Waarom zoveel viezigheid uit de uitlaat?

VEEJAY

Forumguru
Als ik van of naar mijn werk ga en ik geef volgas en trek door (in 1/2/3 versnelling) naar 4/5000 toeren dan komt er een enorme rookgordijn acht mijn auto. het valt des te meer op als er iemand achter mijn rijdt in het donker.

Het is na 5/6 keer dat doen wel weer weg. Met mijn andere was het veel minder rook.

Het is echt vieze zooi wat eruit komt.

Wie weet waar het aan kan liggen? Of hebben andere 2.0TDI rijders hier ook last van?
 

Potje

Actief lid
Typisch VAG probleem: had mijn oude Volvo V70 TDi ook....

Zuurstoftekort bij de verbranding om welke reden dan ook.
 
In het begin viel me dat ook op, maar nu (3000km) lijkt het een stuk minder, het is me niet meer opgevallen zelfs. Geenszins een rookgordijn zoals je beschrijft.

Klinkt niet goed. Een V70 TDI staat mij bekend als een rookgordijn, de gemiddelde moderne TDI is toch een stuk beter. Trouwens uit de Fords en Renauls neem ik ook vaak een pluimpje waar. Dus misschien luchtfilter vies, of misschien een ander probleem?

Maar ik neem aan dat je die oefening tot 4 a 5000 toeren niet bij koude motor doet???
 

VEEJAY

Forumguru
nee absoluut bij warme motor. Ik heb tot op heden nog de luchtfilterhuis niet schoongemaakt. Lijkt mij een goede om dat eens te doen. thanks
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb het ook met mijn 2.0Tdi...
Gelukkig heb ik er zelf geen last van /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Fabia

† In Memoriam
Mijn Golf 1.9 TDI, die ik in 1994 nieuw kocht had daar ook best last van. Was wel leuk af en toe, je ga een dot gas en je achterligger verdween in de rook. Ik dacht alleen dat het nu bij de nieuwere generatie wel over zou zijn. Is waarschijnlijk een TDI kwaal? /forum/images/graemlins/crazy.gif
 
Het is gewoon verbranden met te weinig lucht. Als je er echt vanaf zou willen kan je de EGR klep laten afsluiten. (Heb je ook wat extra vermogen!)
 

Exciter

Administrator
Ik let hier ook beetje op op de weg. Wat mij is opgevallen - het komt vaak voor bij VAG auto's. Hoe groeter de inhoud van de diesel, desto groter wordt de rookwolk.

Onze 1.9 heeft het een beetje, de Touran 2.0 TDI heeft het best erg.
Toen ik achter een vriendin haar Passat 2.5 TDI V6 bij het stoplicht stond, vertrok zij, en ik kon even niet, moest wachten, tot ik weer wat kan zien...

Tja, en zo neem ik dus veel meer gevalletjes waar, ik rijd ja ook 150 km dagelijks binnen de ring van Amsterdam, dan kom je nog eens wat tegen...
 
Voor wat ik begrepen heb zit de EGR klep er alleen maar op om uitlaatgassen deels te hergebruiken om zo schonere uitlaatgassen te krijgen (je hebt natuurlijk ook niet zichtbare gassen). De EGR klep is door middel van een plaatje af te sluiten waardoor er dus uitsluitend schone lucht van buiten in de motor komt en geen hergebruikte uitlaatgassen. Een ander voordeel is dan dus dat de inlaatlucht "rijker" is waardoor je betere prestaties krijgt met minder roetvorming. Ik heb zelfs gehoord dat VAG dealers dit doen als een auto teveel roet produceert. Overigens kan de dealer ook de EGR klep softwarematig minder ver open laten gaan, maar of er dealers zullen zijn die dit doen vraag ik me af. EGR afsltuien is ongeveer het eerste dat tuners doen om betere prestaties te krijgen.
Nedeel is dus een hogere uitstoot van bepaalde gassen (denk stikstofoxides e.d., maar ben geen expert)
 

VEEJAY

Forumguru
daniel heeft helemaal gelijk wat betreft de EGR klep. Ik zal mijn dealer is vragen oftie die mijn klep wil dichthouden /forum/images/graemlins/winkie.gif
 
ik had dit ook met mijn fabia RS. het kan valse lucht zijn, of een turbo probleem. verlies je ook vermogen?
bij mij lijkt het minder te zijn na vervangen van de turbo.
het kunnen ook de magneetkleppen zijn. bekend euveltje. Je dealer helpt je er wel af.
 
Is dit geen roet dat er uit komt.
Zelfs zoveel dat zelfs een roetfilter niet help en VAG daarom stopt met de pompverstuiver diesels per 2007?
 

Potje

Actief lid
Blijft een feit dat de TDi's het ook maar 1 of 2 keer doen bij plotseling gasgeven. Dan lijkt het dat het systeem schoon is geblazen want vervolgens rookt ie niet meer.

Zoiets elimineert luchtfilters, verstopte injectoren etc. omdat het lijkt op aangekoekt roet. Agree?
 

VEEJAY

Forumguru
Vandaag wilde ik even in een vrij kwartiertje de luchtfilter openmaken. Helaas is dit anders dan bij de Seat. Daar hoefde ik 2 schroefjes open te halen en de bak ging open.

Nu zie ik 6 schroeven en ook een slangetje die eruit komt, het is 1 groot stuk plastic. Ik doe het een andere keer met een electrische schroevendraaier.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Blijft een feit dat de TDi's het ook maar 1 of 2 keer doen bij plotseling gasgeven. Dan lijkt het dat het systeem schoon is geblazen want vervolgens rookt ie niet meer.

Zoiets elimineert luchtfilters, verstopte injectoren etc. omdat het lijkt op aangekoekt roet. Agree?

[/ QUOTE ]

Ja.
Met mijn vorige auto in Italie een stuk (20 km) op cruise contol 90 km/u gereden in de 5. Daarna op de autosnelweg met een hele korte invoegstrook. Het leek even mistig maar het kwam wel uit de uitlaat van mij.

En volgens mij hebben alle diesels dat.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
En volgens mij hebben alle diesels dat.

[/ QUOTE ]
VAG-diesels wellicht, maar van de PSA-diesels (her)ken ik dit helemaal niet (heb 2 TD's en 1 HDi gereden)
 
Bovenaan Onderaan