Waar op te letten bij aankoop Skoda Diesel

Nasty

Nieuw lid
hi folks. ben weer aan het rondzien voor een andere auto, en heb mn oog laten vallen op een octavia 1.9 van 2005. heb ervaring met auto's en heb er al tientallen bekeken voor vrienden enz, dus k weet wel waar op te letten.
Maar heb nog nooit een diesel wagen bekeken voor verkoop. Carrosserie en ophanging geen probleem, maar waarop letten qua motor? kleur uitlaat rook? geluid?

alvast bedankt :smirk:
 

yup

Lid
Pas bij deze auto's op dat de airco direct koude lucht geeft. Als dat niet zo is is het zeer waarschijnlijk dat de interne regelventiel vastzit en dat die vervangen moet worden. Airco specialist zal zeggen heel compressor vervangen, maar sommige TDI specialisten vervangen die ventiel los. Ventiel vervangen + airco sap vervangen kost iets van 250 euro naar horen zeggen. Dit is een ZEER vaak voorkomend probleem, en ik heb er last van (Octavia 2005 2.0 TDi) en een kennis met Golf 5 1.9 TDi heeft er ook last van!!!

Motorisch zijn ze bulletproof, kunnen tonnen en tonnen mee. Pas op vliegwiel: als de auto schokkend rijd en of een metaalachtig ratelend (alsof metaal door een koker geschud word) geluid maakt stationair kan het zijn dat de vliegwiel minder is geworden. Een goede TDi maakt alleen een dieselratel, ook met koude motor. Alle andere geluiden zijn andere dingen.

Auto moet gewoon goed trekken zonder inhouden. Ze kunnen best wat roken (zwarte walm), dat is normaal want er zit EGR op en als dat vervuild is rookt je motor, je kan dat laten dichtzetten door een specialist en dan is de rook voor 99% verdwenen. Het moet mechanisch en electronisch anders krijg je een motorlampje.

Vaak gaat de smoorklep stuk van de motor: je koelfin zekering gaat dan ook kapot en dan heb je geen koeling meer. Je krijgt oranje motorlampje: remedie: smoorklep vervangen en zekering pas daarna vervangen.

Wat ook vaak stukgaat is de tandempomp (is soort van brandstofpomp), je herkent het aan een het stotteren van de auto als je optrekt. Je kan dat ook aan een vies brandstoffilter herkennen (er zit motorolie in de brandstoffilter).;
 

Ralph

Lid
"Waar op te letten bij aankoop Skoda Diesel"
Dat je mijn vorige niet koopt:grin:

Nee hoor, grapje....
Mijn vorige 2.0 TDI is door de leasemaatschappij ingenomen en heeft hem weer verkocht, alszijnde niet getuned!!

Ben benieuwd naar de nieuwe eigenaar en naar zijn reactie toen hij voor het eerst de 200pk's aan sprak:1884:

12-RN-J*
 

corsaar

Senior Member
Moeilijke vraag die in principe veel algemener is.
Waar moet ik op letten bij de aankoop van een diesel!
Ik vind het olieverbruik zeer belanrijk !
 

hemi24

Forumguru
Olieverbruik is altijd een hekel punt bij de pompverstuivers..!

Neem een kijkje onder de motorkap, trek het pijlstok er eens uit.

Check de onderhoudshistorie (boekje afgestempeld? merk-dealer? distributieriem?)

Maak een proefrit, met bij voorkeur een koude start (geen witte/blauwe rook? afwijkende geluiden?)

Het gevoel moet gewoon goed zijn en anders gewoon laten staan; Tweedehands auto's zijn er genoeg!
 

Constant

Erelid
Compressietest uitvoeren bij onafhankelijk teststation of bevriend garagehouder. Verder sluit ik mij aan bij de eerdere opmerkingen, vooral het vliegwiel is berucht bij 1.9 TDi (bij mijn Golf schoot die los bij 170.000 km).
 

DirkDhont

Nieuw lid
Onze Skoda Octavia II is slechts 3 jaar oud en heeft amper 45000km op de teller.
De voorbije maanden hoorde ik een licht wrijvend geluid bij het indrukken van het ontkoppelingspedaal. Voor de rest deed de auto niets vreemds. Bij een eerste bezoek bij de garage kon men niets vaststellen. Een paar maanden later wel.
Conclusie: speling op het vliegwiel. Om het vliegwiel te demonteren moet de volledige boite er uit en moet de koppeling allicht vervangen worden. Kosten rond de 1000 EUR aan stukken alleen al...
Jammer genoeg is de auto nu net buiten garantie, al ga ik het hier niet bij laten. Volgens mij is dit een gekend kwaliteitsprobleem.
Zijn er nog mensen die problemen gehad hebben met dit onderdeel?
 

Constant

Erelid
Bij mijn Golf III TDI vloog het vliegwiel eraf bij 170.000 km, versnellingbakhuis oid beschadigd, 1700 Euro reparatiekosten.
 

Spaced

Senior Member
Let ook even op het volgende:

Een TDI mag met koude motor redelijk wat lawaai maken. Als de motor warm is moet dit nagelende geluid wel behoorlijk afnemen. Blijft de motor erg nagelen en loopt 'ie niet mooi, weet je dat het w.s. een motor is de behoorlijk (niet goed warmgedraaid) afgeragd is.
 
Bovenaan Onderaan