Waarom plaatje turbo

Erwin

Lid
Beste lezers,

inmiddels is,denk ik, bij iedereen met een 1.2TSI de modificatie uitgevoerd om een plaatje tussen de turbo te plaatsen. Dit is bij mijn Yeti een maand geleden uitgevoerd bij een km stand van zo'n 50000 Km. Bij het ophalen van de auto werd ook vol enthousiasme vertelt dat er ook een software update was uitgevoerd om er voor te zorgen dat het vermogen gelijk zou blijven.
wat mij echter niet duidelijk werd is het waarom van het plaatsen van het plaatje. De turbo schuift letterli enkele mm op. Kan iemand mij de reden vertellen? Ik heb 50000 Km gereden zonder dat ik heb gemerkt dat er iets mis was.

Zijn jullie ervaringen ook dat het vermogen gelijk is gebleven? Mijn beleving is dat er wat minder trekkracht is bij lage snelheden in zijn 5e versnelling en hoger dan voorheen.
 

wimv

Actief lid
Het gaat hier hoogstwaarschijnlijk om de zg. 24W6 upgrade. Daar is in het recente verleden al meer dan uitvoerig over gecorrespondeerd. Ga maar even zoeken zou ik zeggen, dan wordt het je allemaal wel duidelijk. Er is en blijft overigens bij de diverse personen een verschil van mening bestaan over het vermogen/de trekkracht van de1.2 TSI motor. Ik heb uiteindelijk besloten tot een (officiele ABT) tuning en rij nu weer tot volle tevredenheid.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De achterliggende reden is het voorkomen van storingen. Toen mijn tuning box er gedurende zo'n 1500 km even uit was, viel me wel op dat de dsg nogal snel van 7 naar 6 terug schakelde bij wat tegenwind. Dat was voor het plaatje (en de tuning) in veel mindere mate het geval.
Ik denk niet dat er echt wat veranderd is tav het vermogen, maar wellicht wel dat de turbo met het plaatje op een wat ander moment inkomt.
 

wimv

Actief lid
@ White Roomster: Dat zeg ik. Sommigen merken er niks van en anderen voelen duidelijk minder trekkracht. Vraag me niet hoe dit kan, ik heb er geen antwoord op.
 

piair1982

Forumguru
Het plaatje is voor bepaalde reeks turbo's ivm het feit dat de wastegate te ver open kan gaan en schoepen van de turbo beschadigd kunnen raken.

Het stelplaatje zorgt ervoor dat de waste gate minder ver open kan. Hiervoor moet de maximale uitslag opnieuw geprogrammeerd worden.

Uiteindelijk zorgt dit voor geen merkbaar verschil in het gedrag van de turbo. Als je al iets zou kunnen voelen is het wellicht een wat vloeiender werkende turbo.

Maar knap als je dat kan voelen. ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
er loopt een hele discussie over op andere fora, vooral Duitse.
Van dit schoepen-raak fenomeen heb ik daar nooit iets gezien, wel dat het zou gaan om storingen te voorkomen. Verder is het denk ik niet zo simpel wat betreft evt "vermogensverlies". Bij sommigen was wel degelijk iets dramatisch aan de hand, hetgeen te maken had met een verkeerd uitgevoerde werkplaatsactie en het plaatje door een dunner exemplaar moest worden vervangen.
En zoals gezegd, ik meen te hebben geconstateerd dat de turbo zich wel degelijk iets anders gedraagt, wat door velen wordt "gevoeld". Bij sommigen voelt dit aan als minder vermogen, bij anderen als een soepeler lopen. En ook zijn er die niets merken.
Het enige wat er wel over te zeggen valt, is dat er objectief gezien geen sprake is van enig vermogensverlies (metingen bij JD van auto's met plaatje)
 

Skoody Boo

Actief lid
Bij mij is het beeld ontstaan dat het vermogen bij lage toeren bij sommige uitgevoerde updates is teruggegaan, en bij andere niet of veel minder. De JD-runs waar Rosinfield het over heeft geven nergens in het toerengebied dat ze weergeven een vermogensafname. Maar het kan zijn dat dit geval nou net een goed uitgevoerde update is.

Als de garage zegt dat "het vermogen" niet vermindert hebben ze altijd gelijk, want dat sluit niet uit dat je motor er wel wat meer toeren voor moet draaien bij belasting. Dat komt overeen met dat Erwin minder trekkracht voelt bij lage snelheden in 5,6,7.
 
Bovenaan Onderaan