Ik heb gezien van mijn vader dat je serieuze kapitalen verliest bij een aankoop van een nieuwe wagen. Mijn vader koopt ook steeds nieuw, vaak iets duurdere wagens, wisselde vaak redelijk snel. Als je eens zou optellen wat hij aan kapitaal verloren is, dan krijg je een hartaanval.
Mijn eerste wagens waren ook nieuw(teveel invloed van mijn vader en had geen hoge kosten), tot je zelf een huis hebt en de vele rekeningen binnen krijgt. Ik ben dan ook eens verder gegaan dan kiezen uit de cataloog, zeker omdat ik dan graag ook eens verwissel van wagen.
De volgende was een stockwagen die weg moest. Duizenden euro bespaard. Daarna gezien dat nog beter kon. Een demomodel. Wagen van 31.000euro gekocht voor 21.000euro. De volgende, de beruchte RS, terug een "okkazie". 4 maanden oud, 4.000euro bespaard. En nu mijn mazda mx5, 1jaar, 15.000km en 8.000euro bespaard.
Dus ik zou eigenlijk nog verder gaan, geen stockwagen, maar een zeer jonge tweedehands. Ik heb nu zo een wagen te koop staan, fabia combi met 990km, daar bespaar je als koper minimaal nu 5.000euro op (BE prijzen).
Uiteraard is dat dan wel altijd een compromis maken, bepaalde optie niet aanwezig of dergelijke maar uiteindelijk is het met een nieuwe ook keuzes maken. Bij de meeste kopers is het budget gelimiteerd.