Waar op te letten???

Zoals aan aantal van jullie misschien al gelezen hebben, ben ik op zoek naar een O2 combi elegance met 1.6FSI.
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij een proefrit en eventuele aankoop?
 
Ik heb de 1.6mpi nu ook in mijn A3. Op zich een fijne motor, maar af en toe mis ik toch wat extra vermogen. En aangezien de O2 Combi ook wat zwaarder is dan de A3 is dat extra vermogen welkom.
Daarnaast is de FSI ook wat zuiniger dan de MPI. Ook niet onbelangrijk.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik ben 9 maanden in het bezit geweest van een 1.6 FSI combi.... In eerste insantie dacht ik dat de 1.6 FSI voldoende was maar na een tijdje vond ik het vermogen toch een beetje teleurstellend... Vooral bij het inhalen gaf het soms spannende momenten...

Indien het financieel haalbaar is adviseer ik je een 1.4 TSI aan te schaffen
 

Neptukker

Forumguru
Indien het financieel haalbaar is adviseer ik je een 1.4 TSI aan te schaffen
Die motor is inderdaad een topper weet ik uit ervaring. Het nadeel hiervan is dat die pas vanaf 2009 te koop is, dus weinig ocassies en zoals je al zegt moet het budget dat wel toelaten.
 
Ik heb wel voor een nieuwe/demo gekeken, maar wil ook nog wat geld op de spaarrekening laten staan.
Misschien dat er ook nog binnenkort een 1.8tsi te koop is binnen het budget.

Maar even terug naar het onderwerp. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens een proefrit?
 

Race Eend

Forumguru
Altijd even goed naar de staat van het interieur kijken, een stuur en versnellingspook laat meestal wel zien hoeveel km-ers er 'echt' gereden is en hoe iemand er mee omgegaan is.

Altijd goed om even het stuur los te laten en kijken of hij goed spoort en het stuur recht staat.

Zelfde met remmen, handen even los en kijken of hij recht uit remt.

Kijk even of de banden recht af gesleten zijn etc.

Je kunt evt even naar de olie op de pijlstok kijken, en even zien of deze helder is en er geen sludge in zit.

En verder op je gevoel af gaan, als het allemaal klopt dan heb je er meestal wel een goede auto aan.


Wat betreft de motor, volgens mij weinig mis mee, maar qua vermogen zeker geen topper...
 

Porettuhcs

Senior Member
Maar even terug naar het onderwerp. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens een proefrit?

Lijkt mij toch wel een puntje van aandacht het motorvermogen... omdat je zelf al aangeeft dat je met de 1.6 MPI af en toe wat extra vermogen mist :722:

Ik wil je alleen maar meegeven dat ik tijdens mijn proefrit met de 1.6 FSI dacht dat het wel snor zat met het vermogen... maar tijdens het dagelijks gebruik miste ik toch kracht en snelheid...
 

RPAR

Nieuw lid
Heb zelf een 1.6 MPI octavia combi gehad, het reed niet verkeerd, maar je moet inderdaad niet veel verwachten. Heb zelf een caravan (1200kg) en dan is het echt niets, voor mij het de reden om een diesel te gaan rijden (1.9 tdi). Nu weer enkele jaren later een 1.4 TSI en daar ben ik zeer tevreden over rijd heel vlot zelfs in het lagere toeren gebied, auto preseert met caravan zelfs beter dan mijn oude 1.9 tdi.

Dus mocht het haalbaar zijn kies een 1.4 tsi
 

sitechris

Donateur
Altijd even goed naar de staat van het interieur kijken, een stuur en versnellingspook laat meestal wel zien hoeveel km-ers er 'echt' gereden is en hoe iemand er mee omgegaan is.

Altijd goed om even het stuur los te laten en kijken of hij goed spoort en het stuur recht staat.

Zelfde met remmen, handen even los en kijken of hij recht uit remt.

Kijk even of de banden recht af gesleten zijn etc.

Je kunt evt even naar de olie op de pijlstok kijken, en even zien of deze helder is en er geen sludge in zit.

En verder op je gevoel af gaan, als het allemaal klopt dan heb je er meestal wel een goede auto aan.


Wat betreft de motor, volgens mij weinig mis mee, maar qua vermogen zeker geen topper...

Kijk ook even of alles werkt. Bv de airco, de radio, de elektrische ramen etcetera etcetera. En als je zekerheid wilt, koop er dan eentje bij de merkdealer met uitgebreide garantie. Kost je wat meer, maar kun je wel 1 jaar (of 2 jaar als je verlengt) zorgeloos rijden.

Mbt de motor, ik zou ook proberen voor de 1.4 TSI te gaan. Die auto is ook nog eens zuiniger. Of probeer een diesel te krijgen. De prijzen van dieseloccassions liggen dermate laag dat het omslagpunt erg laag is. En een diesel met 80k op de teller is niet iets om bang van te worden.
 

Wasmachineman

Forumguru
Met een iets oudere auto even door de wasstraat ! Ik heb een keer dit gedaan, het druppelde aardig naar binnen bij het schuifdak.
Eventueel slecht weggewerkte schades komen zo ook boven water.
De IMO wasstraten zijn erg goedkoop, ik betaal Euro 2,50 voor wassen en drogen ! Al 2 jaar trouwens. Wordt tijd dat ze gaan zakken in prijs. ;)
 
Een diesel is voor ons niet rendabel. We rijden ongeveer 12.000 per jaar.

We willen iig wel bij de Skoda dealer kopen. Ik heb al ervaring met de A-selectie van Audi. Dit is altijd heel goed bevallen. De AutoGarant van Skoda schijnt ongeveer hetzelfde, dus daar gaan we wel voor.

Voor een 1.4 TSI heb ik ook al geinformeerd. Maar we vonden dat we te veel bij moesten leggen hiervoor.
 
Bovenaan Onderaan