Waar zit de parkeersensor speaker/buzzer?

Iggus

Nieuw lid
Hallo,

Ik kreeg de foutmelding dat er 'iets' aan de hand is met mijn achterparkeersensor. Ik heb de foutmelding inmiddels laten uitlezen. Het speakertje/buzzertje is defect. Wat mij betreft een klusje wat ik zelf wel kan aangezien er op het forum veel te vinden is het vervangen en online bestellen van dit onderdeel.
Ook heb ik al heel wat ziten speuren op dit forum of ik iets meer kan vinden over hoe en waar dit speakertje zit. Maar ik heb het niet kunnen vinden.
Maar waar zit ie dan? :fool: Ik heb inmiddels de Skoda dealer gebeld. Overigens het uitlezen niet via de dealer gedaan, maar gewoon via mij eigen lokale garage.
De Skoda dealer geeft aan dat 'ie' ergens tussen de C en D stijl moet zitten.......
Bijzonder omdat ik zou verwachten (aanname) dat ze dit wel iets exacter kunnen bepalen.
Nu heb ik al veel plastic kunnen verwijderen, maar ik kom nog geen speakertje tegen :banghead:. Is er iemand die dit wel exact weet. Scheelt mij veel kapotte vingers en frustratie.
Betreft een Octavia III combi (2013).

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp:dankje:

gr. Wouter

Iggus

Nieuw lid
Dank je @JeSko
Als ik het goed lees en begrijp dan zou de buzzer on de hemel moeten zitten bij de achterklep. Ik ga eens zoeken en kijken of ik de hemel fatsoenlijk los kan krijgen.

JeSko

Forumguru
Klopt, op Briskoda was het ook een man die een combi had, en deze was uiteindelijk oo' geholpen met de aanwijzing van de sedan versie, good luck :thumbsup:

Iggus

Nieuw lid
@JeSko Inmiddels is de hemel gedeeltelijk naar beneden en kan ik zowaar de buzzer zien zitten. Alleen jammer dat deze met 2 popnagels :banghead: is vastgezet. Dus even losschroeven wordt het niet. Nieuwe uitdaging dus. Alvast maar wel een nieuwe besteld. Geeft wat tijd om een oplossing te bedenken hoe ik de oude ga verwijderen.:pieker:

Tees

Donateur
Probleem is denk ik meer hoe je bij die popnagels komt zonder de hemel te vernaggelen of eruit te moeten halen. Zal niet veel werkruimte zijn tussen hemel en dak :pieker:

Canon-Eye

Forumguru
Haakse schroeftol wellicht?
Ik heb zo'n Bosch (blauwe serie) ding waarvan de kop in diverse stappen verstelbaar is tussen 0 en 90 graden, die heeft me al menigmaal gered in krappe ruimtes.

• Leuk
Waarderingen: Tees

JPs_OC2

Forumguru
@Iggus Even ter controle, weet je zeker dat het popnagels zijn?

Ff gecheckt in erWin en daar noemen ze de bevestiging 'spreiznieten', dat is een kunststof huls waar een pennetje in zit. Druk dat pennetje eruit, de huls is dan niet meer uitgezet en je kan het geheel loshalen.
Ook meteen ff bij Skoda-Parts gekeken en daar worden ze ook genoemd als zijnde het bevestigingsmateriaal voor de parkeersensor-luidspreker.

Onderstaand de spreizniet/plastic rivet/clip....of hoe dat ding ook heet...
(Lijkt trouwens vanaf de bovenkant gezien, in gemonteerde toestand, zeer sterk op een popnagel)
52e2387783e1c_t.jpg

Het mooie is trouwens ook dat je ze opnieuw kunt gebruiken. Het pennetje er aan de voorzijde weer inschuiven en doordrukken zodra je de boel weer gemonteerd hebt.

Iggus

Nieuw lid
@JPs_OC2 goeie suggesties van 'spreiznietsen'. Even dr. Google erbij gehaald en daar vond ik 'splijtnagel' als vertaling.
Op de foto kun je zien hoe het er uit ziet. Helaas wat onscherp ivm erg krappe ruimte en moeilijk om goed focus te krijgen - maar mijn ogen staan er wel haarscherp op :deuk:. Morgen maar eens kijken of ik de 'splijtnagels' er makkelijk uit kan halen. 20220107_154010.jpg

SuperBeeb

Forumguru
Met een stevige satéprikker oid pinnetje in het midden induwen, dan trek je je 'popnagel' er zo uit.
Heb die dingen ook op mn motor. Duurde even voor ik t doorhad, maar is een slim systeem.

Iggus

Nieuw lid
De nieuwe buzzer zit erin. Helaas kon ik de oude niet makkelijk verwijderen, maar met enig brute kracht eruit gesloopt. Helaas geen mogelijkheid om met welke gereedschap dan ook het effectief en netjes te verwijderen. Gezien de beperkte werkruimte ook bijna onmogelijk. Enfin.....oude eruit en nieuwe erin. Die nieuwe ligt wel gewoon los op de hemel.
Thanx voor alle tips en trucs.

Bovenaan Onderaan