Waar speakers voor optimaal geluid?

Stx

Nieuw lid
Wat is het beste om te doen bij de Fabia combi mbt de speakers? Voor goed geluid alleen voorin 2 goeie inbouwen of ook achterin (niet deur) erbij zetten?

Noord26

Forumguru
Geluid komt van voren. Achterin doet niets, je staat ook niet met je rug naar een concert te luisteren? Voorin een goede compo-set doet wonderen met de juiste demping. Eventueel aangevuld met een subwoofer voor het lage om te complementeren. En die mag overal geplaatst worden.

Heb je het over alleen nieuwe speakers op de originele radio?

Stx

Nieuw lid
Nee, ik wil ook graag een nieuwe autoradio kopen. Waarschijnlijk jvc met usb en bluetooth zonder cd.

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is behoorlijk anders: alleen de standaard speakers voorin, is behoorlijk vermoeiend luisteren. Door toevoeging van speakers achterin een behoorlijke verbetering van het geluid.

@Noord bij veel concerten komt het geluid niet alleen van voren, dus...

Mijn ervaring is behoorlijk anders: alleen de standaard speakers voorin, is behoorlijk vermoeiend luisteren. Door toevoeging van speakers achterin een behoorlijke verbetering van het geluid.

@Noord bij veel concerten komt het geluid niet alleen van voren, dus...

Mee eens ,

Juist om die reden heb ik bij de bestelling van onze Combi de extra optie genomen van de speakers in de achterportieren , je krijgt een veel ruimtelijker geluid.

Noord26

Forumguru
@ Cordoba: dus,.. wat? Niet recht van voren nee, maar zeker niet van de achterkant onderin de deuren. En met een concert bedoel ik geen DH-J-hal waar ze overal speakers hebben hangen. Bij een echt concert komt het idd altijd alleen breed spectrum van intrumenten van voren. De speakers zitten ook niet recht voor je in een auto. Ideaal is de mids in de deuren en de 2 tweeters in de A-stijl. Sub kan overal, meestal wordt die achterin geplaatst. Hoe hoger de frequentie van de tonen, hoe meer richtingsgevoelig ze zijn.

@ MartinV: in feite zitten je speakers op de verkeerde plaats. Je krijgt idd het gevoel van meer ruimtelijker geluid. Inbouw, demping en afstelling icm de juiste speakers maakt of breekt audio in een vaste opstelling. Maar in de praktijk, als je een beetje kritischer bent, klopt er geen hout van het stereo-beeld. En eenmaal luisterend naar bepaalde instrument hoort dat instrument niet vanuit meerdere hoeken je gehoor binnen te stromen.

Als je niet met een versterker gaat werken zijn compo setjes van Hertz wel een aanrader. Ga je wel versterken heb je erg veel keuze. Persoonlijk heb ik een zwak voor Focal, omdat die een onvertekend beeld geven. Leuk setje compo's van Hertz icm goede demping doet wonderen direct op je nieuwe radio; zelfs zonder versterker. Alles hangt af van een juiste inbouw.

Ter vergelijk: het audio-system in onze SuperB met 10 speakers haalt het niet bij de compo Focal set in onze Alto met Sub. Maar goed, het hangt er helemaal vanaf hoe kritisch je bent op muziek. Wil je genoeg muziek met een ruimtelijk gevoel gewoon achterin speakers plaatsen. Ben je wat meer bezig met muziek, speel je zelf een instrument, ga je jezelf binnen de korste keren enorm ergeren aan de misplaatste 'stereo' opstelling van de standaard speakers.

Bakkertje

Forumguru
Wellicht is het een idee om eerst met de radio te beginnen, die ga je sowieso vervangen. Mijn ervaring is dat de aftermarket radio's van een willekeurig A merk altijd beter klinken dan de standaard radio's van Skoda.
Als het dan nog niet naar wens is, kun je de luidsprekers vervangen in je voorportieren, wat je daar uithaalt kun je eventueel naar achteren verplaatsen (ik weet niet zeker of dit bij een Fabia kan). Dan inbouwen zonder tweeter, heb je toch een beetje ruimtelijke vulling, iets meer laag, zonder dat je hele geluidsbeeld vernacheld wordt.

Zoals Noord al schrijft even op zoek gaan naar luidsprekers van je smaak en als het even kan luidsprekers met een hoog rendement / gevoeligheid (db of db/w), die kun je wat makkelijker zonder versterker aansturen. De meeste Hertz luidsprekers leveren bijvoorbeeld 93 db, wat inderdaad prima is. DLS heeft mijn persoonlijke voorkeur qua klank en zou ook prima kunnen. Maar we hebben het dan niet over de "standaard" Pioneer, Kenwood, Sony, enz luidsprekers en zijn dan ook iets kostbaarder.

Cordoba

Forumguru
@Bakkertje verplaatsen van standaard speakers naar achteren gaat niet: combi heeft achterin bij de rollo ruimte voor ovale speakers, voor in de deuren zitten gewoon ronde speakers.
Tweeters van driehoekje bij de buitenspiegels, verhuizen naar de achterportieren kan misschien wel.

@Noord26: ik denk eerlijk gezegd, dat jij het over een totaal andere geluidskwaliteit hebt. Voor mij geldt dat ik er bij voorbaat van uit ga, dat het geluid in een auto niet optimaal is. Daarnaast de eis dat ik spraak (radio, bluetooth) zonder problemen moet kunnen verstaan, en er overal in de auto voor de inzittenden op een redelijk niveau de muziek te horen moet zijn, zonder dat mensen (voorin of achterin) met oordopjes in de auto moeten gaan zitten. Dan nog de eis dat muziekweergave redelijk moet zijn, zodat ik me niet continue aan de geluidskwaliteit zit te ergeren. Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil is, dat ik er bij voorbaat al vanuit ga, dat de weergave niet perfect is. Overigens krijg ik de indruk dat je vooral klassieke muziek luistert, of heb ik dat fout?

Noord26

Forumguru
Ik luister van alles. Van death-metal tot Top40. Klassiek zeer sporadisch maar.. Maar ik heb zelf meerdere instrumenten gespeeld en onbedoeld ga je dan anders luisteren naar muziek.

Begrijp je verhaal volkomen met betrekking tot alle inzittenden. Denk dat het spelen van meerdere instrumenten (alt-sax, electrische basgitaar en normale gitaar) bij mij juist in het nadeel werkt in wat ik wil kunnen horen uit mijn speakers.. :(

Wat bakkertje aan geeft kan ik mij wel in vinden. Investeer in een redelijk radio. Elk A-merk wat je maar aan staat qua uiterlijk in principe. En kies dan speakers met een hoog rendement, zodat ze ook zonder externe versterker goed onder controle gehouden kunnen worden.

Er zijn bepaalde uitvoeringen van DLS speakers welke 1 op 1 uit te wisselen zijn bij diverse VAG modellen. Een enorme upgrade voor je audio tegen schappelijke prijzen.

@ MartinV: in feite zitten je speakers op de verkeerde plaats. Je krijgt idd het gevoel van meer ruimtelijker geluid. Inbouw, demping en afstelling icm de juiste speakers maakt of breekt audio in een vaste opstelling. Maar in de praktijk, als je een beetje kritischer bent, klopt er geen hout van het stereo-beeld. En eenmaal luisterend naar bepaalde instrument hoort dat instrument niet vanuit meerdere hoeken je gehoor binnen te stromen.

Daarmee is mijn doel bereikt, ruimtelijker geluid [voor 45euro]
De tijd dat ik een klein kapitaal uitgaf aan een dikke installatie ligt al een tijdje achter me , betrap mezelf dat ik langzaam in het SkyRadio/Radio10Gold tijdperk begin te belanden hahaha

Cordoba

Forumguru
@MartinV: je quote is niet van mij, maar van Noord26, al is de quote van Noord26 wel aan mij gericht.

Ik heb zelf voor iets van 30 euro een setje speakers achterin gebouwd, en vond het een forse verbetering.

@MartinV: je quote is niet van mij, maar van Noord26, al is de quote van Noord26 wel aan mij gericht.

Ik heb zelf voor iets van 30 euro een setje speakers achterin gebouwd, en vond het een forse verbetering.

:eek: sorry , verkeerd plakwerk van mijn kant. Heb het aangepast.

Bovenaan Onderaan