waar opletten aanschaf octavia rs

marco m

Nieuw lid
wij zijn waarschijnlijk van plan een octavia rs combi (Benzine) vanaf 2006 te kopen.

zijn er nog puntjes waarbij we extra op moeten letten?
en zijn er nog veel voorkomende problemen met deze tfsi motoren?

alvast bedankt
marco
 

Rallye

Forumguru
Sommige punten gelden voor alle Octavia's:
- lak (steenslag);
- deukjes in carrosserie (met name op de deuren).
Ik heb het idee dat de Octavia daar gevoeliger voor is als sommige andere auto's.

Als je voor een 2006-model gaat is het goed als je een model dat na week 22 geproduceerd is neemt. Dan heb je de MP3-radio (Audience MP3 of Stream MP3), maar geen groene remklauwen meer.

De RS verbruikt iets olie (bij mij een liter tussen twee beurten in), dus als je je kunt overtuigen dat de olie regelmatig is bijgevuld zou dat mooi zijn. Na vijf jaar moet de distributieriem worden vervangen, dus daar zou je ook tegenaan kunnen zitten. De banden zijn niet goedkoop, dus nieuwe banden zou ook mooi zijn. Mijn Octavia is uit 2006 en heeft net nieuwe gasveren voor de achterklep gekregen. Hoe zien die eruit bij de auto die jij op het oog hebt?

Voor sommige TFSI's is er een recall (zie http://www.skodaforum.nl/board/show...e-1-8-en-2-0-TSI-motoren&highlight=recall+tsi), maar ik weet niet of die ook voor 2006 geldt (van mijn dealer heb ik nog niets gehoord).
 

Octavarium

Actief lid
Het is een 'sportwagen', dus ik zou vooral goed letten op slijtage van oa. de banden, remmen, het onderstel, aandrijflijn e.d. en indien mogelijk de volledige onderhoudsgeschiedenis erbij vragen (dealer stempels en alles), de standaard dingen dus eigenlijk..
En bijv. navragen hoeveelste eigenaar het is van wie je hem koopt en of het een ex leasewagen is (dat kan negatief zijn omdat men doorgaans niet zuiniger omgaat met andermans spullen).. En navragen hoe de eigenaar ermee om ging: goed warm gereden, goed laten afkoelen etc. Is hij gechipt: is leuk, extra power, maar wel meer slijtage etc..

Het schijnt dat bij de RS en de Golf GTI de diverter valve wel eens te heet werd omdat hij te dicht bij de turbo zit.. navragen of deze vervangen is kan ook geen kwaad.
 

MarcoO2

Forumguru
En bijv. navragen hoeveelste eigenaar het is van wie je hem koopt en of het een ex leasewagen is (dat kan negatief zijn omdat men doorgaans niet zuiniger omgaat met andermans spullen)..
Daar staat dan weer tegenover dat er bij een lease-auto meestal niet bezuinigd is op onderhoud en reparaties. De discussie over hoe leaserijders met een auto omgaan zullen we maar niet weer aangaan, maar ik ken meerdere mensen die zéér tevreden zijn over hun ex-leaseauto's. Ik denk dat je bij een ex-leasebak gewoon net zoals bij iedere andere auto je ogen en oren open moet houden en je gezonder verstand moet gebruiken. Maar "angst" voor een ex-leasert is m.i. onnodig.
 

hemi24

Forumguru
enige angst die ik bij een ex-leaser heb is dat de leasemaatschappij net de laatste onderhoudsbeurt heeft verzuimd uit te laten voeren...
 

Octavarium

Actief lid
..maar ik ken meerdere mensen die zéér tevreden zijn over hun
ex-leaseauto's

Helemaal mee eens, het is maar net wie je treft. Ik ken leaserijders die zonder de auto warm te rijden hem meteen doorjagen naar 6500 toeren en zich dan afvragen waarom het arme blokje zoveel olie zuipt.. Het is een wonder dat het ding uberhaupt nog leeft. Vandaar dat ik zei dat het negatief kan zijn..

Maar er zijn natuurlijk ook leaserijders zoals jij en ik, die iets beter weten wat goed en wat slecht is voor een auto en het niet over hun hart kunnen verkrijgen om spullen te slopen...
Misschien is het daarom inderdaad geen criterium bij 2e hands koop en moet je gewoon per auto bekijken wat de algehele staat is en desnoods een ANWB keuring laten doen (al heb ik dat nooit gedaan, want veel te duur en nog steeds geen volledige garantie op een goede koop, die heb je nooit)..
 

MarcoO2

Forumguru
@Hemi24: klopt, dat risico zit erin. Zeker als er bij die betreffende beurt duurdere zaken als distributrieriem/ ketting vervangen moeten worden. Maar gelukkig is dat allemaal vrij eenvoudig te checken.

@ Octavarium: helemaal mee eens, dat was exact wat ik bedoelde.
 

Noord26

Forumguru
Algemeen advies is toch altijd om goed in het verleden van de auto te duiken. Regelmatig onderhoud, boekjes, etc.

En anders kun je altijd nog een onafhankelijke ANWB/DEKRA aankoopkeuring laten doen. Die brengen meestal ook kleine zaakjes aan het licht, waardoor je gemakkelijker er nog iets vanaf kunt lullen. Die keuringen brengen hun geld meestal echt wel op, en dan weet je wat je koopt.
 

Fabia

† In Memoriam
Absoluut, geeft je net wat meer zekerheid. Zeker als je van plan bent een RS aan te schaffen.
 

sitechris

Donateur
Check even of de auto getuned is en belangrijker, bij wie. Als prutsers aan de software hebben zitten sleutelen, met een boog eromheen. En de diverter valves zijn een bekend probleem bij deze motoren. Is je auto bv bij JD of Abt getuned, dan kun je die met gerust hart kopen.
 
Mijn tips:
Remschijven is ook handig om even te checken hoe dik die nog zijn.
Zelf kijk ik ook naar de lijnen van de auto; deuren - carosserie, motorkap - voorspatborden, etc.
Test de koppeling goed op slijtage.
 
Hallo jongens,

Mijn RS is te koop. 96.000 km op de teller, bij 90.000 nieuwe banden opgegaan en een beurt gehad. Niet getuned of afgeragd.
Ik heb 'm ingeruild voor een Yeti die naar verwachting half oktober geleverd gaat worden.

Iets voor jullie misschien?
 

marco m

Nieuw lid
Allemaal bedankt voor de reacties.
Maar wat is dus over het algemeen lees zijn er weinig storingen bekend bij deze motor en moet ik gewoon de auto goed bekijken en het onderhoudsboekje
moet volledig ingevuld zijn.

Ik heb alleen nog een vraag over de remklauwen, ze zijn er met groene en rode klauwen. En wat ik begrijp zijn de rode klauwen opvolger van de groene?
En wij zijn aan het kijken voor een octavia met ongeveer een km stand van een ton wat zijn dan de kosten die er aanzitten te komen?
 
Bovenaan Onderaan