Waar het oliepeil van de stuurbekrachtiger te controleren?

Jerrie

Lid
Vanmiddag een lampje in het dashbord aan het branden die ik nog niet tegen was gekomen.
Jammer, want de auto rijdt super, brengt me overal waar ik heen wil.
Soms zelf op plekken waar ik helemaal niet heen wil, al ligt dat meer aan de navigatie.
Op mijn beurt doe ik mijn best goed voor het ''beestje'' te zorgen.

Terug naar het lampje; de melding zei me niks.
Zodra ik door de bocht ga krijg ik wel een vermoeden de auto stuurt loodzwaar door de bocht.
Ik denk eerst; wat zit er toch een techniek in de Fabia dat zelfs wordt aangegeven dat er een lege band is (positief blijven denken)
Helaas, de banden blijken royaal gevuld te zijn.

Het boekje geeft aan, module van de stuurbekrachtiger is ''niet goed geworden'', of een te laag oliepeil (is op orde).
Nu is mijn vraag niet wat de oorzaak kan zijn, ik zag dat hier al genoeg draadjes over zijn geschreven.
Het kan van alles zijn.....zal ook niet zo zijn.

Daarom wil ik eerst controleren of er nog genoeg olie in de stuurbekrachtiger zit.
Maar zit waar die dop? dat vind ik niet terug in de vele draadjes
Weet dat het zgn onderhoudsarm moet zijn, maar leer mij Skoda kennen.
 

Ronnie

Forumguru
Electrische stuurpomp met reservoir zit onder de accu, Accu hoeft er niet uit, je kunt de dop zien zitten.
 

Jerrie

Lid
@Ronnie

Bedankt voor je snelle reactie.
Het is nu te koud en te donker om te kijken.
Daarom kan ik niet kijken wat je bedoeld ''dat de dop onder de accu zit, maar de accu er niet uit hoeft''
Kan ik de accu opzij schuiven, of begrijp ik je zin verkeerd?
 

Jerrie

Lid
Brr, koud.
Toch maar even gaan kijken>accubak, daarin -uiteraard- een accu die past er met gemak in.
Zit een hoes om de accu.
Maar verder niks te zien.
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt net langs de accu erbij komen. (of je hem ook open krijgt is een tweede, ze zitten vaak muurvast)
Maar wanneer je geen zichtbare lekkages hebt aan je stuurhuis of de pomp, kan het peil niet te laag zijn omdat het een gesloten systeem is. Waarschijnlijk ligt het probleem bij de stuurhoeksensor op het stuurhuis, daar waar de stuuras in het stuurhuis gaat.
 

Jerrie

Lid
Oke, dan zal ik eerst kijken of ik een lek kan vinden.
Al zal dat niet meevallen met al die sneeuwprut :crazy:
 
Ja zit hier in de Honda ook met een lek aan de stuurbekrachting aan een leiding, dacht voor een 200€ ben ik ervanaf. Neen hoor men kan dit niet apart verkrijgen moet de volledige stuurbekrachting nemen ongeveer een 2000 €.
Hoop dat dit bij u beter meevalt.
 

Cordoba

Forumguru
@Jerrie: ik denk dat je probleem te maken heeft met een te lage accuspanning. Als de accuspanning te laag wordt (doordat de accu slecht wordt, of niet goed wordt bijgeladen door de dynamo), dan schakelt de stuurbekrachtiging uit, om op die manier het stroomverbruik te verkleinen, en op die manier te voorkomen dat je stil komt te staan met een lege accu.

Ik denk dus dat je eerste actie moet zijn, om de conditie van je accu te (laten) testen.
 

Antera

Donateur
als je hem uit kan lezen zou ik dit eens doen. Maak eens een foto van het lampje denk dat het stuurtje is wat je bedoeld? Dan kan het diverse zaken zijn.

Stuurhoeksenor maar ook erger wat ik laatst bij een A3 had van 2006. Die had dezelfde klachten als jij en uiteindelijk bleek het stuurhuis te moeten worden vervangen was niet te repareren. Ik zou anders even de esp en het stuurhuis opnieuw inleren en kijken wat happens. Ook de accu kan de boosdoender zijn maar dan kan je in de scan zien of de voltage to low is geweest maar dat lijkt me sterk tijdens het rijden
 

Jerrie

Lid
Dank het meedenken.

Controleren of er ergens wat lekt is door alle sneeuwprut momenteel niet mogelijk.

Accu, had ik ook gedacht, zit ''zo'n oog'' op, die wel groen aangeeft.
Ik ga hier eerst maar vanuit, want hier kan ik wat mee, met de rest niet zo....:cool:

Het lampje is inderdaad een afbeelding van een stuur (met een beetje fantasie)

Een aantal dagen hiervoor ben ik over een verkeersdrempel gereden, en was het aan de rechterkant ineens krak.
Net of alle schokdempers en stabalisatiestangen eraf knapten.
Inclusief het spatbord.

Dit geluid bleef, na een paar honder meter was ik op het werk.
Even gekeken, en op de dempers gedrukt, kon niks vinden.
Eenmaal weer op weg naar huis, heeeeel voorzichtig gereden, maar geen klachten meer.
Misschien dat hier toch wat stuk is gegaan?
 

grijmans

Nieuw lid
:icon_smile_dead: ik heb vandaag hetzelfde probleem stuurt heeel zwaar en het lampje met het stuurtje is ook aan ,nu heb ik gisteren toevalig hem uitgelezen en daar stond fout (01598) drive battery voltage b+ 07-10 signal too low -intermittent
mischien is dat mijn probleem ik had nog meer storingen zie http://www.grijmans.net/pdf/Log-TMBGD26Y123381354-131260km-81561mi.pdf morgen nog eens uit lezen als het inderdaat de accu zou zijn ben ik eigelijk wel blij mee ;)
 
Bovenaan Onderaan