Waar zit de antenne S2

darksens

Nieuw lid
Misschien een rare vraag maar waar zit de antenne bij een S2 Combi Greenline? Heb het forum al een beetje doorgespit, maar zie niet zo een éénduidig antwoord staan. Sommigen zeggen dat het zwarte vinnetje op dak de antenne is en anderen zeggen dat de antenne de twee diagonale lijnen in beide achterste zijramen zijn.
Ik heb veel problemen met slechte radio ontvangst (Pioneer F940BT) en daarvoor ook al met een Kenwood. Ik wil eens kijken of het misschien aan de antenne ligt.

andrehj

Forumguru
Dé antenne bestaat niet, het zijn er een heleboel:

• In de haaienvin op het dak zitten de antenne van de rsap carkit, de GPS ontvanger en de ontvanger van de standverwarming (maar die zul je in NL wel niet veel tegenkomen.
  • In beide achterste zijruiten zit een FM-antenne. De (af-fabriek) radio gebruikt steeds degene die het beste signaal levert. Volgens mij zit in dat circuit ook nog ergens een versterker (per antenne). Dit is gelijk een waarschijnlijke oorzaak van je huidige slechte ontvangst: Waarschijnlijk kan de aftermarket radio niet overweg met twee antenne's, en de kans is ook aanwezig dat ie de versterker niet van voedingsspanning voorziet.
  • Naar de DAB antenne ben ik nog op zoek, niemand heeft mij daarvan nog de positie kunnen vertellen.

Ronnie

Forumguru
'T ligt niet aan de antennes, waarschijnlijk heb je geen "phantoomvoeding" op je antennekabels. Als het goed is liggen er achter de
radio 2 antennekabels, daarvoor moet er een adaptertje komen voor het samenvoegen van de 2 kabels en tevens moet er een "phantoom" adapter tussen om de antenneversterkers van spanning te voorzien. De antenneversterkers worden gevoed via de antennekabels, dit is waarschijnlijk nu niet het geval en daarom heb je dus een slechte ontvangst.
Ik heb hetzelfde "probleem" onlangs bij een VW Touran meegemaakt.

Ronnie

Forumguru
Naar de DAB antenne ben ik nog op zoek, niemand heeft mij daarvan nog de positie kunnen vertellen.

Misschien maakt onderstaand overzicht het een en ander duidelijk:

Bijlagen

• Superb 2 Overzicht van de antennesystemen vanaf KW 45.doc
    82,5 KB · Weergaven: 85

andrehj

Forumguru
Misschien maakt onderstaand overzicht het een en ander duidelijk:
In dit schema staat niets wat ik nog niet wist, ik was alleen bij mijn opsomming van antennes de TV-antennes vergeten.
Maar in dit schema komt de DAB antenne ook niet voor. Dat kan ook niet, want in KW45-2009 was (voor zover ik weet) DAB ook nog helemaal niet leverbaar op een S2.
Gezien de frequentieband die DAB(+) gebruikt (VHF band III, rond de 200 MHz) lijkt een antenne ergens in een ruit echter wel waarschijnlijk, de haaienvin op het dak wordt alleen voor veel hogere frequenties gebruikt.

andrehj

Forumguru
Bij mij ook niet. Maar ook hier loopt Nederland weer eens hopeloos achter. In Scandinavië is DAB(+) al vanaf MJ2013 beschikbaar, en in Duitsland is DAB momenteel zelfs standaard op de Amundsen en Columbus.
Dus dan zal er ook ergens een antenne moeten zitten...

redyak

Lid
Andrehj jij weet er veel van he ;). Kwam je ook al tegen in een engels forum.
Overal wordt gerept over die shark antenne. Maar ik heb ook nog een spriet erin zitten is dat dan een andere antennevorm voor hetzelfde of zit hier dan wel de radioantenne in.
Ik zit er toch over te denken om de shark te vervangen want de losse GPS op het dashboard doet het wel maar mijn columbus loopt hopeloos achter t.o.v. van de werkelijkheid en na tig kilometers is hij niet "gecalibreerd" dus ik denk toch dat de antenne de boosdoener is.

Dit staat op mijn uitrustings sticker :
8L5
ANT
Dak antenne en "diversiteit" venster antenne

antenne.jpg

De productieweek kan ik niet achterhalen maar hij is op 2-11-2009 op kenteken gegaan dus hij zal voor week 45 zijn geproduceerd.

andrehj

Forumguru
De dakantennes van de eerste generaties staan er idd om bekend nogal eens kapot te gaan. Er schijnt een afdichtingsprobleem in te zitten, waardoor er vocht in komt (of bij de print in de antennevoet). Of je die zonder meer door een haaienvin kunt vervangen weet ik niet, maar ik verwacht het wel.
Dat "diversiteit" slaat op de tuner in je Columbus. Daar zit een zgn. diversity tuner in, die van de twee FM-antennes in de achterste zijruiten steeds het sterkste signaal gebruikt.
En ik ben inderdaad op meerdere fora actief.

redyak

Lid
Maar waar zitten de radio antennes als je een auto hebt van voor KW45 2009. Want ik zie in mijn sedan ruitjes achter niets lopen.

redyak

Lid
Nou gevonden maar ik word gek 5 aansluitingen waarvan 3 antenne's radio naar Columbus. En in de sedan zitten ze dus weggewerkt in de achterruit. Dat veklaart misschien ook waarom mensen niets merken aan de radio ont vangst kwaliteit als ze de spriet eraf draaien.

antenne.jpg

redyak

Lid
Wie zei er iets over DAB. In de modellen voor 45-09 zit die voorbereiding er dus wel in;).

antenne2.jpg

Bijlagen

• antenne2.jpg
    antenne2.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 70

andrehj

Forumguru
Bij de Sedan zit de radioantenne momenteel volgens mij in de achterruit. Maar het zou zo maar kunnen dat ie bij jou nog in je dakantenne zit.

Edit: Sorry, twee voorgaande berichten gemist.

Blijft de vraag: Waar zit bij de huidige combi's de DAB-antenne?

redyak

Lid
Niet zoals het lijkt, alleen met de oude antennes tot 45/09 zater er 5 aansluitngen. Daarna werd het de 3 fakra VIN zonder DAB en Standverwarming.

andrehj

Forumguru
Bij de Sedan zit de radioantenne momenteel volgens mij in de achterruit. Maar het zou zo maar kunnen dat ie bij jou nog in je dakantenne zit.
Blijft de vraag: Waar zit bij de huidige combi's de DAB-antenne?
Even een oud draadje weer oprakelen: Inmiddels ben ik er achter dat bij de Combi zowel de TV- als de DAB-antenne in de achterruit zitten. Helaas wel optioneel, dus de standaard ruit heeft ze niet... :cry:

Bovenaan Onderaan