Waar TomTom het best plaatsen?

Met de superb op komst ben ik gaan zien waar ik het best mijn TomTom (heb een swing radio)kan plaatsen wil dit niet meer met een zuignap op het raam bevestigen. Nu heb ik bij Brodit een klip gezien welke je kunt bevestigen aan de linkerkant van de wagen in het kleine rooster.
Zou ook handig zijn ( denk ik) om daar ergens onder het dashbord dicht bij de zekeringskast de voeding te plaatsen. Maar weet niet of deze plaats ideaal is om het scherm af te lezen en of er niet te veel last zou zijn van het zonlicht.
http://www.broditcenter.nl/media/ca...dit_proclip_skoda_superb_09-11_left_mount.jpg
Iemand ervaring met de GPS aan de linker kant.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb de navigatie altijd op die plaats zitten met de originele zuignap aan het raam. Waarom zou dat niet gaan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Opmerking van moderator:

Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Noord26. Bedankt voor jullie begrip.


Inderdaad: de benedenhoek van de ruit is een van de veiligste plaatsen. Je hoeft niet ver opzij te kijken (zelfs als je op de navigatie kijkt, zie je toch nog wat er op de weg voor je gebeurt) en je uitzicht naar voren wordt niet belemmerd.
Je ziet er nog veel te veel met het ding pontificaal midden onder de spiegel of zo - levensgevaarlijk: daar kan een hele vrachtwagen achter wegvallen (om van fietsers en zo maar te zwijgen).

Ik heb 'm ook nog met zuignap op de ruit - maar ik kan me voorstellen dat je hem liever aan het dashboard bevestigt zodat die zuignap (of de kring die hij achterlaat) niet meer zichtbaar is. En je ventilatieroostertje blijft vrij.
Behalve die clips zijn er ook wel gladde plaatjes (van TomTom zelf) te koop die je op het dashboard kunt plakken; daar kan dan de zuignap weer op. Als je een listige plek dicht bij de raamstijl kiest is er van buitenaf hoegenaamd niets van te zien. Tot heden heb ik dat overigens ook nog niet gedaan... Luiheid of gemakzucht?
 
De brodit houder kan ik laten zitten door de ventilatie kan ik de voedingskabel doortrekken tot in de zekeringskast( na wat knutselwerk) dan kan deze ook blijven zitten. Als de kabel daar ligt te slingeren aan de sigaretenaansteker is dit echt niet mooi.
En zoals je aangeeft je ziet de kring niet meer op de ruit.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, ik moet zeggen dat links echt voor geen meter werkte bij mij. Ik heb een Brodit houder en -ProClip die ik ook even links van mijn stuur 'getest' heb. Ik merkte 2 dingen: ik ben rechtshandig en kan het touch screen niet goed bedienen met links. En ten tweede merkte ik dat ik minder goed op het verkeer kan letten als het ding links zit. Ik heb 'em precies in het midden, over de ventilatie roosters: ik kan er prima bij (met rechts) en hoef maar een klein knikje te doen om het scherm te zien, waarbij ik veel beter het verkeer voor me blijf zien vanuit in m'n ooghoek. Vergelijk het met een knikje naar boven om in de achteruit spiegel te kijken, maar dan naar beneden.

En wat betreft je voeding doorsteken: let er wel op, dat je navigatie apparaat het 's winters niet echt 'fijn' zal vinden om vlak op een hete luchtkanaal te zitten. Met de ProClip kun je de lamellen wel dicht doen (die worden gelukkig niet gebruikt als ophangpunt - waar ze overigens niet sterk genoeg voor zijn), maar als je er een voedingskabel door gaat stoppen kunnen ze niet meer dicht, natuurlijk.

Hoe ik hem heb (geen Superb, dus ik weet niet hoe de ventilatie eruit ziet bij die auto, maar dan heb je een idee) Voeding gaat bij mij overigens via de USB kabel, aangesloten op de USB poort van de autoradio er meteen onder.
 

Bijlagen

  • IMG_0999.jpg
    IMG_0999.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 127

Rolle

Senior Member
Ik heb weliswaar een O2 maar ik heb mijn GPS ook in de linkerbenedenhoek van de ruit zitten. (zuignap) de voeding heb ik ingebouwd in de zekeringkast.

Sigarettenplug uit de electronicawinkel ingeplugd op een vrije geschakelde plus,
de kabel over het opbergvak links onder het stuur door de spleet tussen de stuurkolom en het dashboard naar buiten gebracht.
Als ik de GPS gebruik plug ik de kabel zo in het toestel als ik de GPS niet nodig heb ligt de kabel op de bovenkant van de stuurkolom en daar ligt niet in de weg voor bediening van ruitenwisser
 
En wat betreft je voeding doorsteken: let er wel op, dat je navigatie apparaat het 's winters niet echt 'fijn' zal vinden om vlak op een hete luchtkanaal te zitten. Met de ProClip kun je de lamellen wel dicht doen (die worden gelukkig niet gebruikt als ophangpunt - waar ze overigens niet sterk genoeg voor zijn), maar als je er een voedingskabel door gaat stoppen kunnen ze niet meer dicht, natuurlijk.

Dat is het juist in het midden zitten de ventlatierooster daar zit dan de klip voorgemonteer vind dit niet zo mooi om te laten zitten en ook de kabel is niet weg te werken tegenover aan de linkerkant is dit wel mogelijk.
Zie op de foto ook de noodschakelaar moeilijk te bedienen valt zeker als de tomtom geplaatst is
 

turboturbo

Forumguru
@snelle, ik zie wat je bedoelt (als ik de foto van je link bekijk): je hebt helemaal gelijk. Dat zou een ideale plek zijn, mits je geen 'last' van linkshandige onhandigheid hebt, zoals ik :) Hij zit lekker hoog, dus goed in je gezichtsveld (veilig)

@hieronder: het ding zit toch op / voor het de A-stijl? Dus veel zicht neemt het niet weg, m.i.
 

Noord26

Forumguru
Veilig is als hij totaal niet in je gezichtsveld zit, in mijn optiek.. Een goede navigatie kenmerkt zich ook door duidelijk en nauwkeurige spraak, waardoor je niet continu op het scherm hoeft te turen. Zo heb ik sterke voorkeur voor Garmin ipv TomTom.
 

Ron_2

Senior Member
Natuurlijk is het een persoonlijke afweging waar je hem het liefste hebt, voor mij is dat in ieder geval in het midden, als we samen in de auto zitten kan mijn vrouw de navigatie bedienen en in de gaten houden. Het rechtshandige aspect speelt ook mee.
Daarbij geef ik de voorkeur aan een actieve (Brodit) houder aangezien je dan, wat houder betreft, een permanente situatie hebt. Je klikt de TT er zo op en af zonder gekl..t met zuignappen en kabeltjes inpluggen.
Dit heb ik nu bij 2 auto's al probleemloos gehad, voor de Yeti die inmiddels al bij de garage staat en in januari afgeleverd wordt heb ik de spullen al klaar liggen, een constante stroom gaat vanaf de zekeringkast komen, een Kuda console met daarop de actieve Brodit houder die net boven de radio komt, de stroomaansluiting uit het ventilatierooster zodat je maar een paar cm kabel ziet i.p.v. die storende adapter met bundel snoer vanaf de aansteker.
Maar goed, nu heb ik als ex-monteur een redelijke ervaring met het inbouwen van accessoires, wat niet voor iedereen geldt.

In mijn gezichtsveld zou ik hem in ieder geval nooit willen hebben.
 

Spector

Forumguru
Ik reed gisteren achter een auto die de tomtom naast de achteruitrijspiegel had hangen, dat lijkt mij de meest onhandige plaats. Links onderin had ik hem altijd in de vorige auto, voldoende zicht naar voren en toch goed te zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn gezichtsveld zou ik hem in ieder geval nooit willen hebben.
Dat is inderdaad persoonlijk.
Ik wil hem juist wél in mijn gezichtsveld, maar dan wel zo dat hij het zicht op het verkeer in geen enkel opzicht belemmert. Linksonder in de hoek is dan voor mij een goede optie (maar ik ben redelijk "tweehandig" - en instellen doe ik voordat ik vertrek dus dan maakt het weinig uit).

Voordeel van opstelling in het gezichtsveld is, dat hij mij bij dichte mist helpt om me te oriënteren. Als op een soort van "radar" kan ik aardig zien waar ik ben en wat er voor bocht zit aan te komen. En dan is het wel erg makkelijk om dat uit een ooghoek te kunnen zien zonder het hoofd te hoeven draaien.

Te veel mensen schijnen overigens niet te weten dat zo'n apparaat ook een nachtstand heeft met gedempt licht en veel donkerder kleuren. Ik zie vaak auto's voor me rijden waarvan de navigatie meer licht naar achter uitstraalt dan de achterlichten. Om zoiets vlak onder je achteruitkijkspiegel te hebben, is inderdaad zeer onveilig. Niet alleen door het zicht dat hij direct wegneemt, maar nog eens extra doordat het zicht náást het apparaat ook nog eens dramatisch vermindert als gevolg van het feit dat het menselijk oog vanwege die relatief felle "lamp" de iris zover dichtknijpt dat je in het donker veel minder ziet.
 

Noord26

Forumguru
Daarom heb ik wederom voorkeur voor een Garmin, die hebben standaard een lichtsensor en gaan daardoor ook automatisch op nachtstand. Dit merkte ik pas toen ik bij iemand anders in de auto zat waarbij het handmatig versteld moest gaan worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit merkte ik pas toen ik bij iemand anders in de auto zat waarbij het handmatig versteld moest gaan worden.
Bij jongere TomTom-modellen dan de mijne kun je dat ook automatisch instellen, merkte ik aan die van mijn vrouw.
Op die van mij moet ik drie tikjes geven met een vinger - ook geen al te ernstige inspanning. Zelfs niet met de linkerhand...
 

turboturbo

Forumguru
Wat betreft gebruik tijdens rijden: ik stel 'm ook in voor vertrek (zelfs voor ik de motor start) maar onderweg wil ik wel eens checken of de geadviseerde omleidingsroute ook volgens mijzelf verstandig is: en dan moet je 2 tikjes op het scherm geven om te zien welke vertraging precies wanneer en waar gemeld is. En of ik er vervolgens toch doorheen wil rijden. Dag/nacht stand gaat bij mijn Navigon automatisch (op de tijd)
 

TL@

Forumguru
Ik heb de gps in mijn vorige O2's ook mooi ingebouwd in de middenconsole:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?6411-Mio-Moov-mooi-ingebouwd
PICT5089.jpg

De foto's zijn nog van de Mio Moov die rechts staat op de middenconsole. Op de volgende heb ik hem langs links gezet, dichter bij het stuur:
http://www.skodaforum.nl/board/show...s-alweer-besteld&p=93834&viewfull=1#post93834

Nadien is deze vervangen door een Becker met actieve cradle zodat ik enkel de gps in de cradle moest zetten en ook de voeding niet meer apart moest aansluiten. Ook de TMC kabel had ik achter het dashboard weg gewerkt.
 

Fabia

† In Memoriam
Mijn Tomtom gaat automatisch op nachtstand. Erg handig om in het donker tegen een gedempt scherm aan te kijken. Ik heb de TT met een houder voor het luchtrooster zitten.
 

reeseend

Forumguru
Mijn TomTom Rider gebruik ik op de motor en in de auto met een speciale steun. Voor die paar keer per jaar dat ik navigatie nodig heb plak ik hem aan de voorruit. Net ietje naar rechts uit het midden, dan kan je ook makkelijk meekijken. Een ingebouwd systeem vind ik erg mooi maar diefstalgevoelig in de randstad is groot.
 
Dan wordt het een Brodit houder aan de linker kant met het kabeltje door de verluchting naar de zekeringskast.

Wist niet dat een forum lezen me zo veel ging kosten. Ledlampjes, HDD, houder voor GPS, en wie weet wat er nog volgt de komende maanden :)
 
Bovenaan Onderaan