Waar haalt de leon het vandaan

Niels83

Forumguru
Paaltje geraakt met de faab greenline dus tijdens de repetitie kreeg ik een seat leon mee.

Als ik later groot ben wil ik die. Is een 1 liter ecomotive met 116pk. Kwam met gemak op de 200 km per uur.

Maar hoe doet dat 3 cilindertje dat nu eigenlijk. Ik heb een 1.3 ford fiesta uit 2000 en dat loopt helemaal niet zo snel. Nu snap ik wel dat dat verouderde techniek is. Maar wat is er nu dan zo anders aan die auto dat het zoveel verschilt?
 

cortrans

Forumguru
Ik denk dat de moderne techniek (zeer hoge inspuitdruk, samen met een turbo), er zo'n rap en toch zuinig karretje van maakt.
Zelf heb ik ook een 1.2 Tsi met 105 pk. Is ook turbo geblazen, en doet ook van 0 tot 100 km p/u in iets meer dan 10 seconden.
Moet je eens proberen met een auto van pak hem beet 12 jaar oud, met een 1.2 motor. Gaat je niet lukken hoor.......
 

Bakkertje

Forumguru
Ik geloof dat BMW in de 1500 serie al ooit met kleine motoren met een turbo aan de slag is geweest. Dat was zelfs voordat ik geboren ben dus dat is alweer even geleden.
En nog een andere held uit het verleden, de Renault 5 Turbo, een 1.4 met 160 pk's..
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_5_Turbo
Later zelfs 320 pk in de R5max..

Ach ja het downsizen werkt op zich prima, ik merk alleen wel (met de 1.6 in m'n Passat) dat ie vooral zuinig is als ik er alleen inzit. Als de hele familie bakkertje erin zit met 5 gezinsleden (de twee hondjes van samen 15 kg maar even niet meetellen) dan is het meteen gedaan met het zuinige gedoe. In mijn eentje haal ik met gemak 1 op 22 a 23, met het gezin 1 op 18 a 19.. Laat staan als ik de caravan aan de haak hang dan gaan we met 1 op 9 over de snelweg.. Daarbij wel op te merken dat ie het dan ook nog gewoon trekt, dus dat is dan op zich wel weer knap voor zo'n klein motortje..
 

Noord26

Forumguru
Het toverwoord: koppel. Dat voel je tijdens rijden.

Vermogen komt voort uit koppel maal toerental. Vermogen bepaald topsnelheid. Koppel de acceleratie.

Een motor met turbo geeft het verschil in koppel. Dat is veel eerder aanwezig, hoger en wordt ook veel breder uitgesmeerd over het toerenbereik.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
De top snelheid licht natuurlijk ook best hoog voor een 1 liter 200km haalt mijn 1.9tdi niet..

Maar het verschil is dus echt de turbo. En de vernieuwde inspuiting dus.

Ik dacht dat er een flinke motor in zou liggen maar dat kon ik niet rijmen met het ecomotive embleem op de koffer.

Zullen de grotere motoren dan ook verledentijd worden? Mijn zwager heeft bijvoorbeeld een audi a6 3.2liter maar dat is tegenwoordig echt overdone lijkt het
 

michelover

Forumguru
Gisteren in de Audi A1 gereden met ook een 1.0TSI blokje , wat een flut ding was dat.
Maar dat komt waarschijnlijk door de combinatie van dit blokje met een 5-bak.
Zag dat de Seat een 6-bak erin heeft , en uiteraard 10PK's meer , dat zal inderdaad niet onprettig rijden.
 

oco1979

Forumguru
Gisteren in de Audi A1 gereden met ook een 1.0TSI blokje , wat een flut ding was dat.
Maar dat komt waarschijnlijk door de combinatie van dit blokje met een 5-bak.
Zag dat de Seat een 6-bak erin heeft , en uiteraard 10PK's meer , dat zal inderdaad niet onprettig rijden.

Ook al eens met een Audi A1 1.0tsi gereden,was daar zeer verrast van. Gezien het een 1.0 was.

Jaag deze maar eens lekker in zen toeren. Komt toch wel goed van zijn plaats.

Mijne was redelijk nieuw,had deze van jou al wat Km op de klok.
 

Bart81

Forumguru
@Niels83 wel een beetje bizar.... Ligt het aan mij of is het echt niet normaal om met een vervangwagen 200 km/h te knallen op de autosnelweg?:shocked:

Stel u voor dat iemand met jou faab ff 200 gaat knallen als ie dat al haalt...

Toch ergens gebrek aan respect voor iemand anders spullen als je het mij vraagt...
 

Joske

Forumguru
Ow. Wat zonde. Waarom doen ze dat?
omdat het sowieso onverstandig is om met een diesel lang in hoge toeren te lopen, een diesel is niet gemaakt om hoge toeren te maken. Een diesel wordt dan bijzonder heet (zeker eens je boven de 4000rpm gaat). Dat komt onder andere de turbo niet ten goede.
 

Niels83

Forumguru
@Niels83 wel een beetje bizar.... Ligt het aan mij of is het echt niet normaal om met een vervangwagen 200 km/h te knallen op de autosnelweg?:shocked:

Stel u voor dat iemand met jou faab ff 200 gaat knallen als ie dat al haalt...

Toch ergens gebrek aan respect voor iemand anders spullen als je het mij vraagt...

Als die gene kan auto rijden. Moet die dat lekker doen. Helpt dan als die goed verzekerd is.

Maar jij mag vinden dat dat respectloos is.
 

michelover

Forumguru
@oco1979 , er stond iets meer dan vijfduizend op de teller. Maar al zou er een ton op hebben gestaan , het blijft flut. Je kan natuurlijk flink toeren maken en dan lijkt het wel wat. Maar de vijf bak is gewoon niet de juiste combi met dit motortje. En dan ook nog die akelig soepele koppeling , zit ook totaal geen gevoel in.
 

andrehj

Forumguru
Het toverwoord: koppel. Dat voel je tijdens rijden.
Vermogen komt voort uit koppel maal toerental. Vermogen bepaald topsnelheid. Koppel de acceleratie..
Dat is niet helemaal waar, koppel bepaalt alleen de acceleratie als je te vroeg opschakelt, of, bij tussenacceleraties, niet terugschakelt. Zowel acceleratie als topsnelheid worden toch echt door vermogen (aan de wielen) bepaald.
Bij een automaat wordt het schakelen voor je geregeld, en is het koppel dus helemaal niet relevant. Als je harder wilt, geef je gewoon meer gas, en schakelt de bak netjes terug, desnoods naar een toerental boven de 5000, waar het volledige vermogen beschikbaar is.
 

Bart81

Forumguru
Volgens mij is het probleem dat ik 200 reed in een leen auto. Dus niet in mijn eigen auto.
Klopt! Met je eigen wagen doe je wat je wilt natuurlijk. Met iemand anders wagen doe je dat in principe niet...

Maar zoals ik al zei, kan ook aan mij liggen natuurlijk...
 

Rallye

Forumguru
En als hij de wagen verder goed behandeld heeft (dus niet vanaf de koude start meteen op 200) zie ik het probleem niet. Geeft een hoop gezeur als je het op een plek doet waar het niet is toegestaan, naar voor de auto is het niet slecht....

Toch zou ik niet snel een 1.0 kopen voor een Octavia......
 
Bovenaan Onderaan