Pas bij deze auto's op dat de airco direct koude lucht geeft. Als dat niet zo is is het zeer waarschijnlijk dat de interne regelventiel vastzit en dat die vervangen moet worden. Airco specialist zal zeggen heel compressor vervangen, maar sommige TDI specialisten vervangen die ventiel los. Ventiel vervangen + airco sap vervangen kost iets van 250 euro naar horen zeggen. Dit is een ZEER vaak voorkomend probleem, en ik heb er last van (Octavia 2005 2.0 TDi) en een kennis met Golf 5 1.9 TDi heeft er ook last van!!!
Motorisch zijn ze bulletproof, kunnen tonnen en tonnen mee. Pas op vliegwiel: als de auto schokkend rijd en of een metaalachtig ratelend (alsof metaal door een koker geschud word) geluid maakt stationair kan het zijn dat de vliegwiel minder is geworden. Een goede TDi maakt alleen een dieselratel, ook met koude motor. Alle andere geluiden zijn andere dingen.
Auto moet gewoon goed trekken zonder inhouden. Ze kunnen best wat roken (zwarte walm), dat is normaal want er zit EGR op en als dat vervuild is rookt je motor, je kan dat laten dichtzetten door een specialist en dan is de rook voor 99% verdwenen. Het moet mechanisch en electronisch anders krijg je een motorlampje.
Vaak gaat de smoorklep stuk van de motor: je koelfin zekering gaat dan ook kapot en dan heb je geen koeling meer. Je krijgt oranje motorlampje: remedie: smoorklep vervangen en zekering pas daarna vervangen.
Wat ook vaak stukgaat is de tandempomp (is soort van brandstofpomp), je herkent het aan een het stotteren van de auto als je optrekt. Je kan dat ook aan een vies brandstoffilter herkennen (er zit motorolie in de brandstoffilter).;