zij vonden het bod te laag. Een fusie tussen MAN en Scania zou leiden tot de grootste truckfabrikant van Europa. VW wil zijn truckactiviteiten in Brazilië onderbrengen in het fusiebedrijf.
Volkswagen-topman Bernhard vertrekt per 31 januari
WOLFSBURG -
Wolfgang Bernhard, topman van het Volkswagen-automerk, legt per 31 januari 2007 zijn functie bij het Duitse autoconcern neer. Dat maakte VW donderdag bekend na een zitting van de raad van commissarissen. De 46-jarige Bernhard is pas sinds februari 2005 in dienst bij VW.
Volgens de autofabrikant maakt zijn vertrek deel uit van een „herstructurering van de verantwoordelijkheden binnen VW”. De werkzaamheden van Bernhard worden overgenomen door de onlangs aangetreden VW-bestuursvoorzitter Martin Winterkorn.
Over het vertrek van Bernhard wordt al enige weken gespeculeerd sinds de onverwachte benoeming van Winterkorn in november tot nieuwe bestuursvoorzitter van het VW-concern. Winterkorn was toen topman van VW-dochter Audi. Op 1 januari volgde hij VW-topman Bernd Pischetsrieder op. Pischetsrieder haalde Bernhard juist naar VW om het in moeilijkheden verkerende VW-kernmerk te reorganiseren.
Bij de herstructurering van VW kreeg Bernhard veel bewegingsvrijheid van Pischetsrieder. Zo is hij bezig 20.000 banen te schrappen en verlengde hij de werkweek zonder extra salaris. Deze vrijheden worden nu ingeperkt door Winterkorn. Voortaan zou Bernhard alleen nog maar de verantwoordelijkheid voor de productie dragen. Dat weigert Bernhard. Zijn contract bij VW loopt eigenlijk tot 2010.
De grootste autofabrikant van Europa maakte tevens bekend dat zijn bedrijfsstructuur gaat veranderen. De raad van toezicht stemde in met een verandering van de huidige verdeling tussen Volkswagen (met daarin de automerken VW, Skoda, Bentley en Bugatti) en Audi (met daarin Audi, Seat en Lamborghini).
Deze structuur wordt opgeheven. Er komt nu een groep voor de massaproductie met VW, Seat en Skoda en een onderdeel voor luxe auto's met Audi, Bentley, Bugatti en Lamborghini. Om het overzicht te behouden en synergievoordelen te behalen, wordt het bestuur uitgebreid, aldus VW. Ook komen er nieuwe divisies voor onderzoek en ontwikkeling.
VW liet verder weten dat het geen voorstander is van een vijandelijk bod door het Duitse concern MAN op de Zweedse vrachtwagenbouwer Scania. Ook brengt VW zelf geen overnamebod uit op Scania. VW wil dat beide ondernemingen op vriendschappelijke wijze tot een fusieovereenkomst komen. VW is grootaandeelhouder bij zowel Scania als MAN.
MAN wil Scania overnemen en bood in november 10,3 miljard euro voor het concern. Dat werd verworpen door Scania en de op een na grootste aandeelhouder, de Zweedse investeringsmaatschappij Investor. Zij vonden het bod te laag. Een fusie tussen MAN en Scania zou leiden tot de grootste truckfabrikant van Europa. VW wil zijn truckactiviteiten in Brazilië onderbrengen in het fusiebedrijf.