Opvallend bij die JD-uitdraai dat het origineel daar ook een flinke terugval in koppel (en dus ook vermogen) heeft van 5300 naar 5400 rpm. Bij het filmpje in de startpost lijkt het alsof daar een soortgelijke terugval in zit, die dan bij iets hogere toeren weer extra koppel heeft gevonden.
Als ik het goed heb, geeft de 'fabrieksupdate' zoals Vagtechniek die levert op de rollenbank ook een dikke 80 pk. Wat mij ook opvalt (en ook al door Rosinfield benoemt) is dat er maar 14 Nm extra koppel komt uit het tunen (en er dan van gaand, dat de auto af-fabriek niet wat meer koppel levert dan de opgegeven 90 Nm).
Wat ik eigenlijk mis, is de meting van de ongetunede versie. Voor de goede orde: het is niet bij iedere atmosferische motor zo, dat meer koppel alleen bij de hogere toerentallen wordt geleverd, dat is ook afhankelijk van de motorkarakteristiek en waar de harde grens voor het koppel door wordt bepaald. Met de harde grens bedoel ik in deze de fysieke grens, en die kan bijvoorbeeld bepaald worden door:
- max. capaciteit van de brandstofpomp
- max. capaciteit van de injectoren
- cilinderinhoud
- max. capaciteit van inlaattraject (incl. inlaatkleppen)
- max. capaciteit van uitlaattraject (incl. uitlaatkleppen)
Hierbij ga ik even uit van een gegeven brandstof (al kun je daar ook nog wat mee rommelen), weinig of geen invloed door andere bougies enz.