Waar "glas" achterlicht kopen?

elsinga

Forumguru
Oeps... met het achterlicht iets geraakt en nu is er een hoekje uit. Als het zelf vervangen goedkoper uitpakt dan het eigen risico (lease auto), dan is dat een optie. Nu dus de vraag: waar koop ik het juiste "glaasje" (van plastic) voor weinig?

Het is de variant rechts achter voor een [edit]O3[/edit] uit 2015.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik neem aan een O3 ipv O2
Kijk eens op de website van Klein Gunnewiek
Of anders op onderdelenlijn.nl

elsinga

Forumguru
Oeps, ja, inderdaad O3...

Dank voor de suggesties!

Klein Gunnewiek heeft vreemd genoeg alleen de linker variant op de site staan en zonder prijs. En bij de onderdelenlijn moet je ook al een offerte vragen.

Ik zoek nog even verder...

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Glas apart? Betwijfel ik.. vaak is dit thermisch gelast en moet je de gehele unit vervangen. Zal ETKA eens raadplegen - binnen een uurtje weet ik wel iets.

elsinga

Forumguru
@Joske, dank alvast!

Het lijkt er op dat het glas met een soort grijzige lijm geplakt zit/zat. Ben wel benieuwd of dat glas los te vervangen is, want de hele unit gaat waarschijnlijk meer kosten dan het eigen risico. Aan de andere kant wordt dan ook gelijk het kleine schaafplekje op de bumper gedaan en is de auto weer netjes. ;)

Skoda-MAN

Forumguru
Je zal via de verzekering wel een stukje lager komen op de bonus malus ladder en in sommige gevallen kan het daardoor toch nog een duur achterlicht worden.

Superskoda is misschien ook nog een optie

elsinga

Forumguru
Skoda-MAN, dank voor de link! Moet ik even nakijken of ik ook de LED variant heb, maar goed. ;) Maar de 120 euro is nog ex verzendkosten en mijn eigen risico is 125 euro of zo. Is de moeite dus niet waard om zelf te doen, zo lijkt het. Als ik gewone gloeidraad heb dan is het met 70 euro al een stuk beter te doen.

Bonus/malus heb ik met de lease auto geen last van gelukkig. :)

elsinga

Forumguru
Okki, dit lijkt de O2 versie te zijn (en die noemde ik inderdaad in de startpost, maar ik heb een O3...)

Joske

Forumguru
Heb je LED of halogeenversie?

De LED versie kost namelijk 173 euro voor het achterlicht en de halogeenversie 111 euro.

Glas apart zie ik niet staan in ETKA zoals ik al vermoedde.

rechtsachterlicht

LED: 5E5945112A

Halogeen: 5E5945112

innocenti

Forumguru
Als je grijze kit ziet kan je de glazen waarschijnlijk wel verwijderen. Kijk maar naar dit filmpje

Ik weet nog niet of ik je moet adviseren dit ook te doen. Makkelijk is het namelijk niet en ik heb eerst n keer op een slechte lamp getest welke al schroot was. Bij de 2de wist ik pas hoe ik t goed moest doen.

In het filmpje zie je een zwarte kit; dat is butyl. Dat word zacht en wil wel los idd. Dat had ik op de SV. Daar is het prima.

Maar de koplampen van de Toledo destijds heb ik volgens deze methode geretrofit maar die hadden een grijze kit, een zogeheten permasyl. En ik kan je zeggen; dat het echt een t***ng klus is om te doen, word niet echt zacht, is net een soort "kneedbare" kunststof wat alleen maar afbrokkelt en niet mee rekt. En daarbij waren ze echt constant lek daarna. Ik raad het echt iedereen af..

micky

Forumguru
Skoda-MAN, dank voor de link! Moet ik even nakijken of ik ook de LED variant heb, maar goed. ;) Maar de 120 euro is nog ex verzendkosten en mijn eigen risico is 125 euro of zo. Is de moeite dus niet waard om zelf te doen, zo lijkt het. Als ik gewone gloeidraad heb dan is het met 70 euro al een stuk beter te doen.

Bonus/malus heb ik met de lease auto geen last van gelukkig. :)

Let wel op dat bij inleveren ze waarschijnlijk alsnog je eigen risico willen als er dus nog schade op de bumper achter gebleven is, wat onder schade en "gebruiksporen" valt kun je bij je leasemij opvragen.

elsinga

Forumguru
Allen, dank! Inleveren duurt nog ruim een jaar en de schaafplekjes op de bumper vallen volgens mij nog net onder gebruikssporen. Ik ga eerst even kijken of ik het hoekje van het glas er weer met secondenlijm in kan lijmen. Als dat goed gaat dan wacht ik wel even af wat er het komende jaar gaat gebeuren. ;)

Zelf vervangen ga ik niet doen, kosten zijn hoger dan eigen risico en dan kan ik beter alles laten doen.

zou je eigenlijk eerst moeten weten wat voor kunststof soort het is.
Niet elk type kunststof is met secondelijm te lijmen namelijk..

• Leuk
Waarderingen: CDK

Tafkah

Forumguru
Ook eens zoiets gehad: moest met sleurhut keren op een meest ongelukkige plek en maximaal gebruik maken van de S2 draaicirkel. Hoorde een raar geluidje maar zag niets.
Twee dagen later zag ik een klein gaatje in mijn achterlicht: slinger van het neuswiel van de caravan had daar tegenaan geduwd.
Heb ook getwijfeld wat ik eraan zou laten doen, maar omdat ik altijd bang ben dat als het weer netjes is, een week later er iemand achterop knalt, dacht ik het maar even te laten zitten.
Ik heb er een plakbandje overheen geplakt en het heeft.2 jaar zo gezeten. Auto weer ingeleverd en nooit meer wat van gehoord...

Bovenaan Onderaan