Waar is dit draadje voor?

ronald_j

Actief lid
Hallo allemaal.

Vorige week was ik bezig met een lekje in de radiator, toen ik erachter kwam dat ergens een draadje los hing.

Er hangt daar ergens een blok met 3 connectoren. De bovenste is van de lambda sensor. Van de onderste (met 2 draadjes) was er een los. Ik heb hem weer netjes vastgesoldeerd, maar vroeg me wel af: "waar is dit draadje voor?". Een ander ding is dat je zou verwachten dat er iets niet werkt met dat draadje los, maar ik heb niet echt iets gemist.

Wie weet welk signaal er door dit draadje gaat?
 

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk de massadraad van de lambdasonde, of de verwarmingsdraad. Anders was er wel een storingsmelding gekomen.....
 

ronald_j

Actief lid
Nu je het zegt. Ik heb een paar weken geleden wel een melding gehad. (lambda stuck at +). Maar die is daarna gereset en niet meer terug gekomen.

Maar voor de duidelijkheid. Deze connector waar ik het over heb is niet de connector van de lambda sensor zelf. Die zit aan bovenkant van de zelfde houder.
 

ronald_j

Actief lid
Nee, die van mij heeft 6 draden. Ik kan de kabel zien lopen van de sonde naar de connector. Daar zitten 6 draden in.
Die connector waar het draadje los zat heeft er maar 2, en gaat niet naar de lambda sonde. Het lijkt wel of hij twee stukken kabelboom met elkaar verbind.
 

Ronnie

Forumguru
Dan zouden (volgens het schema) de andere draden Oranje/lila, oranje/groen en blauw/rood moeten zijn..... klopt dit?
 

Monteurtje

Forumguru
Een blauwe kabel en een lila/groen volgens mij. Die kabel gaat naar de dynamo. Komt vaak voor dat die kapot is. Let er altijd op met een onderhoudsbeurt. Als je de auto zou uitlezen dan stond er een storing in. Volgens mij is dat iets van: belastingregistratie onaannemelijk signaal of kortsluiting.
Als je de kabels weer netjes en goed aan elkaar hebt gemaakt dan is dat verder prima.
 

ronald_j

Actief lid
Aha. En blijkbaar werkt het ook zonder deze belastingregistratie.
Ik heb wel enige tijd geleden de dynamo laten vervangen omdat het acculampje steeds aanflitste, maar daarbij had ik ook problemen dat mijn accu niet altijd goed bijlaadde. het lijkt me dat dat er niets mee te maken had.

In elk geval heb ik het weer gesoldeerd. Krimpkousjes erom, en klaar. Nu maar hopen dat niet volgende week de lila-groene afbreekt.

Bedankt voor jullie input
 

ronald_j

Actief lid
Trouwens even off-topic. Waarom heeft die Lambda sensor 6 draadjes? Zit er soms nog een extra temperatuursensor op ofzo?
 

Monteurtje

Forumguru
Er zit een verwarmingselement in de lambdasonde. In de auto worden 2 soorten gebruikt. Voor de katalysator is een breedband lambdasensor en achter de katalysator een sprongsensor.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, die met verwarming zijn toch 4 draads? 2 voor signaal en 2 voor verwarming. Of is een breedband sensor weer anders?
 
Bovenaan Onderaan